Toivottavasti laitoin oikean otsikon alle.
Mitenkä teidän Syrikät jaksaa? Laitoin eilen omani pihalle. Ensin pari päivää opetteli kasvihuoneessa aurinkoa ottamaan.
Talvella yritin pistokkaista lisätä ja n.20 alusta yksi jopa kasvaa. Kukkia vääntää hän. Se on sitten varmaan syksy.
Minun syrikän siemenkylvöni ovat vielä kovasti vauvoja tuohon Kurpitsan taimeen kun vertaan, taimet ovat nyt noin 3 cm korkeita. Mikähän tässä on jatkohoito? Milloin uskallan laittaa ne ulos ja miten talvetan ekan talven? Ulkona vai kylmäkellarissa? Kellään kokemusta?
Ukonkellon pääpuutarhuri sanoi, että he ovat kokeilleet talvettamista ulkona ja sisällä. Sanoivat, että ulkona talvehtivat lähtevät tosi hitaasti kasvuun, eli kannattaa talvettaa sisällä. Mie talvetin saunan pukuhuoneessa n.+6º:ssa.
Hyvin jaksaa! Muutama vuosi sitten ostin 2 Buddleja-taimea ja empiirisenä kokeiluna jätin toisen ulos talveksi ja toisen kiikutin pimeään kellariin. No, se ulkona ollut kuoli heti ensimmäisenä talvena ja tämä toinen voi hyvin. Kiikutin sen taas 3-4 vk sitten ulos, olin kokonaan unohtanut kastella talven aikana mutta hyvinhän tuo siitä lähti taas kasvuun. Vaihdoin vähän isompaan ruukkuun hyvitelläkseni...
Kiitos, minä laitan sitten kylmäkellariin ne. Lämpötila on ainakin passeli. Perunat luulevat jo tammikuussa pihalle pääsevänsä...
Olen puuhastellut syriköiden kanssa muutamia vuosia, mutta nyt kun asun kerrostalossa ilman parveketta, niin eipä kuulu Buddlejat enää kotikokoelmaan. Töissä on sen sijaan uudet kujeet. Olen Turun Caribia-hotellin puutarhurina ja vastaan piha-alueen töistä. Kesäkukka -ja muissakin istutuksissa minulla on vapaat kädet ja tänä vuonna otin syrikät mukaan soppaan. Tarkoitus olisi talvetuttaa ne jossain hotellissa, viileässä tilassa. Istutin kasvit kesäkuussa ruukkuihin ja nyt niistä on tullut valtavia, yli metrin korkuisia taimia! Eksoottisen upea tuoksu tulee nenään kun lähestyy hotellin pääsisäänkäyntiä ja perhoset tykkäävät kovasti. Jos joku haluaa pistokkaita ilmaiseksi niin tulkaa nykäisemään hihasta.
Perhoset tosiaan pitävät Buddlejasta ja ko. kasvi on ainakin minusta paras perhoskasvi mitä meillä voidaan kasvattaa. Päiväperhospilvi vaan suhahtaa ilmaan kun taimia tulee kastelemaan :)
Mitä luulette, saisiko syrikän kestämään Oulun seudulla ?
Syrikkä ei periaattessa talvehdi hyvin Suomessa, paitsi ehkä ihan etelärannikolla ja Ahvenanmaalla. Joku siinä aina välillä onnistuu, mutta sitten yks kaks paha talvi vie. Minulla talvehti kerran äidin pihalla, mutta sitten seuraava talvi otti ja vei. Suosittelen valtavaa ruukkua ja talveksi kellariin. Näin se kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi. Uusia pistokkaitakin voi ottaa. Jos kylmätila löytyy, niin syrikkä on ehdottomasti kasvattamisen arvoinen, kukkiihan se sentään halloihin asti.
Täälläpä ei syrikän kasvatus onnistunut ollenkaan. Viime vuonna yritin siemenistä. mutta yksikään ei itänyt.. joten ehkä kasvattelen sellaisia joissa on toivoa.
Nuppusia ovat vielä syrikkäni.
Melkein auki, ai että mie tykkään. Kiitos Paulastiinalle ja Mahlalle!
Omassani ei näy edes nuppuja, eli taitaa jättää kukkimisen väliin. Oliko tuo sisällä vai ulkona talven?
Oih, minulla on ollut monta vuotta haavena syrikkä... kellarissa talvettaisin. Mihinkähän aikaan pistokkaita kannattaa ottaa, ja miten kauan kestää ennen kuin pistokas kukkii? (Ja keneltä liikenisi pistokkaita? )
Oli viileässä saunanpukuhuoneessa talven. Pistokkaat juurtuvat milloin vaan. Keväällä otettu pistokas kukki jo heti keväällä. Tiesin kyllä että on hyvä perhoskasvi, mutten tiennyt että on noin hyvä. Koko ajan on joku perhonen sen kimpussa:)
Kurpitsa. Syrikkä on upea, mutta mitä ovat Syrikän takana olevat siniset korkeat kukat? nekin ovat niiiin hienoja..
Ostin syrikän paikallisesta halpaketjun kaupasta. Jos en itse muista, kyselkää keväällä säilyikö hengissä. Ajattelin kokeilla juurimatto-multa-sahajauho-lehtikarike -cocktailia tontilla sijaitsevaan maakuoppaan.
Maizu, ne siniset ovat sininuppia.
Minä istutin siemenestä kasvattamani syrikän kukkapenkkiini, pienen kummun päälle. Saa nyt nähdä, selvittääkö se talven (ei ole vielä tosin ollut kovia pakkasia). Pistin ympärille 80 cm korkean myyräverkon ja täytin sisustan talvensuojaturpeella. Kääräisin koko komeuden ympärille tuplaharson ja vielä ison jätesäkin pitämään vedet loitolla. Mahdoinko liioitella?
voi kurpitsa,aina kun sinulta on kuva,ne on niin kauniita ja erikoisia,tuokin syrikkä ja sininuppi.mielessäni näin kukkapenkin jossa olisi punalatvaa ,punaista ja valkoista ja sitten tätä sininuppia.lisätäänkö siemenestä vai juuriversosta vai…?entä syrikkä…?päivä ei enää illasta lyhene…siis kohta on kevät???mutta vielä joulu on välissä,siis rauhallista joulua kaikille penttiläisille!