Syysleimu, Phlox paniculata

Tommosia värejä on, mutta pääsääntöisesti yksittäiskappaleita. Saisiko niistä siemeniä, niin voisi lähetttää? En tiedä mikä on syklaamin punainen...Tuo punainen vas yläkulma on ainakin sellainen mustanpuhuvan punainen. Kamera vääristää. Kuinkahan paljon noita värejä on tuhoutunut, sillä niitä kasvoi pitkin poikin tonttia alkukesästä ja olleet kai kitukasvulla happamassa ennen maanparannusta, kun niitä yhtäkkiä tulee sieltä täältä..  Osan jätin tappamatta, tais käydä pikku moka, kun en koko kukkaa tuntenut.

Tuleeko noista aina saman värisiä vain käykö niille kuten lupiinille ja lopulta kaikki samanvärisiä? Kuvasta ei oikein erotu toinen alhaalta on violetti ja sen päällä on tumman vaaleanpunainen...öh...

kuva

Kappalainen, kuukkeloippa sellainen kun harjaneilikka :smiley:

Kyllä harjaneilikasta tulee siemeniä, runsaasti. Jälkeläisten väritys on moninaista.

Ai onkos nuo sellaisia. Niinpä onkii. Olen pahoillani, viestiä en saa enää pois. Ilmankos niitä kasvaa yhtäkkiä rypäs siellä ja rypäs täällä, se selittää... No kiva tietää. Kiitos.

Mikähän minun syysleimun vaivaa…?

Lehdet ovat muuttuneet kasvien alaosasta ylös edeten ensin keltaisiksi, kunnes muuttuvat ruskeiksi ja rutikuivina tippuvat maahan. Keltaisuus alkaa lehden reunoilta ja leviää lehden keskustaa kohden.

Mitään ötököitä ei näy, eikä myöskään lehdissä ole härmäsienen harmaata jauhoa… Maa on ollut näillä keleillä tasaisen kostea ja ilmakin mukavan lämmin.

Missä vika? :frowning:

Voi olla myös viroosia…

Just. Ilmeisesti sille viroosille ei paljon mahda… Nakkaan leimut jätelavalle kun syksy saapuu.

Mikä on viroosi?

Viroosi on viruksen aiheuttama tauti.

…lisäksi on bakteeri- & sienitauteja, jotka aiheuttaa noita oireita!

Siis onks ne leimut menetettyjä tapauksia, jos niissä on toi tauti? Mistä sen voi varmasti tietää, että se on toi tauti. Mulla nimittäin yksi leimu, jossa lähes kaikki ruskistuneet. Kukkii kyllä. Tarttuuko se muihin leimuihin. Niitä on nimittäin mulla aika montaa sorttia. En haluaisi millään heittää pois, jos ei ihan pakko ole.

Mulla on kans yhdessä syysleimussa alkaneet lehdet kellastua/ruskistua. En meinaa sitä pois ottaa. Ensi kesänä sitten näkee, onko jotain pysyvämpää sorttia tuo tauti vai vaan tämän kesän juttu.

Kiiltoleimu, tämän kesän ostos. Aika voimakas tuoksu.

kuva

Nimetön, mistälie-ilmestynyt-leimu.

kuva

'Wilhelm Kesselring'

kuva

Neon Flare, vielä pieni, mutta ehti muutaman kukan avaamaan ensimmäisenä kesänä/syksynä.

kuva

Tämän leimun kasvamista seurasin ahkeraan, kun en tiennyt millainen kukka siinä on ja meinasi vallan tympästä, kun kasvatti vaan pitkää vartta ja kukintoa näytti tulevan varteen nähden vähän. Vaan kaunishan tuosta kasvoi ja sai jäädä paikalleen.  Olisikohan käynyt niin hyvä tuuri, että tämä on syreenileimu?kuva

Voi, tuo on niin kaunis :slight_smile:

Mulla oli entisessä kodissa vanhaa kantaa olevaa syreenileimua, vaan sinne jäi :confused:

Keväällä alan ruinaamaan, josko jollain olisi jaettavaksi asti :smiley:

Onpa todella kaunis. En ole kuullut ennen syreenileimusta.

Viherpihan numero 9 on Alangon juttu syysleimuista ja siinä hän kurkistelee tuon näkösestä kukkapuskasta, joten arvelin omani olevan samanlainen kalleus. Pitääkin hoivata ja vaalia sitä hyvin.