Jep, siellä oli asiassa ollut häikkää ja se korjattiin kun kerroit siitä. Kiitti
Ok, hyvä
Mä kävin kans äsken rekisteröitymässä sinne mutta ei taida vielä ihan kannattaa laittaa kurppasiemeniä itämään… on meinaan lunta vielä sen verran paljon mun kurpitsamaalla. Ollaan käyty viskomassa sinne tuhkaa josko se auttais lumien sulamisessa. Mutta ensi viikollahan se kevät tulee
Ei oikein tunnu kurpitsasotakaan pääsevän vauhtiin. Liikaa luntako, vai eikö kukaan usko, että viime kesän ennätystä pystyy rikkomaan?
Ei tässä vielä tiedä edes mitkä siemenet valkkaa idätykseen, saa meikäläisen sotahuudot hiukkasen vielä odottaa. Mutta ihan kohta, ihan kohta…
Tavoite mulla on että oman ennätykseni haluan rikkoa, mitäs sitä muiden ennätyksiä sorkkimaan
En minäkään tiedä mitä siemeniä siitä alkaa kasvattamaan, niitä vaihtoehtoja tuli kuitenkin aika paljon mä taidan koittaa rakentaa pienen muovihuoneen mun kurpitsoille kesäksi, jos tulee meinaan kovinkin kylmä kesä.
Ja joo mulla tavoite on että saan edes jonkinlaisen kurpitsan aikaiseksi, ei näistä mun kasvatuksista varmasti mitään ennätyksiä tule, omaksi ilokseni ja lasten hämmästeltäväksi yritän kasvatella kurpitsoja ;D
Lapsukainen siirretty ämpäriin. Ne 3 muuta näyttää ihan pikkuserkuilta. Jännitystä on siinä, saanko hänet ehjänä kasvimaalle asti. (Kriittisin kohta on istutuksessa.) Vasta sitten uskallan antaa hänelle nimen.
Herätys muut!
Hereillä ollaan, just tänään iskin jalkaan pitkävartiset kumpparit, nappasin käteen tuhkaämpärin ja kahlasin kasvimaalle levittämään hangen päälle tuhkaa vähän nopeuttamaan lumen sulamista. Lunta oli vielä niin paljon että tursusi sisälle saappaisiin
Istuttamaan… hmmm Ehkä viilaa vois pikkuhiljaa kaivella esille
täällä kaivettiin hiekkapaperit ja siemenet esiin… mulla taisi alkaa kevät kun löysin lumen alta paljastuneet kirkkaan vihreät esikonlehdet!
muoks. kauhistuin kun katsoin kalenteriin. Toissavuonna näihin aikoihin minulle "syntyi" potrat pojat valto ja valtemar. Olen hieman myöhässä…
valto ja valtemar olivat siis minun kurpitsat… =)
Eilen raapaisin kynsiviilalla paria jätin siementä ja ovat nytkylvölautalla itämässä. saas nähdä onnistuuko kylvölautalla idättäminen vai mätänevätkö kokonaan pois. Tarkoitus olisi toinen kasvattaa hydrossa ja toinen perinteisin menetelmin… jos saan itämään ja kasvamaan saati sitten pysymään istutusajankohtaan saakka hengissä. Opiskelua ja opiskelua jättikasvisten viljelystä jatkukoon:)
Kylvölautta (jos se on samantyylinen missä pikkusiemeniä idätetään eli styrox + talouspaperi päällä) ei ole isolle siemenelle kovinkaan hyvä ratkaisu. Minigrip-pussissa ohjeita noudattaen idätys onnistuu aina jos siemen on itääkseen. Toiseksi parhaana vaihtoehtona on sitten suoraan multaan laitto.
Jättikasvisyhdistyksen saitilla on hyvät ohjeet joilla idätys onnistuu.
Tänään menivät jusolta saasut siemenet shottilaiseihin kylpemään, shottilasit munakennoon, pyyhettä lämmikkeeksi ympärille ja koko komeus kylppärin lattialle ja lattialämmitystä vähän kovemmalle (ei kerrota miehelle, eihän ) Käyn sitä paitsi hakemassa poiskin jo, ennenkun mies tulee, eihän se mitään ehdi edes huomata
Sieltä sitten matkaavat minigrip pusseihin missä sitten saavat muhia kunnes itämisen merkkejä näkyy
Nyt on siis munkin kilpakausi alkanut ja toivotaan ettei se tälläkertaa tyssää omaan mahdottomuuteensa
Kylvölautta idätys onnistui yli odotusten kaikki 3 siementä iti eivätkä homehtuneet kuten sitruunan siemenille kerran kävi. Siksihän arpoilin että idätänkö paperinmutkaan käärittynä pussissa vaiko lautalla kun on iso paksukuorinen siemen… Hyvin kävi kuitenkin:) Nyt mietiskelen että mitkä kolmesta itäneestä laitan vesiviljelyyn ja mitkä multaan…
Huomasin juuri että en edes muistanut liottaa siemeniä vaan raapaisin reunasta kynsiviilalla ja laitoin lautalle kellumaan.
Viimevuonna rapsuin,liotin ja idätin kuten ohjeissa neuvotaan mutta tulos ei ollut näin hyvä. Nyt sattui hyvä tuore siemenkanta:)
floora, olis kovasti mielenkiintoista seurata tuota vesiviljelyä. Miltä kuullostaisi sellainen että avaisit Jättikasvisyhdistyksen foorumille oman kasvatuspäiväkirjan jossa asian etenemistä voitaisi seurata ?
Mulla on hyvässä muistissa että viime vuonna jo yritit sitä vesiviljelyä ja siitä lähtien on kiinnostanut että miten se onnistuisi
Samalla tietty siellä kertoisit multaviljelyverrokistakin.
Voisihan sinne raapustaa tarinaa kunhan nämä nousevat esiin lecasoran seasta mihin 2 laitoin. Pienijuurisemman 3nnen siemenen laitoin multaan ja se menee kasvimaalle kasvamaan perinteisin menetelmin:)Lapset pyöritteli silmiään kun näytin jättien kuvia tietokoneelta ja sanoin että tässä lähtee sellaiset kasvuun. Lupasivat olla mukana veden kannossa ja annossa:)
Hyvältä näyttää tällä hetkellä… kylvö pari viikkoa aiempia myöhemmässä mutta tsiisus mikä kasvuhalu valituilla siemenillä
Minullakin näyttää hyvältä sikäli että ovat vielä hengissä ja kasvavat pituutta reippaasti.Lopullisissa purkeissa jo kasvavat paitsi tetty tuo jonka istutan maahan, sekin on 3l purkissa jossa saa olla kunnes olen saanut istutettua sen .
Laittelen viikonloppuna mustaa pressua maaläntin päälle johon ajattelin multaversion istuttaa jotta oikein lämpiää maa nopsaan. Kompostiläjää ei ole joten kippaan kuoppaan kompostorista herkkua mukaan. Me ei olla vielä nimetty poikia mutta kunhan saan nuo hengissä saakka istutusikään saakka niin saa lapase antaa “työnimet” jäteille
meillä on nyt 3 siementä lähtenyt selvään kasvuun, kastettiin ne sitten kuitenkin sirkkalehtien ilmestymis-päivän mukaan. Nimiksi tuli Tuure, Mirva ja Vappu.
Tuure, joka ensimmäisenä kurkisti mullan pintaan, oli jo niin iso, että siirsin isompaan ruukkuun (johon virittelin muovipussin pohjalle ja reunoille, et on helppo nostaa juuripaakku pois, ja muovipussissa tietty reikän pohjassa ettei jää vesi makaamaan) ja hän pääsi muuttamaan omaan pikku yksiöön kasvariini Nostin muovipussin reunat ylös lehtien päälle ja suppuun, siihen ympärille sitten kieputin hallaharsoa monta kerrosta ja sinne jäi yöksi.
äskön käväisin katsomassa, miten se meidän iso poika voi ja siellähän se oli terhakkaan näköisenä, kuin huokuen itsevarmuutta, että kyllä minä olen jo niin iso poika
Se on siis se mun ykköstykki tänävuonna, ellei nyt mitään mullistavaa tapahdu. Mirva tai vappu pääsee sitten mökille ja toisen annan vaihdossa pois tai vien siskon luo lasten ihmeteltäväksi…
Mistään vaan ei raaskisi luopua
Tässä olisi meidän kurppien sukujuuret:
Tuure:
-GVGO
-1048 Huffman 2011
-(F) 979,4 Huffman
-(M) 1610 Lieber
Mirva:
-Vihreä jättikurpitsa (squash)
-454* Uotila -11
-136* Ylhäinen x Self
Vappu:
-1180,4 Watson 2011
-948,5 Lyons x1544,5 Revier
(She went 21% heavy) -Mitä tuo tarkoittaakin?
Mirva siis vihreä, nää muut oransseja, kaiketi Juso, otski tai joku muu yhdistyksen expertti varmaan osaisi mulle muutenkin suomentaa noita sukutauluja, aika vähän niistä ymmärrän Mut onpa täällä tallessa ja sellaiselle niistä iloa joka ymmärtää