Viime kesänä ostettu punainen aloittelee kukintaa.
Syyshohdekukka "rubinzwerg" kukkii. Taitaa olla sama kuin kiiltomadolla.
Edessä olevat syysleimut ovat vain kasvaneet hurjan korkeaksi, ja harmaamalvikki takana tekevät sen, että näitä pitää yläkautta tihrustella. Pitää nämä siirtää paremmalle paikalle.
Ai jaa täällähän sitä juuri on mitä kyselin eli Helenium autumnale ‘Rubinzwerg’. Mistähän jalomi on siemenet hankkinut?
voi jestas,minä olen pitänyt ja myynyt ihan erilaista kukkaa syyshohdekukkana!onneksi olen sanonut että se on aika vaatimattoman näköinen.aina pitäis tarkistaa,kun saa jonkun kuka!
Ajattelin juuri, että tuosta saisi komean puskan kun laittaisi 15-20 taimea yhteen paikkaan
Ja ympärille matalampia kasveja tukemaan, yhteensopivina sävyinä kuitenkin.
Syyshohdekukat tuntuvat olevan unohduksissa, laitetaanpa muutama kuva aiheen herättelyksi
Ruby tuesday. Luonnossa väri on syvemmän punainen, minusta kauniimpi ja rauhallisempi sävy. Taittuu pikkuisen viininpunaiseen. Paikka ja sopiva vieruskaveri vielä hakusessa.
Ja sama naamakuvassa
Tuntematon hohdekukka, ostettu kyllä Moerheim beautyna mutta ei ole. Tosi korkeaa ja leviää nopeasti mutta tiiviinä puskana
Ja lähikuva hänestäkin
Ja vielä yksi, H. Wyndley. Huono kuva mutta olkoon. Edellisiä aikaisempi.
Mun syyshohdekukkani kukki jo yli kuukausi sitten, muutama hassu kukka enää sinnittelee. Mitenkähän niiden nyt käy, selviävätköhän ollenkaan talvesta, kun ovat niin kärsineet kuivuudesta.
Peukut pystyyn, K-E! Näitä hohdekukkia on niin paljon laatuja, että ihme kun täällä ei ole kuvia. Vai onko ne pääasiassa arkoja Suomen oloihin? Mulla nuo kolme laatua ainakin ovat viihtyneet tosi hyvin, punainen vain hidaskasvuisempi. Niin ja nyt tuli hankittua uutena (taas) Moerheim beautya, jospa tällä kertaa onnistaisi. Ainakin valitsin kukkivat taimet, ettei tule mitään ylläreitä.
Eivät ne kovin arkoja voi olla, kun ovat mullakin jo useamman vuoden kukkineet. Ne ovat kuitenkin sen verran jaostettuja, että niitä pitää säännöllisesti muistaa jakaa, ja ilmeisesti ovat tarkkoja kasvualustan läpäisevyydestä ja muusta hoidosta. Mulla on useamman värisiä, kaikki samaan aikaan ostettuja, mutta ei niissä tainnut muuta nimeä olla kuin syyshohdekukka, ainakin kolmea eri väriä olen onnistunut saamaan.
Onhan tämä Syyshohdekukka!? Siemenkasvatuksia, tässä vaiheessa kesää korkeus on melkeinpä metrin ja pukkaa montaa kukkavartta. Kukkimisaika tietysti hieman hämmentää, kun ollaan vasta alkukesässä, kuuluukohan sen aloittaakin näin aikaisin? Vai onko tämä jotakin sukkelampaa sorttia - vaikka hämeessä kasvaakin
Ei sit onnistunut eka viesti kuvan kanssa, taisin sotkea pienentämisen kanssa niin, että se ei huolinut kuvaa mukaan ollenkaan!
kovin epävarmaa on syyshohteeksi. minulla ei ole varsikaan vielä saavuttanut täyttä mittaansa ja nuput ihan pieniä ja tiukasti kiinni vielä…
koska olet kylvänyt siemenet?
Voisi olla loistosädekukka tai kesäpäivänhattu (monivuotinen)?
Voi hyvän tähe, tää asiahan on sitten ihan väärän otsakkeen alla!
Anteeks, anteeks, olis pitänyt laittaa sittenkin sinne tunnistamispalstalle.
Kiitos Kurppa ja mai-lee avusta, nyt voisin olettaa että tää olisi loistosädekukka, ehkä…
Kaunis se on ja mielenkiintoinen seurata kun hän “maalailee” itseään
päivittäin aina enempi, saa nähdä muuttuuko loppujen lopuksi kokopunaiseksi.
mai-lee, kukat on 2009 kylmäkasvatuksen siemenistä lähtöisin. Viime kesänä hää kasvatti vain lehtiruusukkeen, kun kiusasin niin kauan pitämällä loppukesään istutusastiassa…Loppui puhti siitä mullasta ja kesä kesken siinä kohtaa, kun hää pääs kunnon penkkiin. Ja nyt on kaikki paperitiedot niistä istutuksista ties missä, ettei voi sieltäkään luntata!
Kesän hauskin kukkija: nuppihohdekukka, Helenium puberuleum ‘‘Autumn Lollipop’’
Suosikki-Helenium "Ruby tuesday" on vain ihan pikkuisen levinnyt viime vuodesta.
Upean näköinen.
Tuulia -Tuu jos sattuu oleen hieman ylimääräistä niin täältä olisi penkissä tilaa tuolle mulla on vain se kaltainen muoto