Meillä Uudellamaalla sumakki on pysynyt aivan vihreänän tähän saakka. Parina yönä lämpötila on mennyt miinukselle ja nyt ne vihreät lehdet roikkuvat lörppönä, osa ruskettuneina. Mitenkähän mahtaa selvitä talvesta?
Mun sumakilla on samat kuulumiset kuin edellä Humuluksen puskalla.
Meillä taas Porvoon kupeessa sumakilla oli muutama viikko sitten upeaakin upeampi syysväri. Eilen tippui viimeinen lehti.
Kovasti taitaa olla kasvupaikasta riippuvainen, tuo sumakin syyskäyttäytyminen. Minulla niitä on kolmessa kohdassa. Yhdessä lehdet ovat vielä aivan vihreät, toisessa kauniin ruskan kautta jo miltei kokonaan pudonneet. ja kolmas on juuri nyt parhaassa loistossaan. Pitäisikin muistaa seurata, tuleeko noihin vihreälehtisiin lainkaan kaunista ruskaa. Nyt ne olisi vielä helppo siirtää parempaan paikkaan, kun ovat vasta reilun metrin mittaisia.
Se vielä unohtui sanoa, että nuo kauniisti värittyneet kasvavat kevyessä ja kuivassa hiekkamaassa, vihreänä pysyneet tiukassa savessa. Olisikohan siinäkin yksi selitys?
Olen onnellinen samettisumakin siementen omistaja. Kaikkia vyöhykerajoja uhmaten aion kylvää siemenet, ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä uskoa, että se talvehtii täällä ainakin muutaman vuoden lumirajan alapuolelta.
Te tietävämmät: kylvänkö jo nyt, ja jätän kylvöksen talven armoille? Vai kylvänkö vasta keväällä? Mitähän muita poppaloitsuja vaatii sumakin kasvatus? Millaisessa maaperässä se kasvaa luontaisilla paikoillaan?
Olikos sumakin siementen kanssa joku kuumavesikäsittely tarpeen - vai väistänkös muurin…? Itse en ole saanut koskaan siemenkylvöksiä onnistumaan.
ei vesan vesaa ole tehnyt, kuulemma jos leikkaa niin sitten.
meillä on useamman vuoden vanha noin 2.5 m korkea pikkupuu , alku Ryttylästä
Jos tämä nyt kerran on oikea palsta niin pannaan kysymys sitten tähän.
Meillä on pihalla Latvian torlta tuotu samettisumakki ja tänä kesänä se sitten innostui kasvamaan. Keväällä se oli vain onneton pieni keppi maassa pystyssä ja siinä muutama heikon näköinen silmu. Mutta sitten se alkoi lykkäämään naattia ja on nyt ainakin parimetrinen tuuhea pensas. Tällä hetkellä se on kuitenkin ihan vihreä vielä, ei merkkiäkään mistään syksyn väriloistosta. Ei sitä ole sen kummemmin lannoitettu, se vaan lykättiin kiireessa entisen perunamaan nurkkaan ikään kuin valeistutukseen ja siinä se on saanut tulla toimeen itsekseen.
Onko syytä olla huolissaan? Mitä suojauksia sille olisi suotavaa tehdä talveksi?
Jyväskylässä sumakki on lähtenyt hyvään kasvuun. Tapio of jkl
Tilasin gardens northista viime talvena sumakin siemeniä; rhus aromatica ja rhus typhina. Joulun jälkeen laitoin multapurkkiin ja lumeen jota ei kovin paljon ollut koko talvena. Keväällä alkoi purkeista työntyä taimia. Varmaan joka ikinen siemen oli itänyt. Eivät saaneet mitään muuta käsittelyä kun pakkasta ja vesisadetta vuoronperään. Asun IV ja V-vyöhykkeen rajamailla ja uskon kovasti että saan ne elämään ja voimaan hyvin. Luulisin että Kanadalaiset siemenet selviäisivät paremmin täällä kuin latvialaiset tai muualta etelästä tulleet kun on lähempänä meidän vyöhykkeitä maapallollisesti.
Mä ostelin jokusen sumakin ja ne kuoli, toi jäi eloon n.5v sitten
Se piti siirtää ekasta paikasta, nykyiseen paikkaan jossa on ollut 2-3v
Oikeastaan hyvä. Huomasin 1-2v sitten, et edelliseen paikkaan, oli jäänyt juurta
Niin siinä kasvaa toinen yksilö 50-70cm
Syyslannosta olen antanut 2kertaa, että Sumakki tajuaisi ruveta talvehtimaan.
Kuva ei ole mikään kehuttavan laatuinen.
Meidän sumakki on kuin kauhuelokuvan hirttopuu pienoiskoossa, yläoksat kuolleita risuja mutta onneksi alhaalla on elämää, aika paljonkin uutta versoa ja lehteä. Ruohoa leikatessani huomasin, että ympärillä nousee sen näköisiä vesoja, että ne voisivat olla sumakkivauvoja. Tekeekö se tosiaan voimakkaasti juurivesoja?
Näin olen kuullut, kuuleman mukaan siitä syystä Virossa jo maanvaiva.
Vuoden päivät harkitsin ja tänään viimein sitten ostin samettisumakin taimen - syysvärien toivossa. Laitan sen tuonne ylärinteeseen jossa on kevyt hiekkamaa. Taidan laittaa jotakin juuriestettä varmuuden vuoksi.
Samettisumakki ei sitten yhtään ymmärtänyt valmistua talveen. Täysivihreät lehdet lurpattaa nyt pakkasöiden jälkeen : (.
Mitenkähän nämä nyt voivat?
Ainakin minulla vahvasti hengissä vaikka pelkäsin pahinta…
Saman moisesti jollottaa kuin aina ennenkin. Ei onneksi pannut pakkanen eikä tämänhetkinen superkuivuuskaan haittaa. Tuulenpuuskassa näköjään osa lehdistä on kääntynyt nurinpäin kuvaa kohden, lehtiensä väri on kuitenkin ihan tavallinen vihreä.
Sama Sumakki kuin sivun yläosassa, v.2008 hyvin selvisi viimetalven. Syyslannosta pitää kohta antaa.
Et rupee talvehtimaan.
Elikkäs siis varsin hyvin selvinneet, vyöhykkeetkin vähän samaa luokkaa kun minulla. Laittakaa sitten kuvia, kun tulee se upea syysväritys