Suuri KurpitsaSota alkaen 2013 ->

Hyviä vastauksia löytyy täälläkin, aktiivisimmat lienevät kuitenkin yhdistyksen foorumilla. Sielä itse lupaan vastata vrk sisään. Eri asia on onko vastauksilla mitään arvoa.

Yleensä kurpitsan (hedelmän) “alapuolisten” versojen sivuversot kannattaa poistaa.

Siellä tulee vaan niin harvoin käytyä kun foorumi ihan pystyyn kuollut :smiley: toki, sielläkin käyn säännöllisesti lueskelemassa jos ois tullut uusia juttuja…

Kyllä siellä uusia juttuja on ollut suurinpiirtein päivittäin. 32 uutta viestiä esim heinäkuussa. Varma tieto pystyynkuolemisesta lienee ennenaikainen. Mutta kuten sanottu jokainen tyylillään ja ainakin meikäläinen tästä lähtien vastailee siellä jos joku kysyy.

Jättikurpitsani kurkkii ujona lehtien seasta. Siitä ei tule mitään ennätystä. Paitsi minulle ennätys kuitenkin, koska en ole ennen jättiä kasvattanut.

Hieno on hän   Oma ennätyshän on  itse kullakin tavoitteena. Ensimmäinen jättini Hemmo (v. 2010) painoi karvan verran alle 100 kiloa. Pakkohan se oli seuraavana vuonna kasvattaa taas kun jäi niin harmillisesti se 100 kilon raja silloin ekalla kerralla vajaaksi   Anssi sitten v. 2011 olikin ihana potra poika . Tänä vuonnakaan en hätyyttele todennäköisesti sitä omaa tähänastista Anssin kanssa tehtyä ennätystäni, mutta yritellään kummiskin

Viime vuoden oma enkka menee rikki! Vasta kävin laittamassa harson päälle, ettei linnut vaan käy kimppuun. Toistaiseksi on vielä säästynyt etanoiltakin. Lieneekö syy siinä, että kasvusto menee ruohosipulin vierestä, persiljan päältä ja edestä on jouduttu nostamaan valkosipulit. :slight_smile: Joku lilakukkainen vielä hämää tuoksullaan ötököitä. :slight_smile: Alla ei ole styroksia, eikä sinne enää taida mitään suojaa saada.

Mulla oli vasta nyrkin kokoinen, en tiedä kasvaako miten siitä. Oli vähän ongelmia istutuksessa…

Kyllähän ne vielä kasvaa pitkään, ellei joku yöhalla käy tuhotöissä :slight_smile:

Donna-Camillo, mikä siemen tuossa on takana ?

Nuu, sori myöhäinen vastaus. Piti palstalla käydä tarkistamassa, kun kovalevyn tyhjentymisen myötä meni varsinainen kirjanpito. Onneksi kurpan tyvellä oli lappu, jossa oli teksti "Ollila -12". Pystyykö siitä jäljittämään enempää? Yhdistyksen kirjeessä on siemen tullut.

Joo, nyt tiedän, se on se viime vuonna kauneimmaksi valittu kurpitsa, hieno oranssi väritykseltään. Kasvattaja Juha Ollila, kurpitsa painoi 276,2 kg. Jos tuot sen kisoihin niin kysy Jusolta sille siemenelle tarkempi virallinen nimi.

On aina kamalan mukava ja mielenkiintoista seurata mitä noiden jo esillä olleiden kurpitsojen jälkeläisistä tulee :slight_smile:

Kiitos, Nuu, tiedoista! Taitaa vaan olla niin, etten saa sitä palstalta pois kun palasina. :slight_smile:

Minun kurpitsani oli myös Ollila -12. Valitettavasti sen kasvu pysähtyi ja napaan tuli pehmeää. Paino oli 38,6 kg. Nyt olen keittänyt puolukka- sitruuna- ja appelsiinikurpitsahilloa, sosetta keittoihin, pikkelsiä, pitzaa, kuivakakkua, piirakkaa… Ystävätkin saivat osansa.

Ollila pehmenee… prkl! Miten totta :slight_smile:

Oikea nimi on 608 Ollila (1059 Vincent-McGill x Self)

Jokos on kurpitsat nostettu maasta ja tällätty peräkärryyn ? SM-kisat on ylihuomenna, lauantaina .  Mulla on kaksi kurppaa vällyihin käärittynä kärryssä, toinen wannabe säkkituoli ja toinen kasvoi nenä maata viistäen. Vaan molemmat ehjiä ja kasassa

Onnea kisaan. Muista meitä kuvilla.

Iltalehden sivuilta katsoin että huima kurpitsa taas kasvatettu ja muitakin jättejä. Iso hatunnosto ja onnittelut kaikille kasvattajille. Haasteellinen kesä monin paikoin Suomea, etenkin kurpitsan kasvatusta ajatellen.

Laitan tännekin kuvia kunhan vaan kerkiän. Kovasti vielä on jälkipuuhaa kisojen tiimoilta mutta kunhan vähän helpottaa niin kuvia tulee.

IL teki tosiaan nopealla tahdilla tänään nettilehteen sellaisen pienen kuvakoostejutun - siitä kun he pyysivät kuvia ja sain ne lähetettyä ei mennyt kauaa kun niitä oli jo siellä netissä. IS tekee huomiseen (maanantai) paperilehteen jutun kisoista. Käsitin ettei mitään suurta juttua ole tulossa mutta kuvia halusivat ja niitä laitoin sinnekin.

samoja kuvia kuin eilisen il:n puolella (sinipsun linkittämä juttu jättikokoisten vihannesten ja juuresten kasvatus-ketjussa), näyttää is:n verkkolehti julkaisseen aamusella klo 2oo - kertomatta kuvaajaa.

hyvät kuvat, eipä ollut kuvaajan nimeä ei

Toivottavasti maksavat myös hyvistä kuvista ja vaivannäöstä.