Meillä ainakin riippasyreeninä pitämäni puska on kärsinyt talvivaurioista; muistaakseni tammikuun lämpimillä keleillä silmut oli versojen päissä vihreinä ja sitten pakkasten tultua vihdoin saivat kipeää sen verran, että keväällä lähti kasvuun vain uinuvia silmuja.
Aikamoinen puska nyt.
Höh -siis nuokkusyreeninä..
No onpas lohduttavaa, jos en ollutkaan se syyllinen! Meillä on siis tällainen Unkarin syreeni, jota sisareni kutsui "raakuksi", kun näki. Vieressä on sitten vaaleanpunainen nuokkusyreeni ja sekin oli ihan täynnä kukkasia viime vuonna, vaan eipä nyt. Ennätin just niistä Elvistellä töissä ja nyt ne tekivätkin tollaisen tempun - mun työkaveri kun vielä viikko sitten pyöräili katsomaan moista ihmettä. Se olikin kyllä viime kesänä sellllllllainen, jotta! Haukoimme vain henkeämme. Olimme siis ostaneet talon edellisenä syksynä, eikä meillä ollut harmainta havaintoa, mitä omistimme puutarhassamme! Niitten seurana on vielä joku jasmike. Luulin ensin omistavani kameliajasmikkeen, mutta luulenkin sen olevan loistojasmike tms. Laitan siitäkin kuvan, kun toivon, että joku sen tunnistaa.
Upea lumipalloheisi!! Istutin tänä keväänä sellaisen. Nyt epäilen oliko sittenkään riittävästi tilaa sen ympärillä.Aika sen näyttää...voikos sitä leikkoa pienemmäksi tarpeen vaatiessa?.
Todella upea tuo hoyabellan rykelmä ja lumipalloheisi on kyllä komea!!!. Kuinka kauan olet sitä kasvattanut?
On todella kaunis valkoinen pensasryhmä! Lumipalloheisi kukkii vielä niin kauankin, että on pitemmäksi aikaa iloa, kuin esim. juhannusruususta, joka valitettavasti ainakin meidän seudulla ennätti jo kukkia ja varista ennen varsinaista Juhannusta.
Eilen kuljeskelin Nastolan Villähteellä vanhemmalla omakotitaloalueella, enkä voinut kuin henkeäni haukkoa, kun näin, kuinka upeita lumipalloheisiä ihmisillä oli pihoillaan! Rakennuskanta on 50-60-luvulta ja suurimmat olivat pienten omenapuitten kokoisia ja kukkatertut aivan valtavia. Syreenien kukinta alkoi jo olla lopuillaan. (Takaisin aiheeseen)
Isabellansyreeni juhlisti kukinnallaan juhannusta!
Voiko vanhan syreenin siirtää? Mulla kasvaa liian lähekkäin kaksi ehkä 1993 istutettua violettia syreeniä. Korkeutta on pari metriä, leveyttä ehkä reilu metri.
Toisen on siirryttävä, joko kompostiin tai mieluummin toisaalle pihaan. Leikkaanko ensin moottorisahalla alas, vai koitanko viedä tuollaisenaan? Ajatelin kaivaa ison kuopan ja hivuttaa pressun päälle.
Vinkkejä? mitä uuteen istutuskuopaan?
Hakkaa ensin lapiolla ja kirveellä noin enintään lumikolan leveydeltä syreenin juuria poikki ja ala sitten tavoitella sinne syreenin alle lapion kanssa samalla koettaen pitää juuripaakun multaa koossa. Älä missään nimessä ala yksin edes sitten yrittää sen syreenin vetoa pressulle tai lumikolalle, mutta tee siirtopaikan kuoppa aivan valmiiksi, jotta voit saman tien tuiskauttaa syreeniin uuteen kohtaan.
Kastele uusi paikka ensin lotraten ja myöhemmin noin kerran viikossa kaatelet muutaman kannullisen ympäri juuristoalueen reunoja.
Hentoja ja heikoimpia versoja voit tietysti vähentää ennen ylöskaivuuta, mutta säästä toki parhaat verret.
Itse en ole yhtään ainutta syreeniä saanut kuihtumaan, vaikka olen niitä siirrellyt ilman multaakin ja hyvin vähäisin juurin varustettuina. En toki mitään suuryksilöitä, vaan sellaisia keskikokoisia. Lumikola on tosi hyvä siirtoapu, mikäli koko matkalla löytyy kovapohjaista nurmikkoa, missä kola luistaa hyvin. Kottikärryihin nosto on erittäin vaikeaa ison multapaakun painon takia. Jos onnistuu, niin kottikärryt pystyyn viereen ja siihen keikuttamalla se multainen juuristoalue niin päin, että tulevalle paikalle onnistuu kaato lähes heti oikein.
Ostin pensaan nimeltä syriga amurensis (pitäisi varmaan olla syringa). Mikähän se on ? Googlettamalla löysin keskustelusta vanhan pentin puolelta tiedon, että olisi joku likusterisyreenin muoto. Onko näin? Onko kellään kokemusta kasvista?
Nostanpas tätä vähän taas esille, jos joku näin illemmalla osais vastata.
ostoksesi on Syringa reticulata,
Syringa amurensis (amurensis var. japonica,japonica)
japaninlikusterisyreeni
(tai S.reticulata var. mandsurica,mantsuriansyreeni)
(VKN:n mukaan)
Minun likusterisyreenini kukki parhaillaan kermanvärisin kukin, tosin on enemmin pensas kuin puu.vaikka puuna pitöis kasvaa...nyt on toinen kesä likusterilla minulla joten ihan hyvä näin, olen muutenkin keräillyt syreenejä eri lajeja tämän kesän uusi tulokas on samettisyreeni Mis Kim...aikaisemmat hankinnat:pihasyreenit Alba,sininen puistosyreenit Julia,Ainola,Värtönvalkoinen,Tammelankaunotar,pelkästään kaarisyreenin nimellä ja kaarisyreeni Veera,Isabellan=Elinoor,Goral,Royalty,Holger,Jalo=Akkila,Anndenken an Ludwig Spähth.Prairie,Petite,ja Korean,Unkarin,Nuokkusyreeni.
Kukkafaniiii: Voisiko se olla Tähtijasmike-> ´Waterton´ 2-3m korkea,runsas kukinta heinäkuussa ja kestä kauan, tuoksuva.
Tässä huomasin kysymyksen ( on jo aikaa kulunut) ,kuin yritän etsiä tietoja.
Passaako Syreeniä leikata / karsia olan takaa näin syksyllä, haluaisin muokata korkeista Syreeneistäni puumaisempia, niistä tuiki tavallisista violettikukkaisista on kyse. Istutan varmaan keväällä niiden eteen matalampaa valkokukkaista Syreeniä ym. muuta puskaa.
En kyllä enää tähän aikaan leikkais... Keväällä sitten, ja jopa kukinnan jälkeen vasta.
Minä tässä kyselen, että mihin aikaan olisi parasta syreenit leikata? Ja sitten sellaista, että kaivoin viime keväänä toisen syreenin juurelta pari “pikkusyreeniä”. Toinen niistä on sellainen kaksi metrinen hontelo jossa ehkä viisi pientä oksaa. Kannattaisiko se leikata poikki? Joku puhui, että metrin korkuiselta, olisiko se järkevää?
Leikkaustahan syreeneille ei juuri suositella, eikä varsinkaan alasleikkausta. Jos leikkaamiseen kuitenkin tuntuu olevan tarvetta, jättäisin työn kukinnan jälkeiseen aikaan. Hontelo-oksaista vois lyhentää joka puolelta siten, että kaikkiin oksiin jää jäljelle useita silmuja. Sopivinta leikkuukorkeutta en ainakaan minä osaa arvioida. Parhaitenhan syreeni kait tuuhettuu omine aikoineen juurivesojen avulla.
Olen joutunut “uudistamaan” vanhoja pensaita ja ne olen leikannut kesäaikaan harventamalla niin, että muutaman vanhimman verson olen leikannut ihan alhaalta asti.
Silloin ei tule liian rajua leikkausta ja kasvi alkaa työntää uutta versoa maasta.