Syysleimu, Phlox paniculata

Meillä kasvaa myös tällainen korkea (100-120cm)  pienkukkainen leimu.. mahtaako olla "sukua" Kaikun leimuun..? 

kuva

Mulla syreenileimu on korkeampi, hennommat varret, ja kukat sellaisia 'propelin' mallisia. Siis yksittäisen terälehden kapein kohta on tyvessä, ja terälehden pää on tylppä. Vähän niinkuin kolmio, joka on kiinni siitä kapeasta kärjestä. Samanlaisia ovat Alangon kuvassa, näkee parhaiten kun katsoo niitä kukkia mitkä ovat naaman kohdalla.

Kyllä kai syysleimuja vielä voi siirtää tähän aikaan keväästä? Sain eilen taas älynväläyksen ja ajattelin siirtää mun leimut toiseen penkkiin kokonaan. Eivät selvästikään viihdy niin hirveän hyvin tuossa paahteisessa penkissä ja ajattelin siirtää ne hieman varjoisempaan paikkaan. Saan sitten leimujen tilalle istutettua puuliljat ja muuta ihanuutta :wink:

Voi ihan hyvin siirtää, eikös se ole niin,että syksyllä kukkivat keväällä ja toisin päin :slight_smile:

Nyt on leimut kaivettu ylös, putsattu rikkaruohoista ja istutettu toiseen penkkiin :slight_smile: hurjan paljon näkyi paksuja kastematoja kun kaivelin leimujuurakoita ylös :slight_smile: huomenna istutan vihdoin puuliljat syysleimujen tilalle.

Tänä vuonna näyttäisi olevan hyvä leimuvuosi, ei ole härmää ollenkaan, mutta kukkia tosi paljon. Tuorein hankinta viime kesältä, Neon flare blue.

kuva

kuva

kuva

Rembrandt tuoksuu tosi vahvasti, viime syksyn hankinta.

kuva

Pittääköhän tämänkin välttämättä olla niin korkee,,,,, Sherbert Blend.

kuva

kuva

Mulla kasvaa pinkkejä syysleimuja paikassa, johon ehkä pari vuotta sitten laitoin siemenkirjeen kasvatteja. Taisin luulla kesäleimuiksi silloin, mutta perennat on parempi ylläri. Mietin vaan, että onko tuo mahdollista, että syysleimu siemenestä kasvaisi?

kuva

Tämä on vaihtanut värinsä..  on ollut punaliilaa... ja nyt näyttää tältä - mullan ph ilmeisesti muuttunut.

Komea  ja korkea -  jokunen varsi on kohta 2 metrinen... (vaikka on ollut kuivaa..)

kuva

Mitäs tällainen vihreäkukkainen?  Onko tämä joku tauti - tai onko oikeasti vihreitä olemassa?

Löysin kolme vartta tätä samaa.. 

Tässä lehdet variegata..    terkkuja ja kiitokset Korpikellolle!.

kuva

Tette kääk ihana - en oo moisesta taas tiennytkään, taitaa mennä listalle, vaikka mulla ei pitäny olla mitään hankinta/pakkosaada listaa.

Oih, toi vihreä kukkainen, oli sitten luonnonoikku tai ihan oikea lajike, ois niin ihana. Sherbet blend on vaaleanpuna/vihreä, mutta mulla ainakin enemmän vaaleanpunainen kuin vihreä.

Tette, tuskin se mikään tauti on, pikemminkin geenien piirileikkiä. Nyt kannattais koota siemenet ja katsoa ainakin parin sukupolven ajan, millaisia jälkeläisiä se tuottaa (niinkuin Mendel teki herneilleen). Voit vaikka julkaista uuden lajikkeen.

Minä hankin viime vuonna nimellisen lilahtavan kijavakukkaisen yksilön. Nyt se kukkii tumman punaisin kukin. Eli geenien piirileikkiä meidänkin pihassa.

Siemenkasvateista tuli vaaleita pinkkejäkuva

jööti ja Araminta - ilmeisesti mun vihreä leimu on luontoäidin hupi = luonnonoikun tulos, jne..

Ilokseni se kukki tällä tyylillä jo viime vuonna..

kuva

Jos saan kerättyä siemeniä.. niin suostuuko joku "kasvatusemoksi"?? 

Ettei olis Tetelle eksynyt ‘Sherbet blend’-lajike joltakulta? Ihana <3