Syysleimu, Phlox paniculata

Apua, s y y s leimut kukkivat, ei vielä ole syksy, eihän

erityisesti tänä vuonna olis pitänyt ymmärtää latvoa leimut kesäkuussa, vähän myöhemmin olis saanut nauttia kukinnasta

Eihän jouluunkaan ole enää pitkä matka, muuan hassu kuukausi

Mullakin alkavat syysleimut jo kukkia. syksy tulee…  

Ostin viime syksynä poistosta syysleimun "juuria" useamman kappaleen. Yksi kasvi niistä on  tehnyt kukat, mutta muut ovat kasvattaneet vasta lehtiä. Minun kasveiltani menee varmaan vuosia ennen kuin ne ovat samaa luokkaa kuin jöötin komeat kukat. Paikka on aurinkoinen ja tänä kesänä kuivakin etupiha.

Tervehdys! Tässä pieni kysymys:
Pihassani on syysleimukukka, se oli vaalenpunainen 3 v verran. Nyt on ilmestyneet versoja jotka ovat violetin värisiä. Mistä johtuu värimuutos? Vastauksesta kiittäen !
syysleimu

Viisaammat kertokoot jos leimuilla on tapana muuttaa väriä, itsellä tuli mieleen että onko lähistöllä violetteja versioita? Jos on siementänyt juurelle ja näyttää samalta kasviturppaalta?

Kiitos vastauksestasi ! Lähellä ei ole mitään violettia, vain toinen vaaleanpunainen puska.Se on vielä täysin vaaleanpunainen :slight_smile:

Voiko noita syysleimuja latvoakin? Minulle tuo on ihan outo ja uusi asia.

Latvominen oli minullekkin uusi asia…

Hieman hölmö kysymys…leviääkö syysleimut siementämällä ja risteytyvätkö ne?

Ihanat syysleimut sinulla jööti.

En oo minäkään latvomisesta kuullu.
Mulla on vaan tätä väriä.

Tekis mieli punaista tuohon kaveriksi. Vierelle, ei sekaan.

Toinenkin vaalenpunainen puska muutti väriä osittain, tässä kuva: Muuttunut vaaleanpunainen

Minun syysleimuni olivat viime vuonna härmän peitossa, kaivoin kaikki ylös ja lahjoitin naapurille. Nyt hänellä on kaunis syysleimupenkki, härmästä ei tietoakaan, paikanvaihdos auttoi, onneksi.

Mulla ei ole ikinä härmä elänyt talven yli, vaikka en ole sen takia koskaan vaihtanut kasvien paikkaa.

floora kyllä syysleimu siementää ja risteytyy. Siemenet tarvivat kylmäkäsittelyn itääkseen.

Etelka onpa aika villin näköistä värinvaihtoa.

Olen nyt Phlox paniculata ‘Peppermint Twistin ’ onnellinen omistaja - suurkiitokset Viipulle!!

Etelkan värinvaihtajien kukan muotokin näyttää toisenlaiselta. Olisiko taimipuskassa piileskellyt joukossa toista lajia tai siemeniä, jotka vasta nyt ovat alkaneet kukkia?

Tuo on kaunis tuo “piparminttu”…täytys itellekin metsästää jostain joskus…