Suuri KurpitsaSota alkaen 2013 ->

Laitoin mullassa kasvavan verison lasiverannalle missä yöt viileitä ja päivät lämpimiä ellei jopa kuumia. ensimmäisenä aamuna oli vähän nenu tai lehdet nyrpällään mutta nyt on jo tottunut lämpötilan vaihteluihin ja toivon että tämä on sellaista minikaraisua niin pihalle istuttaessa ei sitten suutu tosissaan kun yöt ovat kuitenkin vielä viileämpiä näin kasvukauden alussa… En nyt levitellytkään mustaa muovia kasvupaikalle kun luin jättikasvisyhdistyksen sivuilta ettei kokemuksiasta ollut maa lämmennytkään odotetusti??? Ehkäpä pitäisi kyhätä teltta paikan päälle niin tulee kasvihuoneolosuhteet joka lämmittää maata ehkä nopsammin. Tekisinkö teltan kuplamuovista vaiko kirkkaasta raksamuovista? Harsoa vaiko ei…kysymyksiä risteilee paljon näin aloittelijan mielessä. Ulkomaisiltakin saiteilta paljon lueskelen infoa mutta samat ohjeet ei päde näihin meidän pohjolan oloihin.

Eilen pääsi tytöt mirva ja vappu myös isompiin astioihin, eikä ollut kyllä vielä juuretkaan päässeet liiaksi kasvamaan (kai?). Sellasiin 3-4l ruukkuihin menivät jotka vuorasin pohjasta rei’'itetyllä muovipussilla jotta saan sitten kivasti ne pois ruukuistaan :)

Tuure on kasvanut selkeästi sisariaan isommaksi jo, hän siis kaiketi jää meille asumaan… Mirva varmaan menee mökille ja vappu siskon luo sijoitukseen… katsotaan sitten mikä saadaan nopeiten hengiltä :D

Jaksan epäillä, että mirvasta tulee mikään jymy-menestys koska mökillä ollessaan on lähinnä oman onnensa nojassa, vaikkakin epävoivoissaan voi siihen lähijokeen lonkeronsa kasvattaa ja sieltä sitten ottaa nesteytystä :D

Toki, siskon luona on rakkaat täystuhot (siskon lapset) niin siinäkin on aina omat riskinsä :D

Ei sillä, että toi mun poikani mikään rauhallinen malli ois :D

aika hiljaista täällä vielä, missä kaikki uho ja pullistelu? Entä photoshopatut kuvat omista kasvateista??

En kai mä ainoa kisaaja voi tänävuonna olla (Voitto taattu!)

Ei ole vielä millä pullisstella ja plantukin on vielä 4L ruukussa kun en ole saanut vielä kasvupaikkaa valmiiksi. Joko muilla on ulkoruokinnassa?

Nyt viikonloppuna siirrytään :slight_smile:

Jaaha, minoon tainnu jäädä kurpitsajunasta ihan tyystin kun vasta eilen laitoin siemenet multaan. Toisaalta viimevuotista ennätystäni ei liene mitenkään vaikea rikkoa. :wink:

Meinaatko Nuu istuttaa kurpat jo ulos? Mietin vaan että koskakohan uskaltais alkaa istutuspuuhiin.

Samaa mietin minä… mut toisaalta, nytkin ovat kasvarissa olleet ja sen pienen hyyskän tuurelle teen, niin miksi en sitten muka maahan jo istuttaisi… onhan maa toki kylmempi mitä purkki…

Aamulla eräs rouva kävi kertomassa omaa tarinaansa kurpitsan kasvatuksesta. Hänen mies oli ostanut äitienpäivälahjaksi muutama vuosi sitten miulta jättikurpitsan taimen. Rouva ei ollut mikään kasvattaja mutta oli tyrkännyt taimen kuitenkin miehen mieliksi maahan. Kasvi kasvatti (muistaakseni) viisi isoa kurpitsaa ja yhdellä isommista voitti Ruotsinpyhtäällä pääpalkinnon kisassa.

Rouva sanoi että koko kasvatusjuttu oli yksi hänen elämänsä suurista asioista ja kurpitsasadosta nautti iso joukko ihmisiä.

Kurpitsankasvatus kannattaa:)

Ensi kertaa olen sitä kasvattamatta ja jotenkin tyhjä olo:/

Tuu hakemaan Kurppa minulta  taimi, aina on tilaa vielä yhdelle… Saat sen muovilla vuoratussa amppelissa

Satu-71, meinaan istuttaa ulos kasvimaalle kaikki jättikurpat tänä viikonloppuna jos vaan saan paikat tehtyä valmiiksi jokaiselle. Yhden paikan olen tänään jo väsännyt, eli ainakin siihen pääsee joku. Ne ei joudu täysin taivasalle, koska minulla on sellaiset A-malliset pienoiskasvihuoneet jotka nostetaan siihen kasvin päälle. Materiaali siinä on kasvihuonemuovia eli se myös antaa taimelle apua auringon porotusta vastaan.

Lisäksi nyt ihan alkuun rakennan vielä harsosta siihen taimen päälle pienen suojan (4 keppiä maahan taimen ympärille ja harso niiden varaan taimen päälle mökiksi). Sen otan pois kun hallan vaaraa ei enää ole, sitä ennen raottelen sitä päiviksi ettei taimella tule liian kuuma.   Tää on niin sellaista vauvomista, aamulla ensimmäisenä availemaan kasvihuoneen päätyjä ja raottelemaan harsoja, ja illalla samat jutut toisinpäin. Päivällä sitten ruokkiminen ja lukemattomia huolestuneita kurkkauksia varmistaakseen että kaikki on hyvin.  Ja kaikki on vasta alkua, pölytykset  tulossa… Ymmärrän oikein hyvin jos joku haluaa välillä välivuoden pitää tästä

Pienoiskasvihuoneen otan pois sen mukaan kuinka kasvi kasvaa sieltä ulos ja vähän säitäkin tarkkailen. Juhannuksen tienoilla viimeistään yleensä minikasvari on pakko nostaa pois koska se alkaa olla täpötäynnä kasvustoa.

Sotimaan ei tässä oikein jaksa alkaa vielä, kaikki voimat menee noissa paskahommissa

Kiitos tarjouksesta;)

Maa-artisokkaa on jo istutettu tilalle samoin kesäkurpitsaa, myös kyssäkaalin taimia meinaan väleihin törkkiä.

Minä laitoin vasta äsken kurpitsojen ja kurkkujen siemenet märän talouspaperin päälle itään.

Viime vuonna tuli kananmunan kokoisia kurpitsoja.

Nuu vaivihkaa sotki minut tähän kurpankasvatukseen lähettämällä muutaman siemenen. Pari päivää sitten laitoin häthätää sekalaisen seurakunnan lautalle niine hyvineen ja nyt on "jätti"kurpan siemen itänyt - voi faan, mitä mä nyt teen? Luin tuolta jättikasviyhdistyksen sivuilta ohjeita ja tavasin etenkin tuota kasvin vaatimaa pinta-alaa. Eihän tämmösellä alle 1000m2 tontin ja puolen aarin kasvipalstan haltijalla oo edes paikkaa tuollaiselle ;D

Uskomatta hetkeäkään, että tuosta edes jotain kurpitsaa minun hoteissani tulisi, niin kysyn silti mihin sen oikein torppaan?

Ei mullakaan mitään jättivaltavaa pihaa ole, mut kyllä täältäkin tilaa löytyi :smiley: pääsee tuonne melko kuumalle etupihalle, minne ei oikeestaan näy kun on talon ja tien välissä ja tienvierustassa kasvaa tuuhea puska-aita. Aurinkoa paikalle paistaa about 9-17 joten aurinkoa pitäisi riittää… :stuck_out_tongue:

Voitte luovuttaa ihan suosiolla, kai nyt kaikki tietää et meen Tuure on tänävuonna isoin komein ja mahtavin :slight_smile:

Ekmanska menee sen suuren ja mahtavan Tuurensa kanssa nyt sinne minne ei aurinko paista ;D

Rapunzel, on yksi eteläsuomalainen mies kasvattanut yli 300 kiloisen jätin vaimonsa kukkapenkissä. Tietty niitä varsia lehtineen täytyy vähän ohjailla pienellä pihalla mutta anna mennä vaan. Siinähän käy niin että syksyllä kyselet täällä innokkaasti kurpitsareseptejä, ja parin viikon kuluttua siitä voihkit että eikö se milloinkaan lopu :slight_smile:

Rapunzel on kuitenkin sen verran realisti, että myöntää Tuuren olevan juuri se suurin ja mahtavin :wink: Thats all i need to know :wink:

Se on tuo porilainen itseluottamus Ässien voiton jälkeen huipussaan ;D

Trust me baby, tää on ihan synnynnäistä, tällä oo ässien menestyksen kanssa mitään tekemistä.

Jotkut meistä on vaan syntynyt voittajiksi :smiley:

Nyt on Tuuren oma yksiö valmis - ei enää tarvi asua mun kasvarissa pienessä ahtaassa purkissa vuokralla. Tultiin miehen kanssa sisään katsomaan peliä ja mun maha huutaa jo lepoa. Navasta kirraa niin et varmaan koht kuuluu rits ja raskausarpia täys :smiley: :confused:

Myöhemmin käyn sitten tuuren istuttamassa omalle paikalleen :slight_smile: