Nytpä löytyi jonkinmoinen kuva…yrittäkää saada selvää! Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan:) Eli etupiha on tosi aurinkoinen, siksi kaipaisin jotain puita varjostamaan.
Pitäsikös se olla tosiaan symmetrinen sen laattapolun suhteen? Miten olisi ruotsin pihlaja tai vastaava? Se olisi aika selkeän muotoinen, kukkia keväällä ja marjoja syksyllä. Minusta sopisi hyvin noiden havujen kanssa.
Minä niin näkisin tässä vähän epäsymmetrisen ratkaisun, koska kuistikaan ei ole talon keskellä. Jos polun molemmin puolin laittaa puun, niin vasemmalle vois laittaa vielä yhden. Tai sitten voisi olla tuossa vasemmalla puolella jokin isompikin puun, vaikkapa jokin vaahtera tai isompikasvuinen koristeomena ehkä hiukan kauempana polusta, talon päädyn ja kuistin puolessa välissä. Polun molemmin puolin vosi laittaa vaikka jonkin matalamman pensaan tai pienen pensasryhmän.
Laitatko muuten kasvuvyöhykkeesi tuohon profiiliin, ettei ehdotella menestymättömiä kasveja?
Itseasiassa kuulostaa hyvältä, että puu voisi ollakin juuri tuossa kuistin ja talon päädyn puolessa välissä, eikä kiinni laatoissa! Samoin toisella puolella puu tms. voisikin olla hieman kauempana…Ja jotain pientä tuossa ihan sivulla:D Kiitoksia ihanista vinkeistä:D
Tämä marjatuomipihlaja on lapsi vielä mutta mielestäni kaunis.
heippa,mulla olis tekeillä tällainen "kukkapurkki",johon kaipaisin apua kasvivalintoihin.Paikka on aurinkoinen
keskipäivän aikaan,eli aika paahteinen paikka.Jotain havukasveja haluaisin,mutta mitä kukkivaa vois ajatella? Tässä oli ennen tuijaa,mutta ongelmaks tuli katolta putoavat lumet jotka liiskaks ne maata myöten.
Laakakataja ja tuivio kestävät katolta tulevat lumet. Paahteen perennoja ainakin neilikat, maksaruohot. Korkeutta saat esim. tädykkeillä ja iisolla, mulla on paahteessa harmaamalvikkiakin.
Muista Hilari myös kevätsipulit, nyt on hieno hetki täyttää penkki sipuleilla. Sipulit yleensä tykkäävät siitä, että kesällä on kuivaa.
kevätsipuleita olenkin ajatellut,niissähän on monenlaista valikoimaa,karpaattienkelloa ois omasta takaa.Oishan hyvä olla jotain koekeampaakin.
Korkeaa kannattaa laittaa jo siksikin, että peittävät kevätsipuleiden kuolevat lehdet alleen.
Meille tullaan ulko-ovelle pihan puolelta. Sitä ennen on kivikäytävä (edellisen ihan itse asentana, pomppuinen mutta ei häiritse pahasti meitä), sitä ennen on kolme askelmainen rappu joka on vielä loivassa rinteessä koska pihalla on vielä 2 autotallia, mitä sitten sisältääkään.
Ongelma on sellainen että tuossa loivien rappujen vieressä on kumpare koska se yhdeistää kaksi korkeutta. (Toisella reunalla on valettu betoniseinä johon on kuulemma joskus pitävyt tulla aidannekin.) Joka vuosi se on vähän valunut ajorampille ja nyt kaivoimme sen auki siitä kohdasta jossa sen pitää pysyä. Haettiin rautakaupasta harkkotiiliä (sellaisia isoja) ja pinottiin ne vaakasuoraan ja aloitettiin aina vähän eri kohdasta ettei saumat tule samaan kohtaan. Alla on sepelipeti että kestää routaa. Kaikki on siis periaatteessa hyvin, mutta mutta. Inhoan sitä harmaata pintaa. Millä sen voisi käsitellä että se näkyisi, mutta jonkun muun värisenä? Kotona on pullokaupalla koivutislettä mutta tuo on väärä paikka.Maali siinä ei pysy. Kokeiltu muualla ja näyttää teennäiseltä repaleisena. Tervan tuoksua ei keuhkot kestä. Neuvokaa ehkä saman kohtalon kokeneet miten naamioitte vallinne niin että se näyttäisi kuin olisi ollut siinä alusta asti. Se ei ole sellaisessa paikassa että pitäisi varoa iskuja tai kolhuja.
Vastaan itse itselleni. Maalikaupassa on sellaista maalin tapaista vesiohenteista tököttiainetta jolla pinta sutitaan ensin hurjasti vedellä ohennetulla aineella, värin saa valita. Sitten 12 tunnin päästä samalla aineella pyyhitään vain vähän vedellä ohennettua nestettä samaan pintaa ja harkkotiili ei näytä maalatulta vaan siltä että se on valettu jonkun värin sävyyn. Näppärää, se on helppoa ja nopeaa. Jopa minä tumpelo selvisin siitä valkoinen maripaita päällä ilman ainoatakaan roisketta!
Laitatko kuvan?
Meillä on harkkoperustukset sivelty laihalla betonivellillä, johon on sekoitettu mustaa rautaoksidijauhetta. Tuloksena musta röpelöpinta.
Kastehelmisen mainitsemaa tököttiä pitää maalikaupassa muistaa etsia, värin valintaa ja tuumailua, kuulostaa kätevältä menetelmältä…Mustaa röpelöpintaa pitää myös miettiä, valkoinen ei taida pysyä valkoisena, koska maksaruohot peittävät roikkuessaan koko reunuksen.
Mitä tälle alueelle voisi tehdä? Nyt tuossa kasvaa siis iso alppiruusu ja sen oikealla puolella kurttulehtiruusua ja joku vanha äitienpäiväruusu (kuvaussuunnasta katsottuna jää alppiruusun taakse). Nuo olemassaolevat on siis tarkoitus säästää, mutta tuo "nurmikko" eli käytännössä etenkin vuohenputkea kasvava alue tuossa hiekkakäytävien välissä on se ongelma. Alue rajautuu tuosta siis siihen tiehen ja alppiruusun takana on kapea "nurmikko"kaistale josta kuljetaan terassille.
Paikka on varsin paahteinen ja kuiva, aurinkoa riittää keskipäivästä ihan iltaan saakka. Jotain matalampaa pensasta voisi ajatella ruusujen eteen ja ehkä jotain tosi kestävää (lue: ei tarvitse hoitaa) vanhaa perennaa voisi ajatella etummaiseksi. Mikä tuossa voisi pärjätä?
Itsekseni tässä ajattelin, että voisin laittaa etureunaan akankaalia ja suikeroalpia, ehkä myös niittyhumalaa. Sitten kun vielä keksisin jotain ruusujen ja etureunan väliin… Tuo kaistale on n.2-3m syvä ja ehkä 4-5m pitkä.
Onko kokemusta korallikeijunkukasta paahteisella paikalla, pärjääkö?
Hyvin pärjää paahteessa mulla ainakin.
Älä laita suikeroalpia jos ei ole pakko.
Laita jokin reunus ja vaikka sammaleimua reunaksi ja pakko sitä komeamaksaruohoakin taas tuputtaa;)
Väriminttua reilusti taakse.
Minä laitoin yhteen penkkiin reunukseksi posliinirikkoa. Eivät ole vielä kasvaneet kovin paljon, joten ei näytä vielä miltään. Ensi keväänä toivottovasti ovat jo levinneet.
Minulta löytyy sitä vieläkin ylimääräisenä, jos Liisi haluat!
Miksei suikeroalpia? Sitä on nimittäin piha täynnä muutenkin Nurmikolla menee menojaan, ihan niinkun toi niittyhumalakin.
Reunusta en saa laittaa (kun on vanhempiakin kuunneltava…) mutta tuo sammalleimu voisi olla kiva siihen reunaan. hmm.
Posliinirikkokin vois olla ihan hyvä. Pärjääkö se tosiaan paahteessa, kun jostain luin että ois puolivarjon-varjon kasvi? Annas, mun täytyy ensin ehtiä tekemään noi pohjatyöt, joten kiitos tarjouksesta mutten voi haluta niitä kasveja ihan vielä. (kokemus opettaa: oon tosi monta kertaa jo tehny hutiloiden noita juttuja kun on ollu kiire saada joku kasvi maahan…)
Jos tuossa on vuohenputkea niin sen poissaaminen on vaikeaa.Jos ottaisit pois vähän multaa ja laittaisit eristyskankaan sinne alle. Sitten vaikka reunaan se sammalleimu ja taaemmas lekasoraa reilusti. Kauniita kiviä asetelmaksi ja joitain sopivia kasveja ja vaikka sitä komeaa maksaruohoa muutama. Istutusten kohdalle pieni reikä, että juuret pääsevät syvemmälle.Takana vois olla jotain korkeampaa, joka peiottäisi tuon portaiden alustan. lekasorassa ei kasva rikkaruohot ja sitä saa kohtuu hinnalla. meillä on toiminut hyvin.