Meilläpän elää paljon erilaisia sudenkorentoja. Kuvasin viime elokuussa kuvan ukonkorentoa, mutta laji jäi tunnistamatta. Tunnistaako kukaan? Melko suuri, eikä ukonkorentojen tapaan häiriinny kuvaamisesta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kesänlapsi
Meilläpän elää paljon erilaisia sudenkorentoja. Kuvasin viime elokuussa kuvan ukonkorentoa, mutta laji jäi tunnistamatta. Tunnistaako kukaan? Melko suuri, eikä ukonkorentojen tapaan häiriinny kuvaamisesta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Kesänlapsi
Todella kaunis, kuin koru!
Joku oli jättänyt yöpukunsa rantaan. Exuvia on toukkanahkan nimitys. Lajinkin voisi tunnistaa, muttei minun taidoillani. Siivenpaikat ovat toukkanahkassa kuin happipullot, siltä kohtaa sudenkorento on kuoriutunut ja kömpinyt siipiään kuivattelemaan.
Aamulla minulle kerrottiin, että nyt olisi sudenkorennon toukkanahka taas pois korjattavissa. Pikkasen siihen koskin ja hän liikautti yhtä jalkaansa. Sitten alkoi kuoriutumisen ihme.
Se veti heti peltorit päähänsä ja näytti itse ilkiöltä.
Siipien kuivattelu kesti muutaman tunnin.
Tätä en löydä mikä on. Lentoaika nyt. Ei ole kovin suuri, muttei mikään neidonkorennon hentoinenkaan. Raidat on keltaisia. Pääväri musta.
Tänään puoliltapäivin ruskoukonkorennoilla oli kuoritumispäivä, uskomattoman paljon isona parvena kierteli nälkäisenä ja katosi paarmat ja kärpäset. Kai niille ampiaisetkin kelpaa?
Tällainen oli aamulla seinässä
Minä ihmettelin tänään mikä ihme lenteli minun edestä ja takaa ja nehän oli sudenkorentoja.
Kaukaa otettu kuva. Hieno otus.
Tämä on kyllä mahtava ötökkävuosi.
Nyt oli tämmöinen komistus kukkapenkissä.
Ukonkorennoksi epäilen, mutta tarkempaa lajia en osaa arvata, ehkä Isoukonkorento?
Jokin isokokoinen sudenkorento oli kiivennyt laiturin viereen kuoriutumaan ja kuivattelemaan siipiään… Vielä ei ole täällä ruskoukonkorentojen aika. Tämäkin oli iso, vihreää vartalossa.
Nappisilmä.
Taitaa olla kuvien perusteella merisinikorento tai punasyyskorento naaras.
En oo ennen tuollaista täällä nähnytkään.
Isäntää naurutti, kun sanoin, että kato miten söpö nappisilmä.
Hän vaan totesi, että söpö ja söpö. :laugh:
Ruskoukonkorento naaras muni uutterasri laiturilla. Jokaisen laudan päähän uorollaan koukistui asettamaan munan. Välillä pyörähti kurjenmiekan lehdille munimaan ja taas laiturin kävelysillalle. On se järjestelmällinen ja arvostaa laituria.