Syreeni, Syringa

Olin viime kesänä eräällä tontilla tämän kunnan aluella ja siellä oli tosi vanha likusterinsyreeni. Se jäi ikäänkuin takaraivoon ja tänä keväänä hommaan sen kyllä. Uskon että Närpiössä se kivinavetan taimimyymälä myi niitäkin....siellä on todella runsas syreenivalikoima muutenkin.

Jos etsin sille oikein lellittelypaikan.

Likusterisyreenin kasvuvyöhykkeet: 1. - 5. Tuore ja ravinteikas maa. (Minä en sitten siitä haaveile niin)

Olen viime vuonna, 10.7. kysynyt että mikä tämä siro puu on, ja Kibuvitsi sen sitten minulle esitteli.

Eli kuvassa on siis Likusterisyreeni, Syringa reticulata.

Olen poistanut vanhoista pihasyreeneistäni, aina ensin kuivat oksat ja sitten katsonut mitä jää jäljelle vasta. Meillä maa on kuivaa, ja hiekkapitoista joten ei paras maa syreeneille, mutta kun ne on istutettu pihaan jo yli 30 v sitten anopin toimesta niin eipä niitä raaski hävittää, kukkia jaksavat hyvänä kesänä silti todella runsaasti.

On muuten retouttavaa puuhaa heilua oksasaksien kanssa, tutkailla mikä oksa on elossa ja mikä ei, ja nips naps !

Meillä kasvaa likusterisyreeni täällä viitosella. On ollut nyt…noin viisi vuotta. Ei palellu edes oksanlatvat. Muttei ole kyllä vielä kukkinut :frowning:

Elikkä siis syreeni pukkaa maan pinnalle jonkun pikkuruoskan emokasvin vierestä, lapioin sen irti maasta niin että myös juurta lähtee mukaan? Sitten sen voi siirtää omalle paikalleen vai pitääkö tehdä jotain? Ymmärsikö tämä päin peetä? naurua

Ihan oikein Kilppu ymmärsi :) Niin se sujuu, nyt on siihen hyvä aika, kun kasvu ei vielä täysin alkanut..en ole kuoppaakaan kastellut, eli helppo hommma...

Nostele se pikkuruoska kuitenkin vähän varovasti maasta (nousee käsin nostamalla) sen verran, että näet, missä kohdassa emokasvista lähtevä juuri kulkee. Iske sitten lapiolla se juuri poikki. Ei tarvitse kaivaa syvältä. Itselläni syreenit ovat lähteneet kasvuun lähes näkymättömistäkin juuren aluista.

Älä istuta liian syvälle sitä uutta vesaa, mutta koeta kattaa sitä kompostimullalla.

Jahas - ei siis mitään ongelmia likusterisyreenillä näillä leveysasteilla - taas yksi lisää josta haaveilla...

Sinitalvikki, kirjoitit  viime viikolla seuraavasti:

"Syreenillä on taipumus olla alhaalta "rakoinen", joten kannattaa istuttaa peittokasvia tai matalaa puskaa rakokohtiin."

Voitko sinä (ja ihan kaikki muutkin, kiitos) neuvoa mitä olet itse saanut menestymään syreenien alla jos sinulla on siellä jotain matalia puskia. Minä olen ymmärtänyt että syreenit vievät tehokkaasti voimat ja veden maasta eikä niiden juurella oikein mikään tahdo menestyä. Meillä ei menesty siellä edes nurmikko ja olen jotain vaatimattomia kasveja olen yrittänyt saada siellä pärjäämään (puna-ailakki, krookukset, kevätesikko, vuorikaunokki, lemmikki).  Meillä on kyllä kyseessä aiemman asukkaan ehkä joskus 60-luvulla istuttamat syreenit jotka ovat siis tosi isot, ehkä nuorempien puskien juurella joku pikkupuska menisikin paremmin...vai?

Olisin kovasti ilahtunut jos saisin syreenien alle jotain näyttävämpää kuin sammaloitunut ja osin mulloksella oleva maanpinta

Ellei pensas suostu kasvamaan syreenin juurella niin ainakin kohopenkkiin kylvetyt krassin siemenet viihtyvät ja nousevat upeasti syreenin runkoja pitkin kaunistamaan rumaa näkymää..Luonnon kasvit, vaikkapa lemmikit ja päivänkakkarat viihtyvät hyvin. Meillä hansaruusu menestyy, olen juurivesoista lisännyt sitä rakopaikkoihin. Annamme syreenien lisääntyä, on hyvä näkö- ja tuulensuoja pihallamme.

Onneksi löysin hakusanalla tämän likusterisyreenin. Olin juuri aikeissa tehdä uuden otsikon. Jostakin luin, että se saattais menestyä jopa kutosella. Näkyy olevan tosi hieno puumaisena. Mutta kauan saa odotella näköjään kukintaa. Saakohan sitä mistään runkomaisena vai pitääkö itse ruveta kasvattamaan?

Vanhoissa keskusteluissa oli otsikot jokaisella lajilla erikseen. Miksiköhän ei täällä? Vai johtuneeko tuo meistä rupattelijoista?

Sain äsken tekstarin isosiskolta. "Täällä on likusterinsyreeni 17 €" Minä laitoin takaisin että "Osta".

Siellä on sellainen porukka matkassa että sitä taimea valitaan sitten suurella pieteetillä ja tuodessa selostetaan ummet ja lammet että miksi ko. yksilö valittiin. Minä kun ostan niin nappaan vaan yhden ja sitten kassalle, joten parempi näin.

Minulla on pihassani kolme paikkaa johon sitä likusteria olen zoomaillut. Illalla onkin vaikea päättää mihin niistä. Painotanko pihan kokonaiskuvaa, nurmenleikkuun helppoutta vai sitä että pääsen nauttimaan kukinnasta mahdollisimman hyvin?

Likusterinsyreeni viihtyy tuoreessa ja ravinteikkaassa maassa, kasvuvyöhyke I-V, aurinko/puolivarjo.

Entä tuulisuus? Miksei koskaan puhuta tuulisuudesta?

Kolmas viesti: Pyydän anteeksi kun kirjoitan väärin jatkuvasti. Se on likustersyreeni, ei mikään likusteriNsyreeni. Samperi.niin

Painota sitä nautintaa, sanoisin ma.

*haaveilee myös likusterisyreenistä*

Neljäs viesti (kuukkeloin aina välillä). Likusterisyreenissä mainitaan olevan "mahtava", "hieno", "Voimakas", "Makea" ja "Hyvä tuoksu jos siitä tykkää".

Se ei myöskään kuki joka vuosi aivan varmasti.

Tuo “hyvä tuoksu jos siitä tykkää” määrittelee kyllä sijoittamista melkoisesti. Jos tuoksuu hyvälle, sijoittaisin ihailuetäisyydelle, jos ei niin hyvälle, katsoisin pihan kokonaisuutta. Ruohonleikkuuta ei teillä juurikaan kannata ajatella; joku sen yli ajaa kuitenkin, jos niikseen tulee - autolla, traktorilla tai ruohonleikkurilla! ;p

Niin ajelihan "tämän kesän isäntä moneen kertaan särkyneen sydämeni yli" viime kesänä naurua

Suomennos, meidän isäntä leikkasi istuttamani särkyneet sydämet ruohonleikkurilla viime kesänä moneen kertaan, ja eivät ole nousseet tänä keväänä ollenkaan. Kuolivat. Olen muistuttanut rikoksesta hänelle jo muutaman kerran tämän kevään mittaan, vaikka ei ole vielä edes ruohoa leikattu.