Syysleimu, Phlox paniculata

En tiedä mistä tämä valkoinen syysleimu on tähän tupsahtanut. En muista istuttaneeni, kun syysleimuperhe on ihan toisaalla pihassa. Piti jo viime kesänä siirtää pois, mutta siihenpä näköjään jäi.

Vihon viimeinenkin syysleimu alkoi kukkia. Alkukesästä hankittu Picasso.

Sanon että voi Hlv  tt , pakkasta -10-15c Lunta vain 3cm, maa jäätyy syvälle. Kyllä taas kuolee kaikki Syysleimut kuten 2009-10 talvenjälkeen. Hirmu työ oli saada uusikasvusto Pitää laittaa penkinpäälle kestopeite, jos vähän suojaisi viimalta/kylmältä. 6-4m alue.

Silloin mullakin kuoli suurin osa syysleimuista ja viime talvena meni harjaneilikkaruusukkeet. Saa nähdä mitä tapahtuu tänä talvena?

Hyvinhän siellä on asiat, jos on vaan 10-15 pakkasta. Täälä oli aamulla -23. No, tässä mäen päällä missä kukkasmaat on, niin vain -21. Lunta samat 1-3 cm. Viime kesänä hankin useamman erilaisen variegata-leimun, saa nähdä jääkö yksikään henkiin :confused: Laitoin kyllä havuja ennen pakkasen tuloa ja olen koittanut kaapia lunta nurmikolta penkkeihin, mutta eihän sitä paljoa ole kaavittavaksikaan.

syysleimut niin kuin kaikki syksypuolella kukkivat aloittavat kasvunsa tosi myöhään normaalinkin saati sitten tämmöisen talven jälkeen. luulen, että taas ensi kesänä pitää odottaa lähemmäs juhannusta ennen kuin julistaa syysleimut (ja nauhukset ja hirvenjuuret ja syyshohdekukat) kuolleiksi. keljuhan niitä tyhjiä kohtia on tuijotella mutta ainakin minulla on osoittautunut kannattavaksi. - yhden kallionauhus desdemonan tapoin kun pengoin kohdan liian aikaisin; eläviä silmuja siitä ylösnostamastani löysin mutta uusintaistutus ei sitten enää onnistunut, kun juuristo ehti vaurioitua.

unohtui - niiden tyhjien kohtien kasteleminen ei ole pahaksi, jos taivaalta ei tule vettä

Mulla oli jo ennen pakkasten tuloa monessa leimussa isoja alkuja, toivottavasti eivät kaikki kuole.

Viimeviikolla laitoin Syysleimujen päälle kesto/kevytpeitteen. Ja vettä peitteiden päälle, mitä vähän pinnalle jäi/jäätyi. Tyhjää parempi, peitteet estää ainankin viiman, ja maa voi lämmittää altapäin ainankin vähän, et routa ei ole niin kova.  Luntakaa kun ei ole, mitä päälle tuupata. 

Näyttää toi pressusuoja, pelastaneen suuurenosan Syysleimuista 2/3 ainankin leimuista elossa. Kuun lopussa viimeistään näkee, onko tilanne vielä paremmin.

Ootko varma, ettei ne muutoin ois selvinneet?

Mulla ainakin leimut porkuttaa vuodesta toiseen, vaiks on multaakin tosi vähän päällä, jos ollenkaan. Siis ne juurimykkyrät on ihan näkyvis. Eikä ollu sitä lunta myöskään.

Monestikko Dave oot kokeillu laskee tuolla sinisellä pulkalla tota pressumäkee?

Enoni vaimolla tuolla kaakon suunnalla oli ennen vuosikausia,siis kauan,komeat leimukukka penkit.Kun hän muutti ja tuli toinen emäntä ne hävitettiin,ihan surettaa.

Itselläni oli n.20v sitten myös komea,mutta yksi märkä talvi,taisi se syksy jättää liian märäksi,se tuhosi.

Vuosiin ei ole ollut  yhtään leimua,nyt parina kesänä pienet alut tyttären pihasta jotain vanhaa,kun tuoksuu ihanasti,punaista ja valkoista.

Nyt meinaan,jos tekis ihan oman leimupenkin.Pitkästä aikaa.

Myskille sananlaskut: …On tyhmä, joka yhä uusii hulluuksiansa…2009-2010 Oli vastaava tilanne. Lunta ei ollut ja paljasmaa loppuvuosi 2009 pakkasta -20c pahimillaan. Monilta kuoli lähes kaikki Syysleimut. Vuodenvaihteessa oli vastaavatilanne.Jos mulla on pressut jotka voin laittaa Syysleimujen suojaksi kylmältä, tottahan toki mä laitan, enkä rupee kokeilee, että kestääkö ne kylmää ilman suojaa, vai ei…Muut jättäköön suojaamatta, jos haluaa…

Dave, mut voihan sitä aina kyseenalaistaa?   

Mä en oo oikeen koskaan tykänny noista syysleimuista. Nyt oon muutamana kesänä ostanu eriaisia, kun ei oo muutakaan uutta käsiin sattunu. Yks kirvalehtinen kasvaa joka kesä yhtä kituliaasti. En tiedä mihin kakkaläjään se pitäis istuttaa et viihtys?

Onko kellään leimua "Tenor",on kaksi surkeaa juurakkoa,onko kuinkakin ihana.Kannattaako hommata lisää,nämä ovat juuri saatuja.Tuoksuuko?

Myskis,jos et tykkää,kaiva ylös ja laita mulle.Mielelläni otan muiltakin alkuja jos vain on mahdollista,korvaan vaikka postareilla.

Miulla kyllä Tenoreita periaatteessa pitäs olla, eli olen joskus vuosia sitten Tenoreina tilannu, mutta väri on kyllä oikeen sähäkän fuksia/aniliini (mikä nyt oikee nimitys onkaan), eivätkä miun nokkaan tuoksu, eli epäilen liekö Tenori ollenkaan. Samapa se sille, kiitollinen kukkija on silti, ihan jees, pari talvee on säilyny, mutta nyt epäilen sitäkin viime muka talven jälkeen.

kuvahttp://www.perennat.fi/contact_us.php

Katselin tuolta syysleimuista,siellä oli tuo Tenor aika vahvan värinen.

Jostain kyllä aion jotain hommata.Meinasin laittaa kuvan tyttären penkistä,valkoista ja punaista leimuaonnistui!!!

Joo, tuon tapanen väri se on, tosi vahva väri todellakin. Mietin just äsken kirjottaessa että mistä niitä tilasin, ja luulen että Viherpeukaloilta.

Ja kyllähän niitä lisääkin sais olla.