Seuraavassa kodissamme on kunnon piha, joten kaikki puutahanhoitoon liittyvä tulee pian olemaan osa elämäämme. Mikä olisi hyvä perusteos tai kirjasarja kotiin hankittavaksi? Päämielenkiinnon kohteita ovat nyt aluksi ainakin pihasuunnittelu puut, pensaat ja hyötykasvit.
Suosittelen lämpimästi kirjastoa ihan ensimmäiseksi - lainaa kaikki puutarhakirjat mitkä saat ja erityisesti kotimaisten tekijöiden - sen jälkeen olet paljon viisaampi sekä puutarhanhoidosta että kirjasta/kirjoista, joita tarvitset ihan omaksi Siinä lukiessa huomaat, että niitä on todella monenlaisia, yhteen asiaan keskittyneitä ja kaikenkattavia, niin aloittejoille, vähän tietäville kuin edistyneillekin - se mikä tuntuu eniten omalta kannattaa sitten hankkia itsellekin.
Minulla on kaksi paksua opusta - en muista nimiä - mutta ne ovat painottuneet tietoon ei niinkään kuvalliseen ja visuaaliseen antiin. Niitä käytän jos nettiin ei pääse.
Talvella käytän puutosoireisiin kaikenlaisia kuvakirjoja. Katselen kuvia ja hoen "kevät tulee, kevät tulee".
Kyllä se vaan nykyään pakkaa olla että ongelmaan törmätessäni istun tietokoneen ääreen ja jollei p-netissä on vastausta niin kuukkeloin lisää.
Netistäkin löytyy puutarhakirjakauppa, jossa näkyy olevan myös ale. Ihan yleisteoksia kohtuu hintaan. Mutta käy ihmeessä katselemassa kirjaston tarjonta ensin ja sitten vaikka vierailu/selailu reissu kirjakauppaan.
Joku perusteos on hyvä olemassa ja siitähän se sitä on sitten kiinnostuskohteiden mukaan hyvä lähteä laajentamaan. Laajentuu ja laajentuu. Ensin kotimaisia ja sitten kaikea mahdollista maailmalta, kokemusta on
Neljännesvuosisata sitten, kun saimme ensimmäisen oman pihamme tilasin Kotipuutarha-lehden ja ostin kirjan Enemmän iloa puutarhasta (Valitut Palat 1980). Näistä sain paljon perustietoa Kuvat näissä olivat yleensä musta-valkoisia ja useinkin vapaalla kädellä piirrettyjä. Asiaa oli paljon, kuvilla ei prameiltu kuten nykyisin tehdään asian puutteessa. Lehdessä ei ollut myöskään mainoksia katkomassa juttuja.
Myöhemmin pihamme vaihtui uuteen. Kirjojen ja lehtien määrä satakertaistui niin että voisin jo perustaa puutarha-aiheisen kirjaston. Jokainen uusi vähänkin kiinnostava teos tai lehti oli hankittava.
Nyt alan toppuutella. Kirjoja en enää aio ostaa ja lehtienkin tilaukset alkavat olla tarkemmassa harkinnassa, koska tuntuu lehtien jutut olevan vain vanhan kertausta ja samoja koreita kuvia näytetään moneen kertaan.
Mitään puutarhakirjaa en ole suositellut, koska en uskalla mainostaa. Etsivä kyllä löytää.
Minulla valikoitui kirjaston kirjoista mieluisimmaksi: Suomalainen perennakäsikirja, Antti Riikonen, toimittaja Mattias Tolvanen. Kun se oli ollut minulla melkein vuoden yhtä mittaa lainassa, niin löysin googlettamalla siitä hyvän tarjouksen ja tilasin omaksi. Olen tykännyt, mutta kuten täällä jo kävi ilmi, niin sehän on maku asia.
Nämä keskustelut jakautuvat aina useammalle palstalle samastakin aiheesta, joten laitan nyt sitten ainakin linkin entiselle kirjapalstalle: Puutarhakirja.
Kyllä tosiaan kannattaa käydä itse selaamassa ja tutkimassa kirja
ennenkuin ostaa! Nimestä ei voi päätellä mitä kirja sisältää . Nyt loman aikana on tullut vietettyä muutama
"tovi" kirjakauppojen puutarhahyllyjä tutkimassa. Osa kirjoista on jo
alennuksessakin. Tänään tarttui matkaan yksi kirja (ei ihan puutarhakirja mutta läheltä.) tarjoiuksesta, ajankohtainenkin. Sienikirjojakin on kotona isompaa ja vielä isompaa. Mutta tällaista ei vielä . Sienet ja marjat, Syötävien luonnonkasvien taskuopas. Tänään tutkin tämän iltalukemisena ja sitten pistän retki-reppuun . Marjathan minä melkein tunnistan mutta kasveja en!
Puutarhakirja jonka hankin kun sain ensimmäisen oman pihani ja siis olin aikalailla aloittelija niissä hommissa, oli Valittujen Palojen "Puutarhan vuosi" (1990). Se on niin hyvä tietoteos ettei mitään muuta ole koskaan tullut kaivattua. No nykyään netti tietysti on hyvä kanava, mutta edelleen jos jotain tietoa täytyy nopeasti etsiä, otan kirjani ja luen sieltä. Kirja on jaoteltu kuukausiksi, eli kun vaikka huhtikuussa mietit että mitäs hommia sitä pihalla pitäisi alkaa tekemään niin avaat kirjan huhtikuun kohdalta ja siellähän ne kaikki hommat on kerrottu ja neuvottu.
Kirjasta löytyy esittelyt, toimintaohjeet, kuvat...kaikki mitä tarvitset valitaksesi pihaasi sopivia kasveja ja osataksesi niitä hoitaa ja puutarhassasi touhuta.
Suosittelen tätä omaa "piharaamattuani" ilman pienintäkään epäilystä!
Olen heikkona puutarhakirjoihin. Lahjaksi yleensä toivon niitä, jos kysytään. En niinkään kaipaa perustietoja, mutta kylläkin selostuksia erilaisista kasveista, kivoista ratkaisuista yms. Vaikka ei niitä itse toteutakaan, ne ovat kuitenkin mielenkiintoisia. Ja kuukkelista löytää heti asiaa, jos on jostakin erikoiskasvista tai uutuudesta kysymys.
Sama juttu kuin Fiialla, minulle SAA tuoda aina puutarhakirjan lahjaksi ja niitä onkin tullut aika nivaska Viimeksi olen saanut , Suomalainen Perenna käsikirja:n , siitä tykkään,siinä on kaikki mitä NYT tarvitsen. Kirjoja on varmaan kolmattakymmentä ja lehdet päälle. Ai niin saikohan täällä mainostaa..menkööt. Täältä netistä löytää myös hyvin kaikkea.
Nuu, sinun rohkaisemanasi huutelin nettihuutokaupasta tuon Puutarhan vuosi -tiiliskiven, etkä todella suositellut sitä turhaan. Järeä kirja, mutta voi sissus, mikä määrä tietoa järkeenkäyvässä muodossa. En yhtään epäile, etteikö tuosta tosiaan löytyisi "kaikki" perusasiat.
Tilasin tuolta Euffiksen kertomasta kaupasta kolme kirjaa minäkin, pari orkideakirjaa ja Villin puutarhan. . Nyt on mukavaa lueskeltavaa pimeisiin talvi-iltoihin. .
Siemen antoi minulle kullan arvoisen vihjeen, joka olisi pitänyt ällätä itsestään selvyytenä.
minähän aloin tutkia mitä kaikkea on satavilla ja nyt inulla on pieni kirjasto kotona.En aina muista palauttaa kirjastoon kirjoja, sitten maksan sakkoja.Haluan muutenkin kirjan omistaa itse, niillä on aina arvonsa, varsinkin puutarhakirjoilla.
Olen kiitollinen siitä, etä Siemen otti asian esille, minun parasta ajatellen.Nyt on sitten valikoimaa, mistä lukea.
Voisinkohan laittaa tänne nähtäväksi,mitä olen ostellut?
Tähdikki, Tottakai voit! Siis minun mielestäni ainakin, koska ethän ole siinä mainostamassa jotain omaa tuotettasi, kertomassa pelkästään kiinnostavaa tietoa josta et itse saa taloudellista hyötyä. Siis anna tulla vaan!