Voi mahoton mikä syysleimu Hopeavillakolla. Mokomaa en ole ikinä nähnyt edes taimiluetteloissa joten lienee harvinainen.
Ihan Taimimoisiolta eli eipä ainakaan kaukaa ole kotoisin… ![]()
Samat sanat! Mun perennapenkit ovat nyt aivan onnettomia, kun leimukukat eivät selvinneet talvesta. Muutama varsi on noussut, mutta kukkia ei ole nyt odotettavissa.
Hopeavillakko sait sitten sen tahtomasi "piparmintun".
Mulla se kukkii ihan nätisti ja on iso kasvi ollakseen kevään ostos, ja lähde sama kuin sulla.
Olis tarvinnut ostaa itselle se viimeinen piparminttu, joka sinne jäi
. Tulee makeanhimo.
Miulla on vaan tämmöiset perinteiset "maatiaiset" 

Tuulia-Tuu ! Kiitos vastauksestasi. En tiedä mikä on värinvaihdon syy, puskat ovat 2 v ajan kukkineet vaaleanpunaisena, yllätysväri ilmestyi tänä vuonna. Ympäristö ei ole muuttunut.
Tuo edellänähty Peppermint Twist ois varmaan tän Europan kanssa kiva kimpassa!
Onkos kukaan koittanu leimujen lisäystä pistokkaasta? Jostain syystä keväällä kokeilin, ja nyt mulla on purkissa topakka ja hyväjuurinen taimi. Että tiedoksi vaan, jos jollain on jotain herkkua vaan yksi, et kokeilu kannattaa…
Hyvä ajoitus sulla, Pitko, just äsken katsoin leimuja ja mietin, että onnistuiskohan pistokaslisäys, kun valkeat lisääntyy ja punaiset vähenee. Kerropa heti, miten menettelit, menee kokeiluun ensi keväänä. Tökkäsitko latvan vesilasiin vai multaan, leikkelitkö latvasta latvaa pois, …???
Joo, hyvin lähtee pistokkaasta,keväällä vaan tökkää multaan.
Minä leikkaan kesällä syysleimuista päitä pois, näin haaroittuvat. Leikkaako kukaan muu ?
En jokaista oksaa leikkaa,sieltä täältä, näin kukkivat myös eri aikaan ja varteen tulee ainakin kaksi kukkaterttua.
Yleensä leikkaan juhannuksen aikoihin ja leikatut pistokkaat laitan multaan juurtumaan.
Araminta, suoraan multapurkkiin vaan tökkäsin, mahollisimman helpolla koitan kaikissa hommeleissa päästä.
Kukkiiko tuo pistokastaimi istutuksen jälkeisenä syksynä?
Tämän piti olla Starfire, mutta ei kyllä mielestäni ole. Sitäkin pihalta löytyy, eikä siinä ole valkoista keskustaa. Tämä on myös paljon hailakampi punainen. Ihan sievä silti.
Voisitteko suositella mahdollisimman kirkasta pinkkiä syysleimua please? Ei yhtään violetinsävyistä. Ajattelin käydä ostamassa taimen tai siemenöisiä. Onko tietoa, mikä olisi turvassa leimuhärmältä, vai voiko iskeä mihin vain?
p.s. Kirkas tai tumma punainen tai oranssikin käy, kunhan ei olisi haalea eikä tosiaan yhtään lila. Vaan tummanpunaisia, onko heitä edes? Se olisi kyllä tosi mieluinen kanssa.
Phlox paniculata ‘Jules Sandeau’, ‘Starfire’,
vanhoissa lajikkeissa olis ehkä mutta ovat hakusessa?
Kiitos Kibu!
Onpa kumma, että vanhoja hyviä lajikkeita ei sitten myydä enää?? Jos kerran niistä voisi tehdä pistokkaitakin, siinähän olisi jollekin hyvä bisnes, “Perinne-perennat” taimisto!
(näkyy googlettamalla löytyvän uusistakin ![]()
esim.http://www.barkholtintaimisto.com/tuotteet/perennat_valikoima.php?xryhma=o-u)

Annesurfs,mulla olis tällaista,on siinä ehkä nielussa vähän lilaa,mutta jos haluat,voisin ottaa sulle pistokkaita muutaman!