Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

12 senttiä mullan päällä.Jotenkin turhan ruippana, siksi kysyin että latvonko vai vauhdanko lannoitetta. Nyt on joku nestemäinen mitä laitetaan tipoittain kasteluveteen jota viime vuonna puutarhalla suositeltiin taimille ensi alkuun ettei ne saa liikaa jotain. Valkoinen pullo ja vihreä teksti. Samaa annan muillekin juurtuneille paitsi siemenkylvöille. Siis kysymys oli se että tuuheneeko tuo itsekseen vai tarviinko puukkoa?

Tämä on kasvanut hurjaa vauhtia.

Jos nämä nypykät lehtihankojen tyvellä on kukkanuppuja niin minusta tuli heti suppilokukkafani.
Kastehelminen kun mietti latvomista niin ei taida kannatta tai kukkiminen kärsii.

nuppujahan ne

Kiva tietää, kun olin vähän epäileväinen tän kanssa muutenkin, että saankohan tätä kasvamaan.

Emperor Frederick pitäisi olla molemmissa purkeissa kasvamassa, ihmetyttää miten ovat niin eri näköiset.

Noin 10 halpiksen kloksista yhdessä on itu, ja osa on mädäntynyt. Osa taas kutistuu kutistumistaan. Olivat ilmeisesti saaneet kuljetuksen aika (kun niitä kuljetettiin tukusta kauppaan) kylmää.

Minisinningia Peachy Propeller kasvattelee ekoja nuppujaan

Innostuin ensi kertaa tänä keväänä kokeilemaan gloksinioiden (kuten myös soilikkien ja torpankukkien kasvatusta). Aiempaa kokemusta ei ole kuin viherkasveista. Kuukausi sitten ruukutetut gloksinian mukulat ovat jo kasvattaneet mukavasti vartta, mutta kovin hennoilta näyttävät. Pitäisikö jo lannoittaa, ja mikä olisi paras lannoite? Ovat olleet valoisalla vaan ei aurinkoisella ikkunalla, tasaisen kosteina, ja kastellut olen alta päin. Kasvualustana Biolanin musta multa, johon sekoitin hieman turvetta ja leca-soraa.

Öö… Mä otin kans nyt esille kaapista nuo kohleriat ja suppilokukat ja pähkäilen kovasti mitä tehdä?! Eli kannattaako vaihtaa multaa ja mitä muuta pitää/ ei saa tehdä?! Olen ihan ummikko:-O Ajattelin nuo pistää kuitenkin talveksi kaappiin, kun luin jostain, että kannattaisi niin tehdä… Taidan yrittää löytää teidän vinkkejä aiemmilta keväiltä näistä asioista:-)

Gloksin olen jo ajat sitte nostanu tiskikaapin alakaapista päivänvaloon, siinon jo jokunen nuppu, multia en oo siltä vaihtanu kertaakaan.

Mä nostin eilen sitten omat gloksit saamaan valoa ja annoin vettä:-) Saas nähdä miten noille käy…

Sinningia ´Flair´ tuo mieleen rahkamustikkapiirakan, mmm.

mikromini Sinningia ´Bright Eyes´.  Toinen tämän hybridin emokasveista Sinningia pusilla kukkii myös ja tekee tehokkaasti siementäkin. On ehdottomasti yksi "lempirikkaruohoistani". S. pusillan pikkutaimia kasvaa vähän joka toisessa ruukussa.

Sain tänään mini sinningioiden mukuloita ja meni vähän miettiessä mitenpäin tökkään multaaan, yritin katsoa näkyykö pieniä juuria, mutta niitäkin näytti olevan ympäri mukulaa, parissa oli ikään kuin kuivunut pieni varren pätkä ja oletin sen olevan ylöspäin, onko näissä jotain merkkiä, yksi mukula oli toiselta puolelta pyöreä sileä ja toiselta puolelta hiukan kuopalla, kumpikohan noista mahdollinen juuripuoli?

Odota niin kauan että alkavat jostain suunnasta lykätä uutta kasvua. Ei luulisi kauaa kestävän valoisassa paikassa.

Eikö niitä kannata laittaa vielä multaan?

Siis voi ne laittaa jo mut luulen jutin tarkottavan sitä että kun net ei oo vielä mullassa niin sä näjet mistä kohtaa alkaa kasvamaan jottain vihreetä, siitä sun on sit heleppo kattoa miten päin net multaan laitat

Kyllä kukkaloistoa piisaa pitkäksi aikaa, kun on nuppuja tosi paljon.
Väri oli pussin kupeessa enempi lila ja tää on kyl selvästi violetti, mut ihan komia kukka kuitenkin.

minun uudemmat sinningiat ensimäinen on jo hyvässä kasvussa.