Kaipaisin teidän mielipiteitänne minua kiperästi askarruttavaan asiaan. Pidän syyskuussa pikku pippalot. Tarjolla ruokaa ja juomaa. Ajattelin, että oltaisiin ulkona teltassa, koko 3 x 6 m. Vieraita n 16. Teltta ei ole siis kovin suuri, mutta sinne saisi pitkän pöydän ruokailua ja juomailua varten, kait. Mutta onko ihan liian kylmää ja kalseaa laittaa ihmiset sinne? Kauemmas nurmikolle? Vaikka laittaisin puhaltamaan sinne pari lämpöpuhallinta, niin auttaako sekään? Vai olisiko parempi tämä osittain katettu terassi, ettei tarvitsisi sateen tullen pomppia sisään ja ulos märän nurmikon kautta? Lisäisin vaikka pressun tuohon lepolassien yläpuolelle, aidasta valokatteeseen? Tuleeko liian ahdasta? Sanokaa rohkeasti mielipiteenne, sillä tulen hulluksi, kun jahkailen itsekseni tätä asiaa. Laitan helpottamaan hahmotusta terassista, oven vasen puoli(penkki siirretty ikkunan alle): oikea puoli:
purkkien vierestä "polku" toiselle terassille, joka myöskään ei ole suuren suuri
Jos teltassa on seinät ja ne saa kiinni, niin en usko, että siellä kylmä tulee. Luulisin, että 16 ihmistä ja pari pientäkin lämpöpuhallinta (jaloille, ettei varpaat palele) hehkuttaa telttaan näppärästi ainakin 40 astetta lämmintä. Siis jos ei ole pihalla metriä lunta ja pakkasta. Eihän näistä keleistä enää tiedä mitään.
Jos sataa, niin sisällä on kyllä hirmuinen siivo ramppauksen jälkeen. Äh, eipäs olekaan, memulin pihan kun on noiden polkujensa kanssa niin supersiisti. Mutta kysymys kuuluu: onko mahdollista laittaa telttaa terassin jatkeeksi mitenkään?
Minä olen semmoinen, että aina olisin mieluiten ulkona, jos minulta kysyttäisiin. Niinpä olen parit ulkopirskeet pitänytkin huolimatta säiden viileydestä - pitkä pöytä nurmikolla tiedättehän:) Kaikki on mennyt muuten hyvin, mutta olen huomannut, että on niitä joita palelee (vaikka olenkin tuonut peittoja ja vilttejä illan varalle) ja niitä jotka inhoavat pienintäkin itikan inahdusta. Niinpä sisälle on valuttu aika nopeasti syönnin päälle tai ainakin ne viluisimmat... Niinpä nytkin syötiin ravut sisällä vaikka elokuulla oltiin - aika viileä oli ilta ja sitä kuitenkin istutaan pitkään.
Sisällähän väki joutuu ainakin vessassa kulkemaan, joten terassi ehkä olisi parempi ulkona ollessa - ruoho on kuitenkin illalla jo kasteesta märkää vaikkei sataisikaan. Toisaalta, voisihan sitä virittää väliaikaisen polun laatoista tai levittää vaikka vanhempia mattoja poluksi?
Myö ollaan huomenna menossa juhliin. Ohjeessa oli että lurexit ja tiukka pipo pitää jättää kotiin, muttei villahousuista puhuttu mitään. Kassiin otan ainakin, kun en tiedä ollanko sisällä vai ulkona.
Minä kallistuisin tuo terassi-suunnitelman suuntaan. Jos kovin sataa, nurmikko kastuu helposti myös teltan sisältä (valumavedet ym.) Varpaat märkinä, muutaman asteen lämpötilassa ei välttämättä ole kauhean mukavaa. Terassilla pysyy joka tapauksessa kuivana, ja virittelemällä väliaikaisia seiniä, siitä saa varmasti lämpöisemmänkin kuin teltasta.
Raappahousut ovat varmasti tarpeen, jos nyt ulkona juhlitaan. Pahuksen kylmiä ovat jo yöt. Toppavaatteita suosittelin meidänkin huomisille vieraille.
Olen myös alkanut kallistumaan tuon terassisuunnitelman puolelle. Siitä pääsisi nopsasti sisälle. Taidan hylätä tuon teltan, vaikka olisihan se ollut vaihtelua minullekin ja valoilla sinne olisi saanut erilaista tunnelmaa. Mutta kun ilmoista ei tiedä mitään. Höh. Kyllä on pienet murheet mullakin, kun en osaa nyt ollenkaan ratkaista tätä. Ihminen kun on jollain tapaa perfektionisti...
Laita lämpöpuhaltimen sijaan sellaiset infrapunalämmittimet katonrajaan. Ne ovat tehokkaat ja turvalliset (oikein käyttettyinä), eivätkä maksa kuin 10-20 eur kpl sähkö- ja halpispuodeissa. Niille löytyy varmaan jatkokäyttöäkin Suomen suvessa.
Kyllä ainakin täällä päin sää suosi eilisiä pihajuhlia. Itse olin juhlissa saaressa, missä ruokailut olivat sisätiloissa, mutta kaikenlaista ohjelmaa oli ulkona. Villahousut oli kuitenkin tarpeen.
Toivoisin saavani ideointi-apua täältä, maan parhaalta väeltä! Lauantaina meidän huushollissa vietetään rippijuhlia, ja mietin tässä minkälaiset kukat laittaisin pöydille maljakoihin, kun omassa pihassa ei kuki enää paljon mikään. Auringonkukkia on saatavilla, ja niitä ajattelin hyödyntää, mutta mitäs kivaa laittaisin niiden kanssa? Vai laitanko mitään? Heitäpäs idealla, jos tulee jotain mieleen
Marjoja, puiden lehtiä, heiniä, pelkkiä oksia… Tai pelkkä auringonkukka. Ei välttämättä korkeaan maljakkoon, matala asetelma, johon muutama lehti ja marjoja kukan lisäksi vaikka?
Juu, asetelman pitää olla aika matala, että ihmiset näkee vielä toisensakin kahvipöydässä. Oksat ja auringonkukat vois olla aika kivat ja simppelit yhdessä. Tai sitten vois katkoa komeamaksaruohon oksia maljakkoon niiden oksien kanssa, ja jättää ne arskat kokonaan pois.
Arska matalaan maljaan, sieneen ihan lyhyellä varrella. Siitä pöydän suuntaisesti sivuille päin pihlajan oksat marjaterttuineen, tai muuta syksyn värittämää oksaa. Arskan juurelle sitä maksaruohoa peittämään sienen.
Arskat vois laittaa myös lattialle korkeaan maljaan (lasia?). Jotenkin sopivaan, näkyvään paikkaan. Pöydälle sitten arskan terälehtiä (tai koko kukintoja, jos on paljon) oksien/risujen, vaahteranlehtien yms, sekaan antamaan väriä.
Puutarhalta pari vahvan väristä kanervaa ja niistä pöydän pinnalle kuvioita?
Ja sitten pöydällä olevia juttuja yhdistämään kiemurteleva nauha, jonka väri sopii servetteihin, niin että näyttää vähän kuin köynnökseltä Nauhan mutkiin tuikkukynttilä pienessä tuikkukipossa.
Ja saadut ruusut kannattaa laittaa maljakossa vaikka lattialle tai tasolle, joka on pöytätasoa alempana, ruusut on paremman näköisiä ylhäältä alaspäin katsottuna kuin varsien tasolta
Täällähän on paljon hyviä ideoita, kiitos! Tuo Emon kuvailema matala juttu kuulostaa kaikkein parhaalta, taidan kokeilla sitä. Ja Heksulta tuli tosi hyvä huomio ruusuista, en ole tullut ajatelleeksikaan, että näyttävät tosiaan ylhäältäpäin katsottuina paljon kauniimmilta. Sopivia lattiamaljakoita onkin jo hankittuna. Kiitos ideoista!
Tuon takia en ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitkävartiset ruusut ovat kalleimpia. Niillä on pitkä matka imaista vettä maljakosta, ja siksi nuupahtavat herkemmin, ja harvoin maljakkoa lattialla tulee pidettyä paremman kuvakulman takia (kissat ja lapset kaatavat).
Niinpä, ne on ainakin joskus varmaan olleet harvinaisempia, vissiin? Silloin kun olin kukkakaupassa harkkarina, oli tarkkaa, että ruusuista otetaan mahdollisimman vähän varresta pois impparia tehdessä, koska mitä pidempi ruusu, sitä kalliimmalla voi myydä
Minä olen laittanut pieniin pilttilasipurkkeihin ulkopuolelle keltaista kreppipaperia ja naru kaulaan ja siihen lyhyellä varrella yksi auringonkukka. Voi että kun loistavat kilpaa ja tuovat aurinkoa sisälle.