Syysleimu, Phlox paniculata

Kiiltoleimut on kiitollisia. Harvoin niihin tulee härmää.

Sherbet blend

‘‘Wilhelm Kesselring’’

‘‘Frau Anton Buchner’’

‘‘Aida’’

‘‘Elli’’

Minä kun en oikein saanut kaikkia leimuja sopimaan väreiltään muiden kukkien kanssa yhteen, niinpä aloin perustamaan "leimupenkkiä". Tässä kasvoi sipulikukkia ja kesäkukkia. Reunus oli bellistä. Kukkasipuleita nousi penkistä puoli kottikärryllistä ja siihen on oma tarina minne siirtyivät. Suurimman osan belliksistä nostin nurmikon reunaan.

Kukkien siirto on alkanut.

Siirsistkö kukkivina?

Ainakii mä, oon siirrelly/jakanut/hankkinut. niitä kukkivina. Näkee helpoiten värit mitä on. Ja saa ryhmiteltyy uudelleen. Kerkee vielä juurtua ennen talvea.

Sama juttu. Pakko siirtää kukkivina, että saa värit kohdalleen.

Kukkivana siirsin minäkin. Pari päivää lurpottivat, mutta parissa viikossa ei enää paljon huomaakaan. Tosin nää pilvisateiset säät auttavat. Vajaan viikon verran lisäksi kastelin aamuin illoin reilusti.

Siirrettiin juuri kesämökin seinustalta humalan ja heinän seasta syysleimuja omaan penkkiinsä. Ikiajoista asti ovat varmaan siellä jurnottaneet, ei montaa kukkaakaan ollut. (ihme että ylipäänsä olivat elossa!) Nyt on ensi vuodeksi jännittämistä, selviävätkö siirrosta ja jaksavatko kukkia yhtään paremmin nyt kun on tilaakin!

Syysleimu, joka on niin "ruma", että se on jopa kaunis

syysleimu1

Phlox paniculata´Natural Feelings´

syysleimu-Feelings 

Valkoinen kukkii, kun muut ovat lähes lopettaneet.

Onpa Jatuulilla terveen näköinen syysleimukasvusto

Pakkasta on -15c Kertokaa jos tiedätte, paljonko lunta pitää olla päällä että Leimut eivät palellu kuoliaaksi.
Kevyttä pakkaslunta on nyt 10cm. Onneksi sentään vähänsuojaa

Vanhat lajikkeet kestävät melkein mitä vaan. Hollannin tuontikasveista on vaikea sanoa.

Syksyllä 2009 oli noin marras-joulukuussa pakkasta pahimillaan -20c ja maapaljaana,((maanjäätyminen)) Seuraavana keväänä, mult oli kuollut suurinosa Syysleimuista. Osa valkoisista ja pinkeistä jäi vain eloon. Monella muullakin kuoli suurinosa Leimuista silloin.

eks voi laittaa sitä kuivaa talvensuojaturvetta siihen kasvuston pinnalle suojaksi viimaa vastaan?