Syreeni, Syringa

syreenien kukinta auttamatta ohitse… joten ensi vuotta odotellen nyt sitten…

Olen yrittänyt jatkaa kukinta-aikaa eri laaduilla :slight_smile: Tosin siellä “rannassa” voi silti mennä nopeammin ohi. Täällä kukkii vielä naapurissa valkoinen pihasyreeni jonka paras kukinta näkyy meille päin :wink:

(pensas sai pahimpaan paahteeseen varjoa suurilta puilta), itsellä puistosyreeneistä ‘Tammelan kaunotar’, ja pihan vanhukset, joita on oletettu unkarinsyreeneiksi tai isabellansyreeneiksi. Samoin kaksi nuorta unkarinsyreenitainta kukkii-tosi jo viimeisiä vetelevät.

tuleeko syreeniin jonkinsortin marjoja vai tuleeko mitään? en ole koskaan nähnyt ainakaan marjoja enkä ylipäänsä mitään mikä viittaisi siemeniin.

Ei tule marjoja. Paras varmaan lisätää pistokkaasta.

jassoo. sitä olen arvellutkin.

Minä kävin illan hämärässä keräämässä syreenin siementaimia roskakatoksen kupeesta. Kyllä se näköjään itävää siementä tekee, kun näky taimia löytyvän myös taloyhtiön pihanurmikosta. (Lienee pihasyreeni)

Kukinnoista muodostuu ruskeita teräväpäisen soikion muotoisia siemenkotia, niitä näkee usein vielä ylivuotisiakin oksien latvoissa.

edellyttäen että kuihtuneita kukintoja ei leikata pois.

se asia selvisi sitten hyvin. kiitos :slight_smile:

Itävät hyvin ja laatikkoon kannattaa harvakseltaan kylvää heti syksyllä. Aidanteeseen tai muuhun vastaavaan saa helposti taimet ja ovat varsin nopeakasvuisia.

Juu tokihan se siementä tekee, mutta pistokkaasta saa nopeammin ja varmasti samanlaisen kuin emosta.

ja saattaahan sieltä tupsahdella erivärisiä kukintojakin risteytyksen tuloksena! Ainakin puistosyreeneillä siementaimet on erittäin vaihtelevia, mutta syreeniaidanteen istuttaja tuskin mitään tasalaatuisen näköistä haluaisikaan

sateenkaaren värinen aita :slight_smile:

Kaksi syreenikysymystä viitsiville tietäjille…

Ensinnäkin pitäisi uudistaa kaksi vanhaa syreenipuskaa. Onko viisaampaa ottaa vain muutama vanhempi runko pois vuosittain, vai voisinko leikata koko puskan matalaksi (näin haluaisin tehdä…)? Nämä puskat ovat ihan tavallista pihasyreeniä.

Toinen ongelma liittyy puistosyreeniin, jonka tulin aikoinani typeryyksissäni istuttaneeksi paikkaan, jossa se jää katolta putoavan lumen alle ja näin ollen katkeaa joka talvi ja kasvaakin lähinnä vaakasuoraan. On vaan päässyt jo melko suureksi ja siirtäminen kaivamalla koko juurakon ylös on suoraan sanottuna mahdottomalta tuntuva projekti. Juurivesoja en ole nähnyt, joten niistä en voine puskaa monistaa muualle, olisiko ehdotuksia mitä sille tehdä?

Vanhaa pihasyreeniä en leikkaisi alas, on nimittäin vähän riskialtista touhua näköjään, vaikka yleensä ne kyllä sen kestävät. Varmempaa on leikata vanhoja runkoja pois vuosittain, lisätä kompostia ja lannoittaa. Meillä on ikivanha ruipeloinen syreeniaita, jota vaan harvensin useampana vuotena, lehdet haravoin juurelle, mutta mitään uudistumista ei tuntunut tapahtuvan. Annoin sille jo kuolemantuomion, mutta sitten sen verran armahdin, että lannoitin ja kalkitsin sitten oikein kunnolla ja sekös nyt sitten alkoikin kasvaa. Ei tarvitse kaataa, mutta nyt pitääkin siirtää istutuksia siitä vierestä, kun on niin pörhistynyt alhaalta. Kuvittelin jotenkin, ettei tuollainen maatiainen mitään lannoitusta tarvitse, en ole lannoittanut sitä varmaan koskaan, eikä varmasti ole edellisetkään asukkaat, tehokkaasti on kyllä aikoinaan kuulemma harravoitu.

Kiitos, ok - taidan tyytyä siis vain muutaman rungon poistoon. Ja tosiaan, pitääpä lannoittakin… Aika paljon noissa puskissa on juurivesoja alhaalla tulossa, mutta kukkia vain muutamassa alhaalta harvassa rungossa ihan ylhäällä.

Naapurissa puutarhuri kävi edellissyksynä leikkaamassa syreenit alas. Naapuria harmitti kun ei tullut kukan kukkaa, olisivat tykänneet että olisi vain vanhat rungot leikattu. Tänä keväänä oli sitten tosi runsaasti kukkia.

mikä se sellainen ammattilainen on, joka ei kysy asukkaan toiveita? Vai oliko ollenkaan puutarhuri vai vaan joku hortoilija…? vai luuleeko ihmiset, että puutarhurit on telepatian taitoisia? 

Moikka!Mistä johtuu ,että unkarinsyreenit ovat tosi pieniä hitaasti kasvavat ,vaikka olen lannoittanut keväällä ja syksyllä?Onko kenelläkään antaa vinkkejä?

sanra5, taisit just kirjoittaa karviaispensaankin huonosta kasvusta lannoituksesta huolimatta. Kannttaisi tarkistaa maan pH. Meillä on naapuri istuttanut kymmenen vuotta sitten unkarinsyreeniä lähelle rajaa ja ne ei ole paljoa kasvaneet. Pihoillamme on paljon mäntyjä, joiden neulaset happamoittavat maan. Itse olen levittänyt paljon kalkkia ja tuhkaa omille istutuksilleni, ja siten olen saanut monet kituvat kasvit parempaan kasvuun.

Moikka!Kiitos tiedoista Genesee  …pitää mennä tarkistamaan se maan ph…tuhkaa en ole lisännyt… kirjoitin karviaismarjapensaastakin…on ongelmia kasvun kans…