Näinhän se mullakin oli. Muutama kesä meni ettei ollut yhtään sormustinkukkaa. Taimet jotka kaverilta toin, kukkivat ja siemensivät mutta seuraavana vuonna ei ollut yhtään lehteäkään.
Sitten tuli kaivuri joka mylläsi kukkapenkin paikankin ja sormustin kukkia ei ollut sinä kesänä. Siksi luulinkin että nyt olen kaikki menettänyt. Mutta sitten viimekesänä alkoi mitä ihmeellisimmistä paikoista kukkia nousemaan.
Nyt sitten on oikein kukkiakin ympäri pihaa ja hullaantuivat tuohon haaroittumiseenkin.
Ensivuodeksi on taas uusia alkuja tulollaan...
Luinpas vanhasta puutarhalehdestä vinkin: jos leikkaa sormustinkukan kukinnot pois ennenkuin ne alkavat tehdä siemeniä, se alkaa tehdä sivuversoja ja muuttuu monivuotiseksi. Tätä pitää kokeilla oikeassa paikassa oikeanvärisillä sormustinkukilla.
Voiskos kukkimattomuuden syy olla rehevä lehtien kasvu kukkimisen kustannuksella? Kasvavat ja kukkivat laihassakin maassa, luonnontilaisilla paikoillaan esin Norjassa teiden sorapenkoissa vuonojen jyrkillä rinteillä.
Näin muuten varmaankin on. Minulta katksi sormustinkukan kukinto nuppuvaiheessa ihan irtipoikki, niin sen seurauksena se kasvatti tyveen monta ruusuketta. Myös pikkusormustinkukka toimi samoin.
Todellakin, meilläkin kasvaa vaikka sepelissä 

Kiitos Valtsu hyvästä vinkistä ! Jos tällä niksillä saisi ensikesäksikin kukkivia sormustinkukkia. Kevään kylvökset eivät oikein ottaneet tulta, taimet ovat vielä niin riepuja että tuskin selviävät talven yli.
Onko kukaan muu kokenut sormustinkukkaa ihan pieneksi riesaksi ? Minä olen. Olen heitellyt joskus sen siemeniä maahan syksyllä ja niitä nousee ja nousee ja nousee ja nousee ja nousee ja nousee ja nousee… Ja minä revin ja revin ja revin ja revin…
Tuttua täälläkin tuo, että niitä nousee, nousee ja nousee. Vaikka mistä. Mulla on sormareita ollut pari kolme kesää vasta. Vielä toistaiseksi niitä silmäilen melkeinpä hellästi
Että tuohonko se päätti sitten asettua, hömppä kasvi =D Tulikukalla on ihan samaa taipumusta vaikka ensimmäinen kukki viime vuonna ja sekin heikosti… Siemeniä en ole vielä itse heitellyt. Mut eikö ookkin mukavaa kun ne viihtyy =)
Kasuariina, riesaksi kyllä siinä mielessä ettei millään raaskisi heittää hukkaan niitä liikoja, joka paikasta työntyviä taimia. Joka paikasta oikeastaan muualta paitsi siitä penkistä missä ne kasvoivat, siinä on vain muutama alku. Nyt niitä isoja taimia on sitten vaikka missä kun ei raaski roskiin laittaa. No se on ensi kesän ongelma sitten. Ja kun en erota edes kumpi on sormustinkukkaa ja kumpi on tulikukkaa kun molemmat sain taimena samanaikaisesti viime kesänä saatteena “jompaakumpaa tai molempia”
Haluaisikohan joku käydä hakemassa taimia ?
voi kun riesaantuisikin meillä!Valmunlta saadut keltasormustinkukat -joista puolet on punaisia
- kukkii nyt. Tiedän jo paikankin jos vaan siementävät…
Keväällä voi sitten hengissä säilyneitä kaivella ja kiikutella "oikeaan" paikkaan, ei mene työ hukkaan kuten jos elkkuun lopulla uudelleeniswtuttaisi.
Kiitos vaan kiittämisestä, hyvä kun vinkki kelpasi. Lomat on sitä varten, että joutilaisuudesta voi nauttia vanhojen lehtien ääressä ja katsella järvelle mökillä. 
Kahtena kesäna kasvattelin sormustinkukkaa ostosiemenistä ja nyt kolmantena luotin siihen, että ovat jo omavaraisia lisääntymisessä. Ei kukan kukkaa. Monet kerrat olen tuijotellut keittiöstä paraatipenkkiin niitä kaivaten. Heinäkuussa taas uudet siemenet kasvuun ja ronskilla kädellä. Ja kun sai koulittua ne sata uutta tainta, tapahtui SE. Joka puolelta kukkamaata pukkaa luontaisia taimia, ihan mattona… samoin puutarhassa, jossa en edes muistanut sormustinta kasvaneen.
Tässä tätä luontaista taimimattoa.

Minulla ei ole ihan noin tiivistä mattoa, mutta paikoitellen on kyllä tungosta. Ja ne paikat , mihin sormustinkukka hakeutuu, ovat välillä aika outoja. Esim. rappusten trallin allakin on muutama taimi. Siellä ei ole kylläkään multaa, kun se kohta on keväällä siivottu, mutta siemenet ovat silti itäneet.
Ajatelkaa, kuinka paljon yksi sormustinkukka siementää, kun kukkalatva saattaa olla metrin mittainen ja täynnä siemenkotaa. Yhdessä siemenkodassa on satoja siemeniä. Kannatta jättää ainoastaan pari siemenkotaa ja katkaista muu osuus heti kukinnan jälkeen.
Minä en raaski vielä… kaivetaan tää viesti sitten vuoden päästä esiin kun jupisen 
Hömppis, raaski vaan! Revin sormustimen siementaimia satoja penkistä pois. Justiinsa sellaisena mattona kasvoivat. Yritin kerätä viime syksynä siemeniä mutta tuntuivat homehtuneilta, luulin etteivät siemennäkään…
Olen antanut olla taimimaton, toimii hiukan kuin katteena -estää kosteuden haihtumista penkistä…
Loistavaa Liisukka :D!!! Ja eihän ne kuitenkaan kaikki mahdu siinä matossa kasvamaan (eihän…), vahvimmat rulettaa ja heikot jää jalkoihin.
Näin on.
Ei mahdu rikkaruohot niin kasvamaan ja talvi tappaa aina osan, samoin kevätahava, joten kyllä luonnon karsinta toimii.
Olen huomannut sellaistakin, että jos ruusuke ei pääse kasvamaan kokoa se saattaa säilyä “ylivuotisesti” ruusukkeena ja kukkia vasta sitten, kun kasvuolosuhteet on suotuisat (esim. on tilaa kukkia).
Tuo taimen ylivuotisuus olikin mielenkiintoinen tieto. Varmaan samaa perua kuin se, että heti kukinnan jälkeen leikattu yksilö voi ryhtyä monivuotiseksi.