Suihkulähde

Tämän kesän toinen vesiaihe projekti..

Ja valu valmis... nyt odottelen, että pääsen istuttamaan kasveja ympärille, kuunliljoja, kotkansiipiä ja jotain sinistä tietysti... ehkä ensiviikolla pääsen työntouhuun tämän homman kanssa.. Rengas pitää myös verhoilla jollain ajattelin kyllästettyä puista reunanauhaa. Allas on 1,6m halkaisijaltaan ja noin 40 cm syvä

Alkuperäinen kirjoittaja: sinipiha

Nyt vielä viimeinen silaus... hiukan kuorikatetta ja muutama kasvi vielä.

Sinipiha mistä materiaalista suihkulähteesi rengas on?

Lasikuidusta. tähti

Yksinkertainen minisuihkulähteeni pyöreässä laastipaljussa on valmiina kesää odottamaan, puuttuu vain kasvien kasvuunlähtö paljun ympärillä. Toinen kuva on viime kesältä.

Tykkään tuosta paljujutusta itse paljonkin, kesällä kun se hautautuu kasvien sekaan, niin se on kuin lähteensilmä joka hiljalleen pulppuaa vettä hymy

On todella kiva. Koko on juuri sopiva tuohon tarkoitukseen.

Belgin vesiaihe näyttää kyllä kivalta! Tuommoista voisi vaikka harkita! Isäntä vettä pihaan halajaa, mutta olen laittanut kynsin hampain vastaan.. Sillä kukahan se sitten päivittäin tai ainakin viikottain onkisi sieltä kaikki ne neulaset ja kävyt sun muut?? Sammakoista puhumattakaan.. *puistatus*

Tuossa vesipumpussahan kuuluu olla se suihkupää, mutta itse en sitä käytä, minusta on mukavampaa kun se vaan hiljalleen pulppuaa, silloin kuuluu mukavaa vedensolinaa tuossa pöydän ääressä ollessa. Tällainen sopii mielestäni hyvin suurenkin pihan kukkapenkkiin piristykseksi.

Belgi, sinä ratkaisit meidän vesiaihongelman.  Ollaan haaveiltu jostain pienestä vesiaiheesta, mutta sen paikka ja malli on yhä edelleen ollut epäselvää. Tuollainen, kuin sinulla, sopisi meidän uuteen ihanaan kukkapenkkiin varmaankin tosi hyvin. Olin ajatellut sen yläosaan (kaksikerroksinen penkki) jotain jalallista pientä suihkulähdettä, kunnes tajusin, että perustan rakentaminen sille menee turhan monimutkaiseksi. Tuollainen sopii siihen matalampaan etuosaan kuitenkin tosi hienosti. Kiitos ideasta!

Tässä on minun yksinkertainen suihkikseni. Monttu vaan maahan ja allasmuovi pohjalle, kiviä päälle ja se on siinä. Ollut jo toistakymmentä vuotta kesät talvet, eli on kestänyt jäät ja koiran kylpemiset.

Helppo ratkaisu on ostaa kaupasta valmis muovinen allas ja siihen suihkulähdepumppu.  Itse hankin tällaisen K-raudasta 3 vuotta sitten, ja olen tyytyväinen.  Tein perustustyöt huolellisesti ohjeiden mukaan, eli kaivoin riittävän ison kuopan, pohjalle hiekkaa ja reunat myös täytin hiekalla. Laiton myös juurikankaan, jotta kasvit pysyvät vähän kauempana.

Altaan kokoa valittaessa kannattaa tarkoin miettiä pihan kokonaisuutta.  Myös ympärille laitettavat kivet ja kasvit kuuluvat tähän kokonaisuuteen.  Omaan pikkuiseen altaaseeni olen tyytyväinen.  Vaikka se ei ole suuri, niin kesällä veden solina oleskeluterassin lähellä virkistää ja ilahduttaa jatkuvasti.

Meillä riittää puhtaanapitoon se, että silloin tällöin kerää roskat jos niitä tuuli on tuonut, ja lisää vettä kun se on haihtunut.  Kesällä pari kertaa kuivaan aikaan käytän altaan veden kasvien kasteluun, pyyhkäisen altaan pohjan, ja täytän uudelleen raikkaalla vesijohtovedellä.  Hyvin toimii.

Talveksi otan pumpun pois ja putsaan sen talteen varastoon.  Vesi saa jäädä altaaseen. Helppoa!

Memulin allas näyttää luontevalta, kuin olisi aina ollut tuossa!

Etsin pitkään pieneen pihaamme vesiallasta. Halusin vähän ympäristöään ylemmäksi nousevan, ja suurin osa näytti olevan kaiken maailma diana-patsaita. Kunnes törmäsin tähän: betonista valettuun yksinkertaiseen altaaseen. Siihen pumppu ja vot:

Outi, tuontyylistä vesiallasta olen minäkin joskus pihalleni katsellut, vaan ei ole löytynyt sellaista
mieluista, joka olisi kuitenkin tarpeeksi iso eikä liian koristeellinen. Sinulla on muutenkin tosi
rehevän näköiset istutukset pihallasi!

Tuo on muistaakseni kotimaista tuotantoa, ostin sen täältä Espoosta Pihaplus - nimisestä liikkeestä. Tosin jo - olisiko 4 vuotta sitten - lieneekö enää tuotannossa.

Mukavannäköisiä suihkulähteitäansiomerkki, veden solina on ehdottomasti kesän ääni. LAITTAKAA JOKAISEEN kuitenkin pelastautumisporras pienille eläinpoloille surullinen(siilit ja oravanpojat, linnut ja sammakotkin), köydenpätkä, pala tummaa hyönteisverkkoa, lankunpätkä tms . RUMAA on myös kerätä haravalla hukkuneita vedestä, menee ruokalhalu ja yöuniärtynyt.

Outilla on varmaankin aivan satumaisen ihana satupuutarha :)

Tulin nyt tuumailussani siihen tulokseen, että kaivamani useamman kuution kokoinen vesiaiheen paikka pitää täyttää jollain muulla kuin vedellä :frowning: Hirveä pettymys. Alunalkaen suunnittelin siitä jälkikasvulle oivaa veneenuittopaikkaa ja siksi ryhdyin kaivamaan. Kaikenlaisten pähkäilyjen kautta sitten päädyin altaattomaan ratkaisuun, vaikka olenkin nähnyt täällä paljon hienoja kuvia kivillä vuoratuista altaista (mikä olisi tuossa meidän kuivassa pihassa varmaan toiminut ihan hyvin, kivillä olisi saanut muotoiltua piiloon epätasaisessa maastossakin allasmuovit). Mutta jokin mättää. Olen läheisyyteen istuttanut kirsikkaa ja siinä kasvaa suuri koivu. Ei ihan vesiaiheen paikka minun mielestäni. Nipotanko liikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Kun monttu on kerran jo kaivettu, niin pidä nyt siinä edes muutamana kesänä vettä. Älä vuoraa kivillä, niin saat pitkävartisella haavilla muutaman kerran kesässä kerättyä veteen tippuneet ja tuulen heittämät lehdet sieltä pois helpommin. Jätä jokin kasvi tai muu piste siihen lähelle, minkä juureen niitä haavilla nostettuja märkiä lehtiä voi lojauttaa. Itse kippaan haavin nurin etupihalla saniaisille ja takapihalla tuomen taakse.

Se veden putsaaminen oikeastaan rentouttaa. Kun haavilla saa aikaan vedelle pyörivän liikkeen ja välillä kumoaa lehtiä, tulee myös monipuolista voimistelua ja putsaamisen jälkeen on taas kiva katsoa sitä vettä.