Voi, voi Sand. se olisi tosi houkuttava tuossa etupihalla. Olin jo suunnitellut, että isoon sipuliverkkopussiin pakkaan olkia ja kivien kanssa upotan altaan pohjalle että vesi pysyisi siistinä. Mutta kun mättää, niin mättää. Toisaalta tuossa uudessa lammasaitauspellossa on paikka, joka on ilmeisen kostea (siinä ei nurmi kasva). Jospa joskus saisin tarmoa ja tilaisin kaivinkoneen paikalle kaivamaan ihan oikean lammen Saattaisi siihen vesi nousta, vaikka pelto onkin joskus muinoin salaojitettu.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Kannattaa tuumata muuten mistä teille vesijohto tulee.
Muutama vuosi sitten aivan juhannuksen alla nuoriso ja lapset alkoivat pelaamaan krokettia. Olivat lyöneet sen maalitikun maahan ja reiästäpä alkoikin pulputa vettä. Toki menivät ensin piiloon koska luulivat tehneensä jotain pahaa mutta lopuksi tultiin minulle sanomaan. Maan alta pulputti vettä, ja kohta oli aivan meidän ulkoportaiden edessä parin, kolmen metrin päässä.
Levitin informaatiota miesväelle, ja appivaarin mielestä olisi heti pitänyt soittaa sellainen talonkokoinen kaivinkone kaivamaan. Minä lupasin asian vain ns. kuolleen ruumiin yli, eikä se olisi ollut minun ruumiini. Isäntä soitti tutulle haudankaivajalle, joka kilttinä ihmisenä paasasi meille (etäisyyttä n. 20 km) myöhään illalla ja sitten ryhdyttiin kaivamaan sillä kivalla pikkuisella Bobcatilla josta ei jää nurmikkoonkaan jälkiä lähes ollenkaan. Yli kolmen metrin syvyydessä, sellaisen pikileerin eli sitkosaven keskellä oli iankaikkisen vanha vesiputken liitos pätkähtänyt ja vesi pulppusi pihaan.
Asiasta saatiin tietenkin suurta draamaa, naapurit halusivat juuri silloin saunaan yms. Pohjanmaalla kun ollaan. Mutta joskus yöllä miehet saivat korjattua liitoksen ja kaivanto täytettiin.
Muistan vieläkin, miten istuin portailla ja katsoin miten portaiden ohi lirisi savinen ja vuolas virta. Juhannussiivot oli tehtynä ja tietenkin tupa savivellissä. Nuorisoa, lapsia, koiria, kissoja ja miehiä savivelli kiihottaa vilkkaaseen liikehdintään vellistä tupaan ja takaisin. Siihen tuli isännän tuttava ja ihmetteli miten istun siinä portailla aivan rauhallisena vaikka oli ns. helvetti valloillaan. Vastasin siihen että ei tilanteeseen auta vaikka heittelisin voltteja takaperin kerien.
Mutta se savi jäi mieleen ja olen aina aprikoinut miten tähän keskipihan saveen kaivettu allas toimisi. Pysyisikö siinä vesi ilman muoveja?
Hehe, temskukka, hyvä että palautit mieleen. Meillä oli joskus yks talvi suihkulähde navetassa pakkasten jälkeen (Enkä ole uskaltanut talon lähelle istuttaa paljon mitään, kun en tiedä, milloin koittaa aika, jolloin tämän rakennuksen julkisivu rempataan.)
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Voiei!! Tulipa Temskukan tarinasta elävästi mieleen minullakin viime vuoden pääsiäinen. Olimme pari ensimmäistä pyhäpäivää reissussa kahdella autolla, muistaakseni isäntä oli töissä pidempään, ja mulla oli muksujen kera kiire jo maalle. Noh, myöskin kotiin lähdettiin eri aikaan, isäntä poikien kanssa ensin, ja minä joitakin tunteja perässä tyttären kanssa. Ajelin kovalla tohinalla kotia kohti, ja mielessä siinteli rauhalliset kevätpihapuuhastelut parille viimeiselle pyhälle ennen arkea...kaikki ei käy niin kuin elokuvissa, ei.. kesken mietiskelyjen puhelin pärähti, ja isäntä siellä varsin tohkeissaan, että kotia päästiin, ja "arvaa mitä, "nyt meillä on suihkulähde pihalla, tai siis semmoinen pulppu se on"!! Eihän siinä mitään isäntä soittelemaan kunnan (maalaistaajama) ukoille, ja arvaahan tuon, ettei edes vikapäivystyksestä ketään kiinni saanut. Ilmeisesti kuitenkin soittelu oli jonkun hälyt saanut soimaan, kun tulikin sitten meille päin puhelu myöhemmin, että olikos teillä jotain asiaakin??? Siinä sitten asia kerrottiin, ja johan alkoi tohina toisessa päässä, olivat kunnalla huomanneet jo pari päivää sitten, että päävesimittari pyörii vinhasti. Etsitty oli kuulemma vähän joka suunnalta vuotoa. Huoh, sitä vettä oli jo tullut niin paljon, että sanoinkin meiltä puuttuvan rantasaunan, ja veneen. Tonttimme viettää melko mitättömään ojaan (täkäläisittäin joki) ja kohdallamme oli nyt valtava lampi, onneksi siis mäen alla ja notkelmassa jo kunnan maiden puolella ettemme hukkunneet sentään. Seuraavana aamuna ukkoja lappoi paikalle, ja ukkokultani alkoi kaivuutyöt omalla kaivurillamme (pienehköllä) monttua syntyi, ja vesi vain pulppusi upeasti maan sisältä. Kaivuristamme loppui jo vara kaivaa, ja isäntä totesi siinä montun reunalla keikkuessaan, ettei pääse kolmea metriä syvemmälle.. tilattíin siis isompi kone paikalle ja pari vuotta vanha pihani huusi ihastuksissaan.. Reilu viisi metriä syvältä tiukan jankkosaven alta löytyi tuo vihulainen kunnan ikivanha päävesijohto!! Aivan mieletön suihkulähde, kun paine viimein hellitti ja vuotokohta tuli esiin. Kunta oli jo aamusta sulkenut päähanat, ja läheinen ravintolakin soitteli hädissään jatkuvasti, että milloin sitä vettä saa vai saako sitä ollenkaan. Noh, ei siinä sitten enää kauaa mennyt kun äijät saivat paikattua vuodon. Enpä olisi sinne monttuun halunnut laskeutua, oli meinaan märkiä ukkoja kun homma oli valmis. Siis vaikka johto oli suljettu jo aikaa sitten niin vettä ryöppysi korjauksenkin ajan valtoimenaan. Tämä päävesijohto kulkee siis aivan tonttimme rajan tuntumassa mutta meidän puolella. Moni siinä ihmetteli, jotta kuinka meille on myytykään tämä palasemme näin hassusti, että tuo johto on tontilla. Onneksi kriittisimmällä paikalla oli "vain" kasvimaa, ja kuukausi oli maaliskuu, joten "pienillä" vahingoilla selvittiin. Korvaukseksi sain kuorman multaa. Mieli olisi tehnyt sanoa, että siinä paikalla oli vaikka ja vallan mitä ihmeellisiä kasveja mutta en sentään rehellisenä kehdannut vedättää sillä tavoin. Alue oli koko kesän kostea huolimatta ennätys sateettomasta kesästä ja syksystä! Että näin meilläkin, ja juhlapyhinä
Kiva suihkulähde ja oikein nätti kiveys. Taitaa olla laastipaljussa kuten itsellänikin. Nuo aurinkokennolamput ovat varmasti kivat iltojen pimetessä. Kysyn kuitenkin mikä virka on vihreällä nurmikonreunuksella paljun ympärillä?
Milläs sitä tekisi reiän onton betonipallon kylkeen? Tarkoitus olisi vetää koristealtaan suihkulähdepumpusta letku altaan reunalle pallon sisään, pallon suuremmasta reiästä vesi valuisi sitten takaisin altaaseen.
Just minun tyylistä: kun saan Vision, säntään suin päin ostoksille ennen kuin on mitään suunnitelmaa toteutuksesta
Niin, nurmireuna on siinä ettei altaaseen pääsisi vahingossa maata, se kun sattuu olemaan kukkapenkissä joka on mulloksella jos tuota pientä kiveystä ei lasketa.
Plastun, ymmärrän että vihreä reunus on siinä suihkulähteesi ympärillä käytännön syistä, mutta nyt se ikävä kyllä vetää huomion itseensä ja kaunis kokonaisuus kärsii. Ainakin minun silmiini näyttäisi siltä kuin altaasi reunat olisivat kiveystä ylempänä, joten en usko mullan valuvan altaaseesi vaikkei reunusta olisikaan. Oma vastaava altaani on suoraa kukkapenkissä mullan keskellä, juuri noin kuin sinullakin, reunat mullan yläpuolella, eikä maavalumia ole sateellakaan altaaseen tullut.
Meidän suihkulähden tehtiin Tyräkin vanhasta vesisängyn patjasta muutama vuosi sitten. Kun täyttelin allasta ensimmäisen kerran, tuli Tyräkin vaimo sitä ihailemaan. Oli aivan haltioissaan ja sanoi haluavansa samanlaisen. Kysyi, mistä olin sen tehnyt. Vastasin, että puolisosi vanhasta vesipatjasta. Silloin lähti Tyräkin rouvastakin normaalia korkeampi ääni ja aika nopeatempoiseen tahtiin...
Luulen, että asian puintia jatkettiin vielä kotona...! Mutta meillä on vieläkin hieno suihkulähde!!!
Perhepoliittinen neuvotteluhan siitä seurasi, joskaan armaani ei edes osaa olla häijy. Asiasta oli Kinnun altaan lisäksi muutakin hyötyä, eli minun ei tarvinnut kaivaa kuoppaa pihaan :-)
Rantakukka ja Rentukka kasvaa meillä tavallisessa penkissä ja kyllä menestyvät. Rantakukka kasvaa jopa kuivassa paikassa ja mielestäni kukkii siinä pitempään.
Tyräkki - miksi sä luulet tuon mun avattaren olevan tuon näköinen? Se fiilis tuli kun pentti vaihtui.... vaan elämä jatkuu ja olen saanut jo muutaman viestinkin tyrkättyä... Teretulemas takaasin!
Tuu tuu vaan, Tyräkki, kyllä tähän tottuu, ja tytöt sua täällä jo kaipaa!! ;D Minä istutin tänä keväänä pihaani tyräkin ihan vaan siksi kun tykkään Tyräkistä! :DD Viime kesänä istutin papularuusun kun Papula on kiva! Motiivinsa kullakin.
Keittiön ikkunan alta leikkasin koivuangervon tapille ja sitä kohtaa nyt kyttään silmät kiiluen… Huono, kuiva paikka oikein mitään kasvattaa, jospa betonipalju menestyisi siinä! - - - Joo! Mitä enemmän asiaa mietin, sitä selvemmin se on suihkiksen paikka…