Syreeni, Syringa

Ne ovat kirjaimellisesti särkyneitä sydämiä… :frowning:

(Enkä koskaan unohda niitä moneen kertaan yliajettuja ja -peruutettuja orvokintaimia… 8D )

Delegaatio palasi tyhjin käsin, ei tullut likusteria. Kuulemma minun pitää mennä itse valitsemaan ensi viikolla se taimi. Täytyy olla mahtava likusteri tällä hässäkällä. kieli ulkoa

Likusteria minäkin olisin mielinyt muutaman vuoden ajan. Tuosta Särkältähän niitä sais neljän kilsan päästä, vaan istutuspaikka on vielä hämärän peitossa. Jos nyt menen ja ostan sen, niin kahden vuoden päästä sen vois sitten isuttaa. Näin meillä tuppaa olemaan näiden puuvartisten kanssa...

Menin isännän kanssa hakemaan likusterisyreeniä. Koitin häntä sitoa juttuun pyytämällä, että hän valitsee taimen. Huulet pitkällä valitti ettei yksikään kelpaa. (huokaus). Minä menin myyjältä kysymään että onko muita ja sitten löytyi. (Minulle olisi kelvannut se ekakin).

Mutta nyt meillä on likusteri, ja iso onkin. Olisi se kova juttu jos kukkisikin jo tänä vuonna.

Pistetäänpäs itsellekkin muistiin: Likusteri on sitten Syringa reticulata ''City of Toronto.

Mutta likusteri onkin aivan eri rehu kuin likusterisyreeni. Mulla on nyt likusteri ilman ''sireeniä''.

No niin onkin, pitäisi aina kirjoitta likusterisyreeni ettei tule sekaannuksia.

Voiko syreeniä kasvattaa siemenistä? Jos voi, niin milloin siemeniä pitäisi kerätä? Työmatkani varrella kasvaa aivan mahtavan värisin kukin kukkiva syreeni, en ole koskaan muualla sellaista nähnyt. Se ei ole varsinaisesti kenenkään pihassa, vaan sellaista puistoista pöheikköä, mutten kyllä kehtaa sinne mennä lapion kanssa kaivelemaan juuriversoja..

Kyllä kai noita siemenistäkin voi kasvattaa ja loppukesästä niitä siemenkotia näkyy olevan ruskeina ja silloin ne kannattaa kerätä ja varmaankin myös kylvää saman tien.

Nyt alkaa kukinta olla parhaimmillaan valkoisessa syreenissä.

Lähikuva valkoisesta...

...ja retuliinista.

Tuosta unkarinsyreenistä vielä, eikö se siis tee juurivesoja? Olin jo valmiiksi ajatellut paikkoa juuri istuttamaani syreeniaidannetta juurivesoilla myöhemmin. Pitääköhän sitten lähtä muualta niitä vesoja metsästelemään...no-jaa Onko ukarinsyreenissä aina samanvärinen kukinta vai onko siinäkin värivariaatioita?

Syreenin lisäys

Minulla on valkoinen komea syreeni. Nimeä en tiedä. Vanha, vanha ja se ei tee juurivesoja... Kuinka voisin saada siitä poikasen? Luin vanhoja palstoja, joissa neuvottiin ottamaan nuori oksa ja laittamaan se multahiekkaseokseen ja muovipullo ympärille (ilman korkkia ja pohjaa tietysti). Kuinka tulisi toimia?Miksi muovipullo... Onko teillä tiedossa muita keinoja? Olen katsellut myös kaihoten yhtä erikoisen tummaa syreeniä työhuoneeni lähistöllä.cool... Mutta lähinnä haluaisin perijää tuolle vanhalle valkoiselle. Pelkään, että se ei jaksa kukkia vanhuuttaan kovin pitkään...surullinen Kiitos neuvoista hymy

Villikko

ps. Vaikuttaako maaperän laatu syreenin kukinnan väriin? Luulisin, että ei... mutta kysyn kuitenkin

Muovipullon tarkoitus on estää liika haihduttaminen. Koska pistokkaalla ei aluksi ole juuria, varsi ei pysty imemään riittävästi vettä mutta lehdet haihduttavat. Ilman suojausta pistokas kuivuu.

Muovipullon voi korvata muovipussilla, johon on tehty reikiä. Pistokkaasta voi myös harventaa lehtiä.

Enpä ole mikään mestari pistokkaiden juurruttamisessa, joskus onnistun, joskus en. Aikaa juurten kasvamiseen menee monta kuukautta.

Sarjassamme "Vaikeimman kautta": kuinka parhaiten tuhota taimiston vuosien työ ja palauttaa rungollisiksi kasvatetut syreenit takaisin pensaiksi? Juuri- ja runkovesoja ei luonnollisestikaan pidä poistaa, mutta entäpä nykyiset oksat? Itse olen pähkinyt kaikkien oksien lyhentämistä n. 30 sentillä, latvaversoa ehkä rankemminkin, jotta muut oksat ja mahdolliset piilevät silmut paremmin innostuisivat.

Kommentteja?

Ja koska joku kuitenkin ihmettelee, miksi maksoin monta rahaa syreenipuista, vaikka halusin pensaita: riittävän isoja (min.150 cm) pihasyreenin (tai minkään muunkaan syreenin) taimia ei yksinkertaisesti Tampereen seudulta löytynyt, näkösoujan tarve kun alkaa vasta siitä metrin korkeudesta.no-jaa

Olen ajatellut syreeniä näkösuojaksi naapurin isolle "pellettilämmityskompaktille" Alunperin rakennuslupaa hakiessa naapurin kuulemisessa oli kuvassa puusta rakennettu lisähuone mutta lopputulos olikin satamasta hommattu puna peltinen kontti.TOSI RUMA!

Ongelma on että haluaisin istuttaa taimet jo tänä kesänä mutta pitää raivata ensin omaa puolta kun kyseisellä paikalla on pihakiviä varastoituina. Pihan laatoitus on käynnissä mutta se vie vielä jonkin aikaa??Onko se sitten liian myöhäistä istuttaa syreeniä?

Toinenkin ongelma on! Piha on tällähetkellä sepelillä joten kuinka paljon se vaatiin massan siirtoa eli mullan tuomista ja seplin kaivamista. Sepelin alla on todennäköisesti moreenia?

Mies on lähdössä 4 päiväksi pelaamaan lentopalloa joten voi olla että pihakivet siirtyvät sillävälin paikaltaan..??

No mutta kuulkaa - kysyisin viisaammiltani; viime vuonna Unkarin syreeni ja nuokkusyreeni kukkivat molemmat kuvatulla tavalla - tänä vuonna molemmissa oli muutama terttunen ja nuokkuversion kukat kuihtuivat ennen avautumista. Laitoin kyllä molempien juurelle kompostimultaa "hippasen". Eivät kait siitä loukkaantuneet vai mitä mie olen tehnyt väärin???

Onko muilla samaa vikaa?

Ei tainnut kuva tulla mukaan!

Upea syreeni Kukkafanilla.