Sulkapiiska, Perovskia atriplicifolia

No, kyllä se sitten on pensas.

Keväällä ensin katsoin että on elossa, sitten alut kuivettui. Olin jo kaivaa pois, mutta juurissa olikin eloa. Nyt ovat hyvässä kasvussa.

Eilen puutarhaystäväni kertoi kaivaneensa omansa pois kun se oli kuollut. Meni kuitenkin kaivamaan roskiksiaan ja siellähän kasvi oli hyvässä kasvussa:D

Ai että pensas?! Raran sivuilla on näin: “Härdig perenn - Flerårig växt som klarar vårt klimat”.

Onko sitten laventelikin pensas, kun tekee vanhaan varteen lehdet? :open_mouth:

Mitenkäs teillä nyt sulkapiiskat ovat talvehtineet?

Erittäin hyvin.

Mun piiska vietti talven kellarissa ja voi hyvin. Pitäis varmaan istuttaa se nyt ulos.

Onko, Kurppa, sulkapiiskasi tuuhea?

Tällainen

Miks tää on pensaaissa, ku mun mielestä on perenna? Samoin noilla nettisivuilla mitä löysin, esim. Exotic garden.

Oikein tiedä mikä se on kun uutta pukkaa vanhaan versoon.

Tekeehän esim. laventelikin niin, onko sekin pensas?

Eikös se sitten ole;)

Perennaksi/maustekasviksi sitäkin useimmilla sivuilla mainitaan, mutta enpä tästä ala kiistelemään. Kai sit vkn tietää parhaiten, ja sitä mulla ei ole.

Mun mielestä pensaita kumpainenkin, sulkapiiska sekä laventeli.

Sateella lakosi ja varmasti hieman liian varjoisalla paikalla.

Kyllä ne täälläkin kaatuilevat hieman sateella, vaikka täydessä auringossa kasvavat. Karumpi maa (ja vähemmän ravinteita) voisi auttaa. Mutta kauniita ovat silti. Loistavan siniset kukat herättävät kyllä huomiota, vaikka kasvi muuten on melko vaatimattoman näköinen. Tässä jäämässä Persicaria amplexiculiksen (lajike Firetail) jalkoihin:

Toukokuun pensaskeskusteluun vielä lisäys. Periaatteessa tämä on pensas, eli tyvestä haaroutuva puuvartinen kasvi. Sitä kuitenkin käytetään samalla tavalla kuin perinteiset ruohovartiset perennat. Pensas termi kuvastaa vain kasvutapaa (ei kasviryhmää), kun taas termi perenna kasvin monivuotisuutta (verrattuna yksi tai kasivuotisiin kasveihin).

en ketjusta läytänyt tarvitseeko siemen kylmäkäsittelyä itääkseen ?

Muistaakseni viime keväänä laitoin kylmäkäsittelyyn ja muutama iti, en tiedä vielä talvehtivatko.

kylvöraamatun ohje->
"Perovskia atriplicifolia, sow at 20ºC (68ºF), if no germ. in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks"