Sulkapiiska, Perovskia atriplicifolia

Heps-kukkuu, en löytänyt sulkapiiskalle vielä omaa karsinaa joten tein sen.

Mulla on nyt muutamia taimenoisia, joita vahvasti oletan sulkapiiskoiksi (onhan toki kaikissa kylvöksissäni nimilaput, mutta päivä on polttanut taas kerran tekstin lukemattomaksi), mutta mitähän niille kymmensenttisille taimille pitäisi nyt tehdä? Pitääkö latvoa, jotta haaroisivat vai tekevätkö sen omia aikojaan?

Täällä toinen sulkapiiskan taimien onnellinen omistaja . Kun luin tekstisi kävin kurkkaamassa omiani ja tänään napsaisin sitten latvat pois... Joten katsotaan lähtevätkö haarautumaan. Olisi kiva tietää onko kellään penttiläisellä ko. kasvi talvehtinut?

On talvehtinut jo lähes 10 vuotta täällä 1b:llä. Istutin taimen saamani ohjeen mukaisesti melko syvään ja erittäin lämpimään paikkaan. Pakkaskaudella ja varhaiskeväällä olen suojannut kasvin kuusenhavuilla. Kylmän talven jälkeen versot ovat nousseet maan alta, mutta viime talven jälkeen uudet versot lähtivät maanpäällisistä varsista.

Minulla talvehti yksi taimi viime kevään kylvöstä.Kolme oli talven aikana hävinnyt.Oliskohan se liian arka näihin maisemiin!

Viime kevään kylvöistä paristakymmenestä jäi jäljelle kolme. Vieläkin ovat niin pieniä että…mitenköhän käy ensi talvena? Aralta vaikuttaa, mutta luovutettu ei vielä ole!

Keväällä hankitussa Hopeapiiska Perevskia little spire, vuosikausien haavekasvi:) on avannut ensimmäiet kukkansa. Luonnossa sinisempi.

Minulla yhä vain haaveissa : ). Miten iso kasvi tämä on? Millainen kokonaisvaikutelma?

Haaveissa mullakin! Viime vuonna kylvinkin jotain piiskoja, muttei niitä enää missään ole.

On täällä yks, tosin aika henkitoreinen, vaikken tällä kertaa edes hukuttanut sitä paksaan..

Täällä on kanssa. Laitan kuvaa sitten kun kukkii

Keväällä havainto hyvin pienestä, nyt ei ole näkynyt.

Hyvin näyttävät talvehtineen. Kaikissa uusia alkuja, jeee:)

Minun tämän keväisestä kymmenen siemenen kylvöstä neljä iti ja taimet ovat nyt n. 5cm mittaisia. Jäi nyt hieman kysymysmerkiksi,että latvonko jossain vaiheessa? Kuinka multavan ja lannoitetun maan tarvitsevat? Paikka on aurinkoinen,jopa kuuma,mutta siitähän sulkapiiskan pitäisi tykätä.

Mikäs tämä tämmöinen… googlaillessa mainitaan perennaksi ja USDA antaa aina -28 asteeseen asti kylmänkestoa. Ilmeisen arka kuitenkin?

Uskoisin oleva aransorttinen. Itse törmäsin yhden kirjan kuvassa kasviin ja tykästyin.Nyt sitten Exoticin siemenvalikoimiin oli tullut "Taiga"-niminen lajike ja ajattelin kokeilla sillä asenteella,että eihän se ota jos ei annakaan. 20 siementä oli pussissa,ja suositeltiin kylvämään jo talvella.itse olin armotta myöhäsessä,mutta kylvän loput siemenet sittenensi syksynä/talvena. Korkeutta tälle lajikkeelle pitäisi kertyä 120cm,kukintakuukausi 7-9.Aurinkoisen,kuumankin paikan kasvi.  

Viime vuonna hankituissa on yhdestä kolmeen piiskaa ja ilmeisesti tekee paalujuuren ja toivon mukaan piiskojen lukumäärä kasvaa vuosi vuodelta. Täällä kuvia.

puuvartisena jää lyhytikäiseksi, ongelma on routa ;(

pitäisi kastella lämpöisellä vedellä keväällä ja leikata varret…josta syystä ei ehdi kasvaa kovinkaan korkeaksi, paitsi I-vyöhykkeellä,

kasvupaikkana tosiaankin kuiva ja kuuma

Maaliskuun Kotipuutarhassa sanottiin sulkapiiskaa perennaksi. Ilmankos en löytänyt tälle ketjjua. Onneksi kokeilin haulla ja täällähän sulkapiiska onkin pensaitten joukossa. Kumpi tämä sitten oikein on? Menestyy kuulema runsaslumisilla seuduilla. Ajattelin että täällähän lunta kyllä piisaa, kun nytkin vielä piha on hankien peitossa. Tuo kyllä kallistuu enemmän perennan puoleen.

VKN:ssä on merkitty puuvartiseksi

Vanhaan varteen näyttää uutta tekevän.