Syreeni, Syringa

Pihasyreenikin pullistelee jo silmujaan.

Meillä on meidän ja naapurin rajalla kaksi pientä syreeniä, ehkä noin metrin korkuisia. Niitä varmaan pitäisi leikata? Kuinka radikaalin leikkauksen uskallan tehdä entä onko jokin tietty sääntö mistä ja miten leikata? Ja se vielä että keväällä vai syksyllä?

Muistelisin, että syreeniä ei tarvitse leikata (ellei hae jotain erityistä muotoa?). Mahdolliset kuivat oksat voi toki napsia pois.

Meillä ollaan kaivettu urakalla syreenin juurakoita jo maista ylös.

Hermostuin niihin juurivesoihin.

No kuinkahan pian ihan tuikitavallisesta syreenistä (siis siitä, jota on yleensä Suomen pihoilla) saisi niistä juurikasvuista sellaisen naapurin-näkösuoja-pusikon? Eli kasvaako esim. Unkari syreeni sukkelammin kuin pihaserkkunsa?

Minä NIIN kaipaisin omaa kesärauhaa! Vastausta aneleva Kukkafani

Riippuu ihan juurivesan koosta ja montako niitä laittaisit ja mitenkä tiheään.

Muutama vuosi sitten laitettiin noin metrin mittaisia vesoja kasvamaan, jotka viime sunnuntaina kaivettiin ylös. Melkoisen mukavan kokoiset mällit jo oli ja paljon juurivesoja.

Jos laittaisit metrin mittaista topakkaa alkua ja vaikka viisi kappaletta metrille, niin noin neljän vuoden päästä jo olisi jonkinlainen näköeste. Riippuen tietysti maaperästä ja valon määrästä.

Kokemukseni mukaan Unkarinsyreeni on hidaskasvuisempi, eikä se tee juurivesoja.

Olen lukenut vanhalta puolelta syreenin leikkuuohjeita uudestaan ja uudestaan läpi, mutta en silti tuolla ulkona tiedä mistä kohtaa leikkelisin. Syreenit kasvavat meillä keskellä pihaa vierekkäin. Osaisiko joku ekspertti katsoa näistä kuvista mitä leikataan ja miten paljon?

Syreeni nro 1, muutama paksumpi runko, ohuita kymmeniä:

Sama puska toiselta puolelta kuvattuna:

Syreeni numero kakkonen:

Ja toisesta suunnasta:

Korkeutta näillä sankareilla on 4 - 5 metriä.

Sahaat runkoja vanhimmasta päästä maata myöden pois. Kun runko kasvaa sammalta tai jäkälää, on viimeistään syytä ryhtyä toimeen. Ykköspuska näyttää hurjan tiheältä ja onkin jo vähän vaikea tapaus. Vaatii pienen näppärän sahan ja paljon kärsivällisyyttä. Kakkospuskasta ottaisin ainakin nuo alaspäin taipuvat haarat pois. Leikkaustappeja ei saa jättää. Sen jälkeen kasvi kaipaa kunnon lannoituksen ja ehkä vähän kompostia juurelleen.

En minä itseäni minään eksperttinä pidä, vaikka vastasinkin. Ei saa imarrella tuolla lailla, joku vaatimaton voi jättää vastaamatta, vaikka tietäisikin. hymy

Okei: Osaisiko joku maallikko katsoa näistä kuvista mitä leikataan ja miten paljon? silmän isku

Juuri nuo kaikkein paksuimmat oksat tuntuu olevan niin hankalia, miten ne raskii sahata pois, ja pitääkö. Loppupuskahan on pelkkää risukkoa.

Sotkeennunpa minäkin tähän vaikken juuri mitään pensaitten leikkaamisesta tiedäkään. Omia syreenejäni en ole leikannut koskaan, ovat vanhoja, joku aiempi asukas on ne istuttanut ilmeisesti vähintään 20v. sitten, saattavat kyllä olla reippaasti vanhempiakin. Varmuudella ainakaan 90-luvun alun jälkeen ei ole leikattu risun risua ja hyvin kukkivat ja kauniita ovat... (Olen vaan ajatellut, ettei pidä mennä korjaamaan sellaista mikä ei ole rikki).

Mä jo kerran mielestäni vastasin tähän... en minäkään mitään leikkaamisesta tiedä, mutta maallikkona sanoisin, että miksi?  Okei, ykköspehko on vähän tiiviin oloinen, siitä pyytäisin jotakuta leikkaamaan keskeltä joka toisen rungon, kauneussilmä kädessä, pois. (Itse en pysytyisi)

Kakkosesta kiskaisisin varmaankin nuo kaksi paksuinta runkoa veks (tai siis edelleen pyytäisin jotakuta muuta tekemään sen). Siitä "risukosta" ymmärtääkseni syntyy ne uudet paksut rungot, joten niitä vois ehken vähä harventaa.

Niin, ja minä pyytäisin jotakuta sahaamaan ne paksut maasta asti.

tarkoitin siis, että ihmettelen, mihin viestini on kadonnut... (luettuani oman viestini itse, tajusin, että joku voikin lukea ja ymmrätää sen ihan eri tavalla)

Vanhat rungot poistaisin kokonaan. Nuoremmat oksat leikkaisin noin metrin korkeudelta. Yleensäkin pensasta pitäisi harventaa säännöllisesti, jotta pituuskasvu pysyisi kohtuullisena.

Mihin tosiaan Nanikan viesti katosi, ellei hän itse  sitä poistanut. Minäkin luin sen,koska nämä samat asiat ovat olleet minulle myös ajankohtaisia viime  viikkoina.

Kiitos vinkeistä tähän asti, lisää mielipiteitä otetaan vastaan.

Toisaalta tykkään kauheasti noista vanhoista rungoista, siksipä en niitä ole raskinutkaan leikata pois. Ja minusta tuo korkeus on ihan hyvä, kuitenkin kukkivat ihan reippaasti, joten en missään nimessä aio niitä metrin mittaiseksi leikata, kiitos vaan kuitenkin, tomato :)

Näin alkaa pikkuhiljaa hahmottua itsellekin asioita: miksi harventaa - pelottaa vanhojen runkojen kunto, jos vaikka romahtavat ja vievät koko puskan mennessään; korkeudesta en haluaisi tinkiä; kukinta on runsas, eli mitään radikaalia ei tarvinne tehdä. Jotenkin vain tuntuu että noinkin vanhojen pensaiden luonteesta katoaa jotain olennaista jos kaikki vanhat rungot ottaa pois -ei millään raskisi!

Mikä tämä juurivesalisäysjuttu on? Minäki kaipaisin noita tiheämmäksi mitä meillä on naapurin rajalla, siinä on kolme pusikkoa ja tietenkin niiden välissä on sitten rakonen ja haluaisin ihan kunnolla tuuhean.

Syreeni kasvattaa sivuversoja juurestaan. Minä lapiolla pistän juuren poikki ja siirrän pikkukasvin uuteen paikkaan. Tällä tavalla olen saanut useita kymmeniä metrejä uutta pensasaitaa ihan kaivamisen vaivalla. Samoin teen esim. hansaruusuille, kilselle, lumimarjalle ym. Syreenillä on taipumus olla alhaalta "rakoinen", joten kannattaa istuttaa peittokasvia tai matalaa puskaa rakokohtiin.

Minä olen päättänyt ostaa likusterinsyreenin. Paikka ei ole vielä tiedossa mutta päättänyt olen. Jotenkin hieno.

Eikös ollut mullistava uutinen?

Erittäin Asumme nimittäin liki samalla vyöhykkeellä ja olen sitä ihastellessani antanut itseni ymmärtää, että ollaan liian pohjoisessacool