Sytykeruusut, paperikukat ja muut

Hih, muajussi, tulihan se kuva sieltä. Mutta piti sitä odottaa.

Niin, kamera kotiutui vihdoin. Olikin jo ihan kuvaamisen himo.

Heh hee.. Koitin taannoin ystävälleni selittää tätä sytykekennoruusun ideaa vaan ei ollut just silloin mahdollisuutta näyttää touhusta kuvaa saati valmista esimerkkiä. Hän sitten kävi meillä pari päivää sitten ja nauroi katketakseen kun näki nuo minun valmiit kukkani.. ei sillä että ne nyt niin lystin näköisiä olisi olleet mutta hän oli käsittänyi idean vähän.. suuremmassa mittakaavassa ja totesi että hällä ne oli kooltaan lähinnä julman kokoisia daaliankukkia. Oli ihmetellyt että ei näitä kovin montaa yhdestä kennosta tee ja steariinikylpyynkin pitää olla kolmen litran kattilanaurua Tekevälle sattuu..

ooh.. nuo ruusut onkin todella hyvä idea. Munakennoja ja steariinia olen toki sytykkeenä käyttänyt mutta vähän eri tavalla. Paljon retkeilevänä ihmisenä munakenno täynnä palavaa roskaa (hiukset, vaatepöly lattiannurkissa, koirankarvat jne.) ja steariinilla kiinnitettynä tulitikku keskellä pystyssä sytyttää nuotion säällä kun säällä naurua Nythän voin kanssa koittaa jos saisin pari ruusua aikaan joulumyyjäisiin. On kynttilänpätkiäkin kertynyt varmasti liikaa.

Täyteläisisä steariinivärejä saa paremmin niin sanotuista vahakynttilöistä mitä myydään ainakin tiimarissa. Niistä kyllä erottaa onko ne sisältäkin värillisiä vai ei. Värejä onkin sitten joka sorttia riippuen vuodenajasta ja kaupasta. Joensuussa ei myydä mustia vahakynttilöisiä ollenkaan :/ Poltamme sitten halloweenijuhlassa vain oransseja.

Onko kukaan kokeillut jos lisää vähän karkkiväriä steariini-vesi liemeen millainen tulos .hm......taidan kokeilla.

Kokeile ihmeessä. Mietin myös punajuuren lientä, muttei sitäkään ollut kotona. Laita kuvaa tuloksestasi.

Niin ja kirpparilta saa varmasti halvalla jonkun sellaisen kattilan jonne raaskii sitä steariinia laittaa. minäkin kävin viime keväänä etsimässä ja silloin vähän hävetti että toivottavasti ei kukaan näe, luulevat vielä että teen ruokaa kirppis kattilassa, ties minkä kupan niista saa.naurua

Mulla on sellanen mummon vanha kattila jostain alumiinista tai jotain joita ei sais enääkäyttää ruuan teossa kun löydettiin että niistä irtoaa liikaa metallia ruokaan. No askarteluun se on silti hyvä :D

Tämänmoisia tuli miun ruusuista. Vähän sellanen olo että meni liikaa kynttilää noihin.. mitenkähän syttyvät. Pitää kokeilla joku päivä.




Ompa kauniita. Mie tein jo saunalle satsin ja sisälle on pakko tehdä myös, erittäin hyvin palaa ja pitkään.

On tosiaankin hirmu mukava noilla saunanpesää tai takkaa sytyttää. Palavat niin pitkään, että tuli ehtii tarttua hyvin puihinkin. Viikonloppuna löysin Sinooperista alle kahdella eurolla keltaisia ja oransseja steariinihiutaleita ison pussukan. Niistä taidan tehdä tuliaisruusuja vieraisille.

Voi tosiaan olla, että sytyttäminen kestää kauemmin, jos kovin reilusti tuota steariinia käyttää. Mutta kivan näköisiä ovat Unin ruusut. Sinulla on ilmeisesti ollut kahta eriväristä kennoa noissa?

Raskittekos te oikeasti noilla pesää sytyttää?

Tietysti Yhden elokuvan aikana saa tehtyä kukauden sytykkeet (ilman steariinia)

Ai että sytykkeitä??? No jopas.... oho   minä taitaisin sitoa nuo limoviikunaan ja tehdä siitä ruusupuun, sitten kymmenen vuoden päästä voisivat toimia sytykkeinä

Jep.. vanhasta kennosta olin säilyttänyt pohjan ja uudesta revin kannen irti kun ei ne munat sitä oikeasti tarvii. Sattuivat olemaan erivärisiä, mutta tuli kivan näköisiä.

Pakko oli testata kattilankansi toisessa kädessä (sammutusta varten) ja kamera toisessa, että kuinka nätisti palaa ja kylläpä palaa kauniisti. Joku tossa ruusun muodossa tekee liekistä niin paksun ja täyteläisen että silmiä hivelee.. avaanpa ikkunan.

Se on kun joku taikaruusu.


Pakkohan minunkin oli kokeilla noita sytykeruusuja. Niistä tuli vähän spitaaliset. Mutta kiva näitä oli tehdä, olisin tehnyt enemmänkin, mutta ei ollut kennoja enempää. Olen miettinyt sitä, että miten tuo steariini reagoi takassa, valuuko läjäksi arinan pohjalle, eli onkohan noita ihan huoleton käyttää? Onko jollain jo kokemusta tästä? Tässä on minun eka harjoitukset, eli kiitos hyvästä idiksestä, seuraavat yritän tehdä kauniimmiksi!


Ei ainakaan meillä ole valunut mihinkään, helposti syttyy. palaa pitkään ja yhdellä ruusulla saa hyvin uunin sytytettyä Minä en koko ruusua steariiniin upottanut vaan ihan vain nuo "terälehdet" siinä sipaisin. Toimii silti hyvin vaikkei niin nätti olekaan kuin ihan kunnolla kylvetetyt.

Uni; Tiimarissa on uusia mustia kynttilöitä. Varastoin jo Halloweenia varten

Tuo memulin mainitsema valumisongelma minullekin tuli mieleen, ja siksi olen polttanut niitä puiden välissä. En siis laita ruusua ihan pohjimmaiseksi, jolloin mahdolliset valumat jäävät alimmaisiin puihin kiinni.

Eilen en tahtonut saada millään takkaa syttymään, olinkohan liian hätäinen, kun oli niin monta rautaa tulessa. Mutta sitten vasta hokasin, että laitan tuon ruusun sinne joukkoon, klapin päälle. Ja lähti iloisesti palamaan! Kyllä ne vaan toimii! -Voi voi, noita pitää tehdävielä lisää ja paljon, kun ei raaskisi heti käyttää loppuun noita muutamia jo tehtyjä, mutta pitäisi alkaa syömään paljon munia, jos aikoo saada materiaalia.

Ei tuosta min syttymiskokeilusta ainakaan valunut steariini alaspäin. Liekki on niin iso että se haihtuu pois tosi hyvin ja takassa varmaan lämpöä riittää pienen läjänkin haihtumiseen.

Hoo!! Kiitos Eleonora :) Täytyypä päivystellä tiimaria.