Syreeni, Syringa

Ovat nätin mallisia mielestäni ja aika nopeasti kasvanut.

kuvakuva

Mulla on kolme nuokkuryreeniä eri paikoissa. Kaikki keväällä siirretty nykyisiin paikkoihin kasvamaan. Nyt yksi näyttää tältä. Mikäköhän tuota vaivaa? Vettä olen sille antanut ja äskettäin olen istuttanut sen juurelle loistokevätesikkoja, joten senkin takia on tullut kasteltua sitä. Tuo lähikuva on lehden päältä, alapinnoilla en nähnyt mitään.

Maariankello,poistaisin ne esikot ja laittaisin katetta tuonne juurelle ja ehkä jotenkin varjostaisit noita oksia. Kastelu keralla reilusti vettä. Häiriö veden otossa on ehkä juuristossa?

(Jos pensas olis mun, niin leikkaisin oksia jonkin verran.)

Kiitti rooset! Se pensas on mennyt vaan huonomman näköiseksi. Taitaa olla menetetty tapaus. Mutta teen niin kuin neuvot, jos se vaikka pelastuisi.

Kestääkö pihasyreeni maan nostamista? Mun syreenien alla kasvaa äärimmäisen raivostuttava niittynätkelmä pöheikkö seuranaan nokkosta. Jos kattais alusen sanomalehdillä ja laittais multaa 10cm. Siihen ahomansikkaa kasvamaan. Tykkäisköhän nuo huonoa?

Ei syreeni ylöskaivamiseen kuole, mutta ei hyödykkään. Kannattaisi kuitenkin tehdä se kun pensas on levossa tai leikata oksastoa pienemmäksi ja kastella hyvin, koska osa juurista tuhoutuu ja silloin kuivuminen on vaarana.

Olen saanut taimenvaihdoissa syreenin juurakoita, joista oksat oli leikattu tapeille. Ovat kaikki jatkaneet kasvua, sillä pihasyreeni on sitkeä laji.

En minä nuita meinaa nostaa ylös. Paikoillaan sais olla. Tekisin siis sanomalehtitekniikalla niiden juurelle penkin. Sitä meinaan, että tykkääkö nuo huonoa, kun multaa tulee rungon juureen 10-15cm lisää? Esim. koivut ei kestä, jos runko jää mullan alle, vaan alkaa lahoamaan. Jotku puut taas alkaa versoa ihan villinä moisesta toimenpiteestä. Tietääkö kukaan miten syreeni käyttäytyy tuon homman kanssa?

En tiedä mutta arvaan. Paksut varret voi tykätä kyttyrää. Ohuet kasvaa vain ja uusia versoja kasvaa lisää, kun tulee jotain ns ärsytystä kasville, joka on herkkä versomaan.

Minä en meidän syreeneissä huomannut mitään muutosta, kun nostin maata, mutta ne ovat aina voineet huonosti. Jo siis vuosikausia ennen maan nostoa ja sen jälkeen. Niissä on kait joku tauti.

kuva

Onko tälle mun valkokukkaiselle puistosyreenille enää mitään tehtävissä? Myyrä vissiin jyrsiny kuoren tuosta..  :-(

…joko täytyisi tehdä sillastus…tai sitten, mikäli tuossa alhaalla on kannossa vielä kuori tallella antaa sen vesoa uudestaan kannosta.

Mitä se sillastus tarkottaa? Voiko tuon vaan katkasta maan tasalle ja toivoa, että siitä alkais kasvaan? Vai miten?

Istutin viime keväänä puistosyreenejä, jotka lähtivät hyvin kasvuun. Nyt niiden kaikkien lehdet kellertävät, yhden erityisen kovasti - mistähän se voisi johtua? Koirat käyvät välillä merkkaamassa puskat, voisiko se olla syynä?

Ei syreeni ole ainakaan meillä välitellyt koirasta ollenkaan, eikä isommistakaan pissijöistä.

Totsy aika pahaa jälkeä…mut puutarhaunelmissa juuri todettiin että jos nilaa on puunrunkoon jäänyt vähänkin …niin saattaapi selvitä :slight_smile:

Mutta kuvassasi oli kyllä aika inhaa jälkeä et sillastusta voisi kokeilla ja ota ohje netistä.

Meillä isäntä katsoi vähän kieroon kun sanoin että voisi käydä pissillä johonkin kastelukannuun niin laimennan sen ja kastelen ruusut :slight_smile:

Mistä lie luin että ureavedellä on hyvä suihkuttaa nimenomaan ruusuja?

Vai onko se legendaa vaan kun mä ajattelin näin alkukesästä vaan kannullisen verran lannotukseksi.

Tietääks kukaan ??? Miksi unkarin syreenin lehdet muuttuu vuosi vuodelta aina vain keltaisimmiksi ? Mikä riivaa ?

Vieres on valkonen ja puistosyreeni lila ja viel likusteri eikä ne oo keltasii.

Joka vuosi laitan pussillisen uutta multaa tän ryhmän varpaille ja siivoon ainakin kahdesti rikkikset kokonaan pois. Toki mulla on juurella krookuksia.

Eihän pensaiden tyvet ole hautautuneet liian syvälle jokavuotisen mullanlisäyksen myötä? Istutussyvyys tulisi pensailla pitää samana, eikä niiden juurelle saa kasapäin multaa siksi laittaa. Toinen vika voi olla ravinnepuutos, mullan lisäyksen sijasta kunnon kevätlannoitus ja kalkitus voisi tehdä terää. Jos siis lehtien alapinnoilla ei näy mitään ötököitä?

Mielestäni syreenit kasvavat parhaiten kun niille ei tee mitään.

Meillä kasvaa juurella heiniä ja nokkosia ja tiukaan saveen on istutettu. Eivät saa muuta hoitoa kuin että ruohonleikkurilla ajetaan vierestä.

Kyllä pissiä lannotteeksi käyttäisin mutta tuon suihkuttelun ( laimennettuna tai suoraan tuottajalta)  jättäisin väliin