Meillä kävi taas perinteisesti: toimitin ämpärissä kasvavan nuppuisen taimen mökille hellästi. Istuin autossa ämpäri sylissäni, taimi oli suojattu muovipussin sisään ja ulottui nenääni asti tukikepeillään. Juttelin sille hempeitä. Oli hellettä. Kielsin pitämästä tuuletinta autossa päällä tai edes ikkunoita. Oli hiki. Perhe valitti.
Heti perille saavuttuamme työnsin taimen lastenrattailla pellolle, suureen 5 neliön laatikkoon, jonka olin sille vartavasten rakentanut, ja kompostilla, kanankakalla ym. pohjustanut. Leikkasin purkin auki. Valmiiseen monttuun.
Eikö se sa****** varsi siinä vaiheessa saanut repeämän. Niinkuin mä sitä paapoin!
Kukkii ja elää…Murheenkryyni on tämän onnettoman nimi. Ihme jos nähdään kurpitsa.
Imikkä, sido se kunnolla kiinni esimerkiksi harsolla. Niillä on uskomaton elinvoima, saattaa siitä tulla ihan oiva eläjä vielä.
Miten se onkin että normitaimet voi poteissaan kaatuilla ja putoilla vaikka miten, ja ne istutetaan paikoilleen vähän kuin ohimennen hutaisten eikä niille satu sitten minkäänlaista haaveria, mutta se jätti on sitten niin tapaturma-altis ettei ikinä uskoiskaan
Teidän automatka kummiskin pani vähän hihityttämään, voi perhe poloista
Harakat Repineet pölytetyn tyttökukan päältä harson ja hakanneet hedelmän alun täyteen koloja. Isoja koloja Lupaavin kurpitsani, pölytetty yli 3.5 metrissä pääversoon 25.6. Se hedelmä on nyt menetetty. Nyt kyllä -piip-
Ja entäs jatkossa, ei ne varmaan tyydy pelkästään katselemaan nyt kun makuun on päässeet -piiiiiiiip-
Meilläkin on pölyttäminen tapahtunut. Mahdoinko olla liian hätäinen, versolla pituutta tyttökukkaan about 1,8m… Kävi niin hyvä mäihä että molempia sortteja kukki samaan aikaan niin pakkohan se oli käyttää hyväksi
Meillä siis ihka ensimmäinen jättimme Tuure pölytetty ihan itsellään kun toista jättiä ei ole
Näihin aikoihin se on hyvä päästä pölyttämään että jää pollukalle kunnolla aikaa kasvaa potraksi pojaksi. Kyllä jo kahdesta metristä pölytetään vaikkei se ihan ihanne olekaan. Olisin tehnyt ihan samalla tavalla. Voithan sitten varapalloksi pölyttää seuraavan pääversoon aukeavan tytön ja myöhemmin päättää kumpi jätetään kasvamaan. Milloin pölytit, eli tiedätkö jo että onnistuiko se ?
Siitä se alkaa, kesän kestävä huolehtiminen. Muista nyt laittaa sille pölytetylle tytölle heti vähän harsoa päälle suojaksi. Suojaa tarvitaan auringolta ja kaikilta ikäviltä nokkijoilta. Siihen pieneen kurpitsanalkuun tulee todella helposti naarmuja kosketuksesta, ja kun kurpitsa kasvaa kokoa niin samoin kasvaa se naarmukin sitten.
terveisin nimimerkki kynnellä tökkijä
Ai kamala, tarviiko sitä tolleen oikeen paapoa Tänään tökein poikakukalla tyttökukkaa että ihan on tuore tää suhde Katsotaan mitä tulee - vai tuleeko mitään En huomannut mitään harsoja laittaa, katsotaan jos vielä ulos menen ja jos muistan
Toivottavasti siitä nyt jonkinlainen möllykkä saatais, olis sitten meidän ja naapurin pojalla ihmeteltävää
Tämän vuoden kokeiluna jättikurpitsan kasvatus parvekkeella, vartta nyt n.7m ja kurpitsan halkaisija n.18cm. Viime vuonna avomaalla pölytys tapahtui vasta heinäkuun lopulla ja lopputuloksena oli 108kg ja 70cm halkasijalta oleva kurpitsa.
Sulla taitaa olla aika iso parveke
Parvekkeen leveys n.5m, kurpitsan pääverso kasvoi jo seinään ja kääntyi takaisin jonka jälkeen nosti päätään ja kiipee nyt lasitusta pitkin lähes 2m korkealla
Ja ollaan vasta kasvukauden alussa
Kurpitsalla kasvuaikaa 4kk, kunhan lannoitus onnistuu…
Tänä aamuna tehty kahteen eri kurpitsaan pölytykset. Vielä on kaksi kokonaan ilman, tiukka kukkien tarkkailu jatkuu
Ai mitähäh? Pitääkö joku välimatka olla kurpan ja taimen välillä En oo sodassa mukana mutta täällä kun juttua oli…
Onko tää nyt menetetty tapaus
Välimatka kasvin alusta (juuresta) siihen pölytettävään kukkaan olis hyvä olla mahdollisimman pitkä jotta väliin jää paljon lehtiä jotka antaa poweria kasvulle. 2,5 metriä on jo ihan hyvä kasvu. Kuvasta ei näy muuta kuin että hyvännäköinen vapaapölytteinen hedelmän alkuhan se siinä
Niin siis puhutaan jättiläiskurpitsasta, tavallisilla tai kaupan tavisjäteillä ei ole mitään väliä pölytettävän kukan paikan suhteen
Kaks ja puolmetriä jo ihan hyvä. Nuu pelas ihan selkeesti omaan pussiinsa, kun kehotti mua pölyttämään jo 1,8m kohdalla
Mä tuun pistelemään sun kurpat täyteen reikiä!
Itse asiassa "keskellä" kasvia on hyvä, yleensä optimina pidetään 3-5 m. Tähän on ihan tieteellinen peruste. Se "mahdollisimman paljon lehteä takana"- juttu alkaa olla hieman historiaa. Jos 3 metriin saa pölyttymään suht aikaisin on todennäköisin paras paikka (Suomessa kasvukauden pituudesta johtuen). 90 pv kurpitsa pölytyksestä suuriin piirtein kasvaa sen mikä kasvettavissa on.
Mistä tietää onko kukka hedelmöittynyt vai ei? tai siis kun vielä ainakaan mun pallukka ei oo kasvuun lähtenyt…
Tässä vaiheessa pölyttäisin kaikki emikukat sijainnista riippumatta, myöhemmim lopullisen valinta silläkin perusteella kuinka sivuversoja ennen ja jälkeen ja mihin suuntaan.
Sivuversoja on nyt tullut uusia ihan sieltä alkupäästä… Mut en kyllä yhtään sitten ymmärrä onko se hyvä vai huono juttu? Kannattaako versojen kasvua rajoittaa (katkoa) sitten jossain vaiheessa?
Tää on nyt niin jännää, kun ekaa kertaa oon ihan oikeesti jopa saamassa sitä omaa jättiä