Minulla näyttää olevan samanlainen syklaami kun harilla,mutta ei minulle sanottu etrtä se kellariin pitää pistää.Vaaleanpunainen sylklaami minulla on ja valkoinen kans.
minä menin tappamaan valkoisen syklaamin kun kastelin päältäpäin:(.Sitten kun viihdoin sain selville että kastellaan alakautta,aloin heti vaaleanpunaista kastelemaan alta,ja se onneksi selvisi eikä tullut vahinkoa:)
Ostin kauniin punaisen “mini” syklaamin ja täältä nyt lueskelin ohjeita kun on ensimmäinen syklaami ikinä ja vielä mullassa. Onko edes mini lajiketta olemassa vai onko hormooneilla säädelty kasvua? Hauska juttu tuo että mukulassa oli yksi kukan alku En edes tiennyt että on mukulakasvi, mitenkän tätä lisätään, jakamalla, siemenestä, lehti pistokkaasta? Mitenköhän saisin tätä hydroon kokeiltavaksi mietiskelen .
Cyclamen-sukuun kuuluu parikymmentä lajia. Isot, huonekasveiksi myytävät ovat ymmärtääkseni C. persicum ja “minit” esimerkiksi C. hederifolium. Siemenistä ainakin lisätään; itselläni ei kuitenkaan ole kokemusta.
hyvä kun sain oikean nimen niin voin kuuklata lontoon murteellakin tietoa
C. persicumistakin taitaa itse asiassa olla mini-versioita kaupan, mutta ne ovat jalostettuja lajikkeita, eivät hormoneilla pienenä pidettyjä. Kuvahauilla ehkä selviää, oletko ostanut huonesyklaamin vai jonkun muun lajin (C, coum, C. hederifolium tms). Viileästä ainakin pitävät kaikki!
Hei, Mikähän meni pieleen? Ostin marras-joulukuussa pienen syklaamin ruukussa, jossa oli muutama nuppu. Laitoin sen kotona makurin ikkunalle, vähän valoa, lämpöä n.+18ast.
Kastelin mielestäni kohtuullisesti. Kukka kuitenkin kuolla kupsahti, nuppuineen päivineen!
Otin kaikki kuivat pois, ei siinä muita varsia/lehtiä enää ollutkaan :( . Onkohan siellä ruukussa vielä jotain elämää? Mullan alla? Jos, niin miten saisin viritettyä sen hengen "paremmalle hapelle"?
Mirjami, tarkista, onko mukula mädäntynyt. Liian vähäinen valokin saattaa nuupauttaa kasvin, mutta se on elvytettävissä, jos mukula on kunnossa.
Lyhyt selostus syklaamin sielunelämästä :):
Liika lämpö on syklaamin pahin vihollinen. Normaalissa, kuivassa ja lämpimässä huoneilmassa se ränsistyy viikkossa tai kahdessa. Syklaami tarvitsee valoisan ja viileän paikan, edes yöksi. Mun kirjassa sanotaan optimilämmöksi 15-18 astetta, mutta sitä valoa on oltava riittävästi, ei kuitenkaan kestä varsinaista aurinkoa.
Vettä annetaan aina ja vain aluslautasen kautta, ei koskaan varsien tyvelle eikä mukulalle. Multa pidetään tasaisen kosteana, ei märkänä. Lehtiä ei saa suihkuttaa, vaikka kosteasta ilmasta pitääkin.
Kuolleet lehdet nyhdetään irti, ei leikata, koska leikkauspinnat mätänevät helposti. Kun kaikki lehdet ovat kuolleet, kasvi on lepotilassa. Istuta se uuteen hapahkoon hiekkapitoiseen multaan, pieneen ruukkuun. Ison mukulan voi jakaa. Siirrä kuivaan ja viileään paikkaan.
Keväällä kastelua lisätään, lehtien ilmestyttyä siirretään valoon ja aletaan lannoittaa varoen. Edelleen se viileä ilma on tarpeen. Kesä-syyskuun ajan sen voi pitää myös ulkona, varo etanoita!
Kukinta voi olla koska tahansa elo-syyskuun tai maalis-huhtikuun välissä.
Syklaami on tosi altis harmaahomeelle, joka voi olla kasvissa piilevänä jo ostattaessa ja puhkeaa sit kotona. Oikeanlainen kastelu saattaa hidastaa taudin etenemistä. Myös mukulaan tulee herkästi mätä-ongelmia ja sillon sitä ei pelasta enää mikään.
Vaikea kasvi, mutta täysin mahdollinen pitää monivuotisena kukkija, jos vaan löytää otolliset kasvuolosuhteet :).
Minä ostin syyskuussa kaksi syklaamia. Pidin ne kylmällä verannalla jossa kukkivat ja kukoistivat. Lähdin viikon kuntoutukseen marraskuussa, siksi ajaksi vein ne viileään yläkertaan. Edelleen olivat komeita, mieheni sanoikin, että ovatko nuo aitoja kukkia ollenkaan. Vein ne silloin vielä vähäksi aikaa eteiseen. Syklaami kestää jopa pientä pakkasta, ulkona oli silloin jo montakin astetta, mutta verannalla oli kynttilöitä palamassa, niin siinä säilyivät.
Kun tuli kovemmat pakkaset toin ne olihuoneeseen viileimpään paikkaan, mutta ei siinä mennyt kuin pari viikkoa, kun kaikki kukat ja lehdet lurpahtivat! Nyt ovat yläkerrassa muiden talvehtijoiden kanssa!
Tällä hoidolla monta kuukautta sain ihailla niiden loistoa!
Pitääpä keväällä yrittää niitä elvyttää!
Kiitos taas teille hyvistä neuvoista:) Tutkin mukulan ja laitan uudelleen multaan mikäli se ei ole mädäntynyt.
Heitin aamulla omani roskikseen, onneksi ehdin sen sieltä pelastaa. Nyt tekohengitystä!!
Löysin niksikirjasta tiedon että syklaamille voi laittaa lunta tai jäätä aluslautaselle. Viilentää kasvia hyvin ja kasvi kestää paremmin sisätiloissa.
Sanokaa mitä sanotte, mut mun mielestä tää on aika ihana
Ostin syklaamin kyläreissulle tuliaisiksi. Uskallanko laitta lasitetulle partsille yöksi? Kuplamuovipussejakin löytyy, jos tarvitaan.
Syklaami on viileän kukka, viime vuonna olivat kuukausikaupalla lasitetulla verannalla, tekivät kukkia jatkuvasti lisää.
Tänä vuonna ostin minisyklaameja, ne kukkivat nyt samoin kylmällä verannalla. Lisää kukkia tule koko ajan, se vain on kurjaa ettei itse kauaa tarkene niitä siellä ihailla, kun verannallaon niin kylmä.
Syklaami kestää jopa vähän pakkasta.
Syklaami koki yllätyskuoleman… Punaset kukat kuoli täysin a lehdet kellertää. Valkosenki kukat lerputti, mutta lehdet vielä vihreet.
syklaami ei kestä asuinhuoneen lämmössä. Eteisen ikkunalla mullakin ja kukkivat kuukausikaupalla. kesäksi ulos jonkun pensaan alle ja syksyllä alkavat taas kukkimaan.
Oli niin kirkas auringonpaiste ettei kuvaamisesta oikein tullut mitään… Vaaleampi on kukkinut kuukauden verran jo parvekkeella, tummemman ostin tänään… Kummassakin on niin hauska kukka
Verannalla kukkii meilläkin syklaami,kukkinut pian kuukauden.