Syysleimu, Phlox paniculata

Voisha sitä, mut penkki on 7x3m siihen menisi toistanymmenta säkkii. Liiankallista tuohontouhuun.  Kevyt tai kestopeitettä 10cm lumenpäälle vois aatella. Antaa lisäsuojaa viimalta.

Syysleimut yleensä ovat helppoja lisätä juuripistokkaista, joista kasvaa uusi kasvupiste helposti!

Jooo, mä oon lisäännyttänyt niitä jakamalla. ja Ruohovartisista latvapistokkaista. Mutt,
Jos talvi hävittää ((melkee kaikki)) Phlox:it ni vaikeetahan se vähän on.
Kuten mulle kävi 2009-2010 talvella. Jos ois jäänyt eloon muutakin, kuin valkoista ja pink:kii, ni ois helpompi tilanne. Viime ja tänävuonna, oon haalinut uusia ja ostanut jokusen uudenvärin. Toivoopitää että eivät menehdy, 

Mullakin paleltu silloin suurin osa syysleimuista, onneksi kaksi jäi henkiin, joista olen saanut lisättyä.

Syysleimun kevät asu

‘‘Starfire’’

Syysleimujen talvenkestävyys on parempi, kun jättää kasvustot ‘talventörröttäjiksi’ ja leikkaa ne vasta keväällä. Jos leikkaa jo syksyllä, vesi menee katkaistusta varresta sisään ja jäätyessään tuhoaa leimun.

Mulla sama eli joskus syysleimut katoavat. Onneksi useimpina vuosina säilyvät. Yksi syysleimu ei joko viihdy paikallaan tai sitten se on niin myöhäinen kukkija, ettei ehdi kukkia. Se oli kaunis, mutta en enää muista, minkä värinen. Täytynee kasata paljon multaa juurilleen lisää. Muut kasvit viihtyvät samassa penkissä hyvin, mutta tämä on herkempi.

Huomasin tuossa Myskimalvan kuvassa, että on astinkivi mullassa. Ilahduin, sillä mullakin on niitä ja varmaan monella muullakin.:slight_smile:

Niin, noita astinkiviä on tuossa penkissä jonkin verran, että siinä ylipäätään pystyy kulkemaan. Poistin mansikkamaan ja laitoin sen tupaten täyteen perennoja. Vain ja ainoastaan astinkivien päällä saa kulkea, muutoin tallautuu kallisarvoiset taimet. Naapureista varmaan hauskan näköistä, kun taituroin tuolla penkissä harppoen ja huojuen. 

Syysleimuja tuossa on useampia erilaisia, viime kesän ostoksia nekin. Hyvin ovat kaikki nousseet vaikka pelkäsin niiden kuolevan märkyyteen, jota tuo paikka on turhankin paljon.

Mikäköhän käpristää syysleimujen lehdet? Jo toinen vuosi kun jotain hämminkiä.

sieni- ja virustaudit sekä ankeroiset mm. aiheuttaa tuota uuden kasvuston käpristymistä!

Onko sulla, bluedreams, jotain hoito-ohjetta?

Leimu tykkää kosteudesta, eli kannattaa näillä mittarin lukemilla kyllä kastella ja kastelu karkoittaa härmää, kuivaan iskee nopeammin, sanoo juuri sadettimen leimupenkin suuntaan siirtänyt.

Bright eyes

Europe
Luonnossa ero on huomattavampi. Europe on selvästi vaaleampi ja Bright eyes on vaaleanpuna/pinkki.

Blue boy

Sherbet blend, jolla selvästi muita pienemmät kukat kuin muilla.

Jadena tilattu, mutta mielestäni ei voi olla se. Jadessa pitäisi olla vihreätä reunoissa.

Kukkimatta on vielä tänä kesänä istutetut Picasso ja Peppermint twist.

Voi miten ihania :slight_smile: Täytyy äkkiä vaihtaa sivua ettei käy niin että kerättävien kasvien lista kasvaa vielä näilläkin… Tuo Sherbet blend on kertakaikkiaan hurmaava!

Peppermint Twist

Osuin joku vuosi sitten leimusivustolle, jossa oli esitelty muistaakseni yli 200 eri lajiketta kuvin. Nyt mainittuani siitä tuttavalleni, haluaisi hän sen osoitteen, jota en tietenkään tallentanut, enkä enää löydä. Muistaakseni englanninkielinen, mutta RHSn tai muilta tavallisimmilta sivuilta ei löydy. Onkohan jollakin tietoa kattavasta leimusivustosta? Kiitos!