Sytykeruusut, paperikukat ja muut

Tällaiset paperinarusta tehdyt lautasliinan pidikkeet sain äidiltäni.

Sievä!


Olen innostunut tekemään sytykeruusuja. Niitä on todella mukava näperrellä, jos ei ole muutakaan tekemistä. Huomenna laitan kattilan porisemaan ja kuorrutan aihiot. Sekin on kivaa, kun koskaan ei etukäteen ihan varmasti voi sanoa, minkä värisiä ruusuista tulee. Huomenna pitäisi tulla punaisia ja ruskehtavia...

Hei, kokeiliko joku värjätä noita sytykeruusuja noilla elintarvikeväreillä? Joku siitä täällä mainitsi muuta en koskaan nähnyt sitten viestiä että miten meni. Itsekin varmaan pitäisi alkaa tekemään, tarpeita on kerätty pari kuukautta jo…

Minäkin olen tehnyt noita ruusuja jo satoja. Mahdottoman hyviä sytykkeitä, ja mukavia viemisinä kyläreissuilla. Värjäämistä en ole kokeillut, koska niistä tuntuu aina muutenkin tulevan vähän eri värisiä. Väri vaihtelee munakoteloiden, ja käytettyjen kynttilöiden mukaan. Niistä keltaisista munakoteloistakin tulee tosi nättejä, keltaisia ruusuja.

Pitkästä aikaa täällä ja voi mikä ihanuus (=sytykeruusut) on mennyt täysin ohi silmieni. Näitä pitäisi hetimiten kokeilla, varsinkin kun on aina hieman ongelmia kakluunin sytytyksessä (kosteita puita). Yleensä sytytän tuohella, mutta noita täytyy kokeilla. Mahtaako niistä tulla paljonkin tuhkaa muuta epäpuhdasta pesään tai piippuun?



Risutöiden sivutuotteina on syntynyt oksien pikkupätkää, ja koetin niistä kyllä tehdä jonkinmoisia sytykenippuja… huonolla menestyksellä. Ei syttynyt yhtään sen paremmin.

Puut kuivina kakluuniin tms.

ei siinä tarvita ruusuja

eikä muitakaan kommervenkkejä.

Sytytykseen pieniä kuivia klapeja

ja riittävästi ilmaa myös.

Tulen sytyttyä myös isommat ja

lämmettyään kosteammatkin puut “palavat”.

Kosteiden puiden lämpöarvo on aina kuivia huonompi.

En ole huomannut että hirmuisesti lisäisi tuhkaa.

Kakluunin sytytys tosiaan onnistuu paremmin kun tuo puita vähän enemmän kerrallaan ja laittaa ne ensin pannuhuoneeseen kuivumaan. Ongelma on vain siinä, ettei tule haettua niitä tuolta navetalta riittävän usein :wink:



Kuulin muuten tällaisen nuohoojan kertoman jutun, että sanomalehdestä tulisi sytykkeenä vähemmän tuhkaa kuin tuohesta. Olen välttänyt laittamasta pesään paperia tms.



Siltikin täytyy noita kokeilla, voi olla että jäävät koristeeksi :slight_smile:

Sytykeruusujen teko on testattu täälläkin ja ensitestissä kakluuni syttyi nyt hienosti. Ruusu paloi useita minuutteja ja sytytti puut hyvin. Huomenna kokeilin samaa suoraan ulkoa tuoduilla puilla. Kiitos ihanasta ideasta :slight_smile:

Aikamoisen kosteita on juuri ulkoa tuodut puut tänä talvena.

Sytykeruusuja on mukava näperrellä, kun ei ole muutakaan tekemistä. Olen tehnyt niitä pitkin talvea ja kevättä varastoon. Meillä niitä menee useampi viikossa. Puhelias ystävättäreni meni ihan sanattomaksi, kun hän sai minulta ison korillisen sytykeruusuja syntymäpäivälahjaksi. Kori oli jokin vanha kukkakori, jonka täytin sytykeruusuilla ja kääräisin sellofaaniin. Mukaan vielä pieni kortti ja pätkä sifonkinauhaa ja lahja oli valmis. Saajakin oli tyytyväinen, joten puuhastelustani oli iloa muillekin.

Todella hienoja kukkasia! :slight_smile: toi munakenno oli kyl todella hieno keksintö!

Luin pitkästä aikaa tätä kennoruusu-keskustelua. Minäkin olen näitä ruusuja tehnyt ja aika paljon viennyt tuliaisiksikin. Kokeilin myös tuota punajuurien liemellä värjäystä (harmaista kennoista tehtyihin ruusuihin). Niistä tuli kivoja, aivan kuin oikeita kuivattuja punaisia ruusuja.


Japaniin asti ovat sytykeruusuni kulkeutuneet. En tiedä, poltettiinko ne siellä vai pääsivätkö vain ihmettelyn kohteiksi.

Nostan tätä taas esille, jos täällä on sellaisia jotka eivät tätä kierrätystä ole vieä hoksanneet. Miun pitäisi joululahjaksi tehdä isot kasat kunhan vaan saisin aikaiseksi.

Sytykeruusujen tekeminen on varmasti meillä se tärkein asia. Nuoriso uhrautuvaisesti hoiteli keittelyn ja varsinkin sytyttämisen ja puiden lisäämisen, ei sen parempaa puuhaa olekaan kuin rantagrillin ääressä puuhailu, oli tarkoitus mikä tahansa. Yllättävän kauniita niistä tuli kuivuttuaan. Uhrasin yhden huulipunan ja vahavärejä halutun ruusunpunan saavuttamiseen.

(ja nythän se hautausmaiden kynttiläsesonki alkaa: kukapa uskaltautuu ensimmäisenä istumaan essu päällä roskiksen viereen ja kaivelemaan puukolla kynttilälyhdyistä steariinin jämiä sytykeruusujen tekoon ja jaloon kierrätykseen? Voisiko olla jonkun 4H tai Marttojen kierrätystempauksen aihe?)

No olipas kiva, kun nostitte tällaisenkin aiheen esille. Niin kauniita on ruusut, että noita pitää tehdä edes koristeeksi. Tosin kaupasta ostetut sytykepalat on loppu, niin kai niitä pitäis raskia sitten polttaakkin. Laitoitko valtsu huulipunaa ja vahavärejä steariinin sekaan? Nyt pitää ettiä kirpparilta kattila tällaisia hommia varten.

Meillä on viimeisen satsin ruusuissa tuoksukin mukana, kun sulatettavien kynttilöiden joukossa oli kai hiukan tuoksukynttilääkin:) Tuoksuttomat ovat kyllä parempia, ainakin, jos antaa sytykeruusuja lahjaksi, kun allergioita on nykyään niin paljon. Munakennon oma väri määrää aika pitkälti sen, millaisia ruusuista tulee. Punaisia on vaikea saada, jos kennot ovat tummanharmaita. Kynttilävärejä voi tietenkin ostaa, mutta minulla on ollut se periaate, että tämä tuote on kierrätystä, joten niihin laitetaan mahdollisimman vähän rahaa kiinni. Pakkaankin valmiit sytykkeet mahdollisimman edullisesti.

Juu, sinne steariiniin sulamaan pistin. Kattila muuten pysyy ihmeen siistinä kun sitä steariini veden kanssa keitellään. Jäähdyttyään steariinipalikka on helppo kaataa veden kanssa pois, jää vähän kuin kanneksi kattilan pintaan.