Suunnittelua sisääntulopihalle

Kauheasti mahdollisuuksia ihmetys

Entäs yläriviin ensin pari keijua,keskelle koivuangervoa ja loppuun taas keijua,alarivi ensin lamoh,keskelle koivua. ja loppuun lamoh.?

Ylärivi pelkkä koivua. ja alarivi lamoh.?

Ylärivi pelkkä keijua., alarivi ensin lamoh.,keskelle koivua. ja taas loppuun lamoh.?

Tähän kun vielä otetaan seppelvarpua mukaan niin vaihtoehtoja alkaa olla miljuuna no-jaa

Pitäisikö palata "yksinkertainen on kaunista" eli alkuperäiseen ajatukseesi (usein se on paras!),koivuangevoa ja lamoherukkaa vaan?

Voi Heksu kiitos kun viitsit miettiä eri vaihtiksia ryhmittelyllä, yleensä ne tulee mulle mieleen ku tarpeeks tahkoaa mutta tätä oon miettiny ja pähkiny hurumykket eikä idean ideaa oo pukannu. Nyt pääsen jo vähän eteenpäin. Huomenna lähen humputteleen taimitarhalle äipän kans ja kattelen siellä noita em. kasveja sillä silmällä ;D

Pidä hauskaa :D… tuivio voisi kanssa olla kiva :wink:

Nostan minäkin tämän oman kysymykseni esille, en niin muuhun tarvtsisi vastausta kuin siihen että tarvitsisiko tuo alue kalkita ensin vai riittääkö se että istutan uudet taimet pussimultaan joka kaiketi on kalkittu jo valmiiksi. Kävin nimittäin puutarhalla ja yritin kysellä sieltä mutta sielläpä ei ollutkaan kuin kesätyttöjä töissä eikä vastausta näin ollen tullut :o)

kysmys oli tällainen (edellisellä sivulla):::Itsellänikin on ongelmana sisääntulo, josta kaadoimme vuosikymmeniä vanhoja kuusia pois ja nyt siinä on autiota. Olen miettinyt siihen jotain pikkupuita ja alle vaikka pensasruusuja, en vain tiedä mitkä sopisivat, keittiön ikkunasta näkyisi niin kauniisti kukkivat puut ja pensaat. Aurinko paistaisi siihen aivan koko päivän ellei takana näkyvä metsikkö (lue ryteikkö) suojaisi sitä aamusta puoleen päivään asti, otin kuvat juuri äsken 18.30 ja vieläkin aurinko paistoi ihan kivasti.

Tällaiseen paikkaan kyselisin neuvoa mitä siihen istutan, ja pitääkö maata jotenkin muuttaa kuusien kasvun jäljiltä, onko se kovin hapanta maata? kalkitus riittääkö se, ? vai käännänkö kaiken maan ympäri,? sopisivatko jotkut koristeomenpuut paikalle kasvamaan? matkan pituus on n,25 metriä kuva jatkuu vielä oikealle ja autokatoksen sivuun, ja siinä kasvaa portin likellä noin 8v vanha vaahtera.

Kannattaa kalkita ensin. Hyvä se olisi myös kääntää, mutta ei ehkä ihan välttämätöntä.

Minen niinkään mestari ole näissä,mutta äkkiseltään sanoisin,että istutuskuoppien lannoitus ja kalkitus riittää. Voihan koko alueelle tehdä myös peruskalkituksen,tuskin siitä haittaa on.

Jos käytät pussimultaa niin eiköhän niissä ainakin laadukkaimmissa ole lannoitteet ja kalkit kohdallaan valmiiksi.

Kukkivat pikkupuut ja ruusut kuulostaa ihan hyvältä,tuleeko niiden väliin kate? Jotain pientä havupuutakin voisi tuohon ajatella talvea silmälläpitäen…

Kiitos Heksu vastauksesta, itsekkin ajattelin siihen havuja mukaan, :o) niitä on siinä jo ennestäänkin toisella puolella, ajattelinkin että ensin kalkitsen kuopat , katsotaan sitten kuinka lähtee kasvuun,

Ajattelin että täällä on kokemusta moisesta istutttamisesta siksi tätä kyselin. Kiitos nannikallekin vastauksesta, kääntämisessä on kamala puuha, paikka on juuria täynnä, osittainen kääntö on varmaan pakollinen, täytty otta kauniit juuret talteen ja tehdä niistä jotain koristusta.

Havupuille ei sit kalkkia paitti kuulemma tuijalle voisikin laittaa… Juu ainakin männyn juurista saa väännettyä ihan hienoja kransseja vaikka,hyvä idea ottaa juuria talteen :slight_smile:

Laitapa kuvia projektin etenemisestä!

Ideointiapu olisi nyt paikallaan, työn alla on jo aiemmin pressuistaan tutuksi tullut sisääntulopihamme. Pressulinjalla jatketaan, kunnes hahmottuu edes jonkinlainen suunnitelma istutuksista..

Polttopuuhomma on tältä kesältä tehty, ja aluetta on nyt jyrsitty. Maa on hyvää multaa mutta täpötäynnä juolavehnän ym. juuria. Jotain istutuksia jos tekee, täytyy kattaa paljaaksi jäävä maanpinta. Siihen ajattelin osittain haketta ja osittain mursketta tai singeliä.

Nyt jyrsitty alue on pressuin alla, aluetta voisi kuitenkin vielä laajentaa ja vähän muotoilla.

Tilaa on, minulla on nyt fiksaationa alueen täpötäyttäminen, joten tarvittaisi tuoretta näkemystä ja muitakin aatoksia!

Haluan/tarvitsen perenna-alueen, johon voin siirtää "leviäjät", ensi alkuun suopayrttiä, päivänliljaa, kuukausimansikkaa, kevätkaihonkukkaa, nauhuksia..

Lopullista sijoituspaikkaa etsivät mm. sulkaharmaaleppä, pilvikirsikka, huntukuusama, pari purppuraheisiangervoa, pari laikkukirjokanukkaa, pari peittopajua, syyshortensia, norjanangervoa ja keijuangervoakin liikenee.. melkoinen roiskaisuvaara uhkaa! Alemmassa kuvassa talon nurkalla oleva puska on juhannusruusu, jonka olisi suotavaa levitä sillä suunnalla itsekseen.

Omenapuun alus ja takunen jäänee leikattavaksi nurtsiksi, samoin pihatien reunaan jää nurmireuna.

Tulee ihan sillisalaatti, jos tällään tuonne pari sitä ja pari tota no-jaa

Hei, kasvivalikoimasi on hurja! Kokeile esijärjestää kasvit pääväreihin (lehdistö/kukinta/varret), korkeuksiin, tyyppeihin (pysty/leveä/pallomainen/maanpeittäjä) ja valon ja varjon vaatimuksiin ensin karkealla heittelyllä ja sitten vaan pientä fiksailua ja sen “Alanin kolmion” etsintää. Sopivia hoitopolkutiloja, penkinpaikkaa ja sellaista.

Sinuna panisin aivan ehdottomasti sanomalehtitekniikan käyttöön. Tekniikka on helpoin, halvin ja toimivin tuommoisen alueen perustamisessa. Kerjää naapureiltakin sanomalehtiä, jos omat eivät riitä. Minä ainakin olen saanut yhdellä kysymällä ja ihmeissään ovat, kun huolin heidän pinkkojaan :}

Ai niin. Kasvivalikoimallasi saat tehtyä puu-, pensas- ja perennavyöhykkeet.

Juu. Tarttee varmaan piirrellä, jonkun sortin polveilua tuohon olisi kiva saada, polveileeko sitten pitkittäin vai poikittain vai sekä että. Villiviiniä haluaisin jonnekin maanpeitteeksi myös, ja sitten sain pari köynnöstörötintä jotka nekin olisi suotavaa johonkin lykätä :o

Ihan pakko ei ole tietenkään tähän kaikkea tunkea… mutta sitten vielä ajattelin tänne talveksi asetella niitä yksiä ihme metallihäkkyröitä talventörröttäjiksi…ja ja johonkin väliin se niitty, minne voi pärskis-metodilla vähän väliä kylvää kaikenlaista! :smiley:

Ehkä listaan ensin kaiken, mitä yleensä keksin tähän haluta ja sitten karsin raskaalla kädellä.

Mun metodiks tuntuu kehittyneen se että haalin kaikkea ihanaa ja lykkään ne sinne ja tänne ja sitten aloitan sen siirtelyruljanssin… Viime kesänä aloitin pihan muuttamisen puutarhaks ja parhaimmillaan ( tai ehkä pahimmillaan? ) viime kesän taimilla on jo kolmas tai jopa neljäs paikka menossa, auts : /

Että Heksu jos tuo ois mun penkki mää suunnittelisin kaikkea tuota polveilua sun muuta hienoa ja sitte läiskisin ne ressukat rehut sinne kuitenki miten sattuu ja hetken päästä ( viimestään seuraavana kesänä ) vaihtaisin niitten pleissiä :smiley:

Shht Marlene! Ei passaa tunnustaa että nuin siinä justiinsa tuppaa käymään pomppivaa naurua Ekkö sä ny huomaa kuinka kovasti mä koitan ponnistella täs suunnittelussa, ettei tarttis enää tänä syksynä sit niitä uudestaan siirrelläsilmän isku Ensi kesänä sit vasta..

Näin keskikesälläkin pitäisi muistaa, minne talvella lumet lykitään ja jättää sopivia paikkoja vapaaksi tai sitten pelkille perennoille.

Heksu, köynnöshäkkyrät lähelle istumapaikkaa tai polun alkuun?

Sori Heksu :smiley: kannustan ehdottomasti suunnitelmallisuutta, onhan sulla millimetripaperia jemmassa? =D

Lisäänpä pulmani tähän muiden perään, kun en muutakaan paikkaa keksi…Eli siis ongelmana on etupiha ja erityisesti sisääntulo-alue. Haluaisin etuovelle menevän “laattarivin” molemmille puolille puut…Mutta millaiset? Korkeutta saisi olla noin 3-4m ja paikka on päivisin tosi aurinkoinen IV-vyöhyke täällä “maalla”. Laittakaa rohkeasti ehdotuksia kun ei oma pää toimi:)

Hei Sirppu, on vähän vaikea lähteä ehdottelemaan vielä näillä lähtötiedoilla. Voisitko laittaa vaikka kuvaa niin, että talo ja muu ympäristö siinä sisääntulossa näkyy. Haluatko lehtipuuta, kukkivaa, havua, kapeaa, leveää, syysväriä…Minkälaisesta puutarhatyypistä haaveilet, luonnonmukaisesta, pelkistetystä, runsaasta ja rehevästä…?

Minä ehdottaisin kukkivista sireeniä tai marjatuomi pihlajaa, siitähän saa vielä marjatkin. Itse tykkään noista molemmista.

Marjatuomipihlaja kuulostaa hyvältä, laitan ehdottomasti harkintaan! Syreeniä kasvaa tuossa tontin reunalla, joten se saanee riittää:) Hyvää kuvaa talosta en oikein tähän hätään löytänyt, mutta ihan tämä on tälläinen perinteinen keltainen perustalo…(sanoo varmaan jotain…:slight_smile: Puuta olen miettinyt, että saisi olla selkeärunkoinen, hieman leveämpi tai kapeampi lehvästö. Havupenkki minulla on tuossa melkein ikkunoiden alla molemmilla puolilla,joten kiva olisi jos puu olisi jotain muuta. Mielessä on käynyt koristeomenapuista pylväspihlajaan? Mitä teillä on etupihalla? (Tosi tyhmä kysymys…:D)