Sama täällä. En panisi pahakseni jos jostain tuuli toisi siemeniä pihalle.
Hups. Tarkoitin syystuulta, hih.
Ei ole totta. Sehän on punainen, kaunis ja syyskukkija. Täyttää siis kaikki toiveeni punavalkoisen penkin kasvien suhteen. Tuulia-tuu, saisikohan tuosta siemeniä, jos oikein kauniisti pyytäisi?
Tuulia-Tuulla näköjään viihtyvät aremmatkin kasvit loistavasti! Aivan iiihana tuo syyshohdekukkasi!
Minkälaisia taikoja teet, kun noin leviävät? Ihanko vähän kade…
Tuulia-Tuulla taitaa olla jotain erityisen hyvää kantaa. Nimittäin ne punaruskean kirjavat, jotka muuttivat meille alkukesästä, ovat myös todella upeita, omat alkuperäiset keltaisemmat ovat jo aikaa lopettaneet kukkimisen ja ovat kaatuilleet miten sattuu, mutta nämä uudet senkun vaan kukkii ja ovat ryhdissään. Toivottavasti ne ovat yhtä hienot ensi vuonnakin.
Kiva kuulla, Kreeta-E. Toivottavasti pärjäävät talven yli, taisit murehtia savimaata jos oikein muistan.
Katselin jo viime syksynä siemeniä tuosta Ruby Tueday:sta mutta joko niitä ei tullut tai eivät tuleentuneet, en muista kumpaa. Pidän silmällä tänäkin vuonna ja voin sitten palata asiaan…jos vain muistan. Tai keväällä taimivaihtoon, jos jo saisin pieniä paloja irrotettua. Ovat tosiaan hidaskasvuisia verrattuna keltaisiin ja nousevat myöhään.
Suojaisa, aurinkoinen rinne on hyvä kasvupaikka monelle talvenaralle kasville- kunhan vain tulee lunta. Mutta sitten kun lunta ei ole, niin etenkin alkukevät tahtoo koitua kohtaloksi herkkiksille. Olen huono suojaamaan kasveja.
Oikein muistat, savimaata on, mutta onneksi juuri tässä kohdassa on multaa todella paksulti ja pihatien salaojat ovat sentään aika lähellä. Siinä on ne entisetkin talvehtineet useamman vuoden, mutteivät kyllä mitenkään levinneet, vaikka olen yrittänyt välillä jakaakin. Mulla on yhdessä sorapaikassa ollut myös joku syyshohde, mutta siinä ne ovat kärsineet helteillä kuivuudesta niin paljon, etteivät ehkä sen takia talvehtineet kovin hyvin, vaikkeivät kokonaan hävinneet.
Kasvupaikkasi kuulostaa hyvältä K-E, ja omasta kokemuksesta tuntuu, että tuo on tosiaan hyvää kanta. Joten eiköhän sullakin ensi vuonna ole jo iso puska. Jakaminen vain yllyttää kasvua ja kukinta on tosiaan pitkä ja varret tanakat. Vielä kun tietäisi lajikkeen.
Ensimmäiset syyshohdekukat availevat nuppujaan. Seuralaisena on variegata piisku.
Red jewel
Onkos syyshohdekukan lehdet jotenkin karvaiset? Mulla on aika pieniä “karvataimia” tullu purkkiin missä pitäs olla tätä, onko toiveita et on ehtaa tavaraa? Vauvakuvia en löytäny…
Niin että tietääkö kukaan? =)
Liian vaikea kysymys ainakin minulle. Seuraava kysymys?
Kokeile googlata “Helenium seedling”, josko taimet näyttäisivät tutuilta.
Kiitos, Tyúulia-tuu, vaikkakin kuvat aiheutti lievää päänraapimista - mun taimet on eri näkösiä… Taidanpa laittaa heitit jonnekin jemmaan kasvelemaan, josko olisivat jotain muuta mukavaa eikä rikkoja.
Ei mullakaan ole omaa kokemusta taimista, mun Heleniumit eivät ole koskaan tehneet siementaimia enkä ole kokeillut kasvattaa valvotustikaan. Punainen ‘Ruby Tuesday’ tee edes siemeniä.
Mites on, oletteko uudelleen istuttaneet Syyshohdekukkaa ? Minulla nyt 4. kesä samassa montussa ja alkoi jotenkin hiipumaan edellisiin kesiin nähden. Kaivoinylös ja tein uuden paremman paikan. Olisi kait ollut järkevämpää vasta keväällä vai kuinka on ?
Syyshohdekukasta sanotaan, että pitää istuttaa uudelleen ja jakaa 3-4 vuoden välein.
Nyt alkas näyttää siltä et ne mun karvavauvat vois tosiaankin olla syyshohdekukkaa - tämän kevään lehdet on sileitä ja karvattomia ja oikeen muotosiakin. Eletään toivossa...
Juu, ei tasan mee onnenlahjat. Nyt ne kukkii, oranssikeltanot…
Meille tuli joskus jostain ensin yksi oranssikeltano ja oli muka ihan ok. 3-4 vuoden jälkeen oli maanvaiva joka hävitettiin pois.