Syysleimu, Phlox paniculata

Leimukukkaa voi lisätä keväällä pistokkaista. Samalla kasvusto haarautuu, mutta kukina myöhästyy. Kuulemma pistokkaat lähtevät hyvin kasvamaan, ei tarvitse kuin tökätä maahan, no ehkä turpeeseen ja ruukkuun kannattaisi laittaa sekä muovihuppu päälle. Näin minulle on kerrottu, en ole kokeillut, koska näyttävät nuo leviävän muutenkin mukavasti.

Kyllä se sitkeä ja kestävä kasvi on, että se pistokas lisäyskin voisi onnistua. Mutta kun minulla on vain yksi tupsaus sitä ja sekin on niin kalpea (tosi hailakan vaaleanpunainen), että kaipailisin jotain paljon räiskyvämpää väriä.

Siitä kestävyydestä voisin kertoa, että 4 vuotta sitten se leimu kasvoi mulla talon sokkelin vieressä ja kun alettiin kaivaa salaojia vanhan talon ympärille, kaivettiin maata pois sokkelin vierestä 2 metriä syvästi. Siitä tulleet jätemaat kasattiin tontin turhalle takalaidalle ja eikös vain seuraavana kesänä sieltä läjästä alkanut sama kasvi kasvaa; tosin hieman tanakampana ja pitempänä. Piti vähän aikaa ihmetellä että mikähän kumma se täällä noin on noussut! No, ei siinä vielä mitään, mutta viime kesänä (3 vuotta sokkelin kaivamisesta) alkoi tämä sama kasvi kasvamaan uudestaan sokkelin vieressä ihan itsetään!!! Siis vaikka ne maat oli viety 2 metrin syvyydeltä saakka poisoho. Olen nyt pähkäillyt asian niin, että vanhan ja rosoisen sokkelin rakoihin oli jäänyt juuren palasia tai jotain niin että se nyt päätti kasvaa siinä edelleen. Se kasvaa siinä täysin hiekassa ja koska styroksitkin oli laitettu päälle, se puski tulemaan ahtaasta raosta styroksien ja sokkelin välistä. Koska se nyt haluaa olla siinä väkisin, niin jovain se mulle passaa. Leikkasin styroksiinkin isomman kolon että se pääsee kunnolla siellä kasvamaan.hymy

Hyvin lähti valkoisen leimun varret jotka keväällä katkesivat kun otin siitä palan taimenvaihtoon. Tökkäsin aika syvälle multaan (kukkapenkkiin) ja olen koittanut pitää sen maan suht kosteana koko ajan. Alkuun lurppivat pitkään mutta lienevät jo juurtuneet koska ovat piristyneet ja ainakin yhdessä niistä varsista huomasin nuppujakin jo.

Siirsin tänne asiaankuuluvaan paikkaansa siemenissä käydyn keskustelun, koska jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni). Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys.

Siirrettyjen viestien alkuperäiset päiväykset ovat elokuulta 2007, joten ne ajoittuvat samoille tienoille kuin tässä ketjussa johon ne siirrettiin.

Viime vuonna isältä saadut kukat, olivat täydessä kukassa, kun valeistutin ne kasvimaalle. Näkyy nyt uutta kasvua lykkäävän, vaan kun keksisi niille paikan?

Keksitty on ja tehty tänään syysleimukukkapenkki. Laitoin kuitenkin aika tiheään noi kasvit. Vielä pitää lisätä kompostimultaa niin lähtevät sitten hyvin kasvuun. Katsotaan nyt mitä niistä tulee, vai tuleeko mitään.

Mikä on syysleimun taimien istutusväli?

Kävin puutarhalta hakemassa ihan napakoita taimia, 2€/kpl.

Mie laittaisin 40-50cm taimien välin, niin ensi vuonna näyttää jo ihan hyvältä.

Kiitti Kurpitsa:) Huomenna taas istutushommiin…

Kukkien värikin vaihtuu sitä mukaan kuin ikää tulee lisäähymyVaaleanpunaisen syysleimun "Europan" ostin eilen Multasormen-alesta.

Mikä on paras paikka syysleimulle? Tiedän, että pitäisi olla aurinkoa, mutta ei paahdetta (hankalaa, koska kaikki aurinkoiset paikat on myös paahteisia meidän pihalla). Mutta entäs sitten tuo tuulensuoja? Yhdessä kirjassa lukee, että paikan pitäisi olla tuulensuojainen. Toisessa taas, että syysleimun pitäisi kasvaa avoimessa paikassa eikä vieressä saisi olla muita korkeita kasveja. Kumpaa uskoa?

Siemenlisäyksestä muuten luin, että siemenistä kasvaneet kasvit ovat pieni- ja himmeäkukkaisia, mutta niin reheväkasvuisia, että ne pian tukahduttavat jalostetut lajikkeet. Taidanpa siis poistaa omastakin penkistä pari mökiltä tuotua siementaimea.

Meillä on kukkamaa keskellä pihaa ja aurinko paistaa koko päivän ja tuulet sopii hyvin. Korkeita kasveja on ympärillä, eikä leimut ole siitä pahaa tykänneet... päinvastoin , kukkivat todella paljon syksyllä.

Ovat olleet samassa paikassa yli 30 vuotta , vaikka sanotaan että niitä pitää siirrellä ja jakaa. Leviävät siemenistä, enkä ole huomannut mitään muutosta kukissa, samanlaisia kuin ennenkin. Leimua voi lisätä myös pistokkaasta, juurtuu helposti.

Kiitos, Satues. Kestää siis myös paahdetta. Mun pihallani ei ole muita kuin suojaisia paikkoja :slight_smile: On joko varjoisaa suojaista tai aurinkoista suojaista. Taidanpa siis siirtää syysleimut siihen aurinkoiseen suojaiseen :slight_smile: Toivottavasti kestää siinä.

Onko kellään lähempää otettua kuvaa pienestä syysleimun taimesta? Kun meinaan istutin muutaman juurakon toukokuussa ja nyt mietin olisiko joku mullasta kasvavista jopa leimu eikä rikkaruoho. Onko lehdissä punertavaa sävyä?

Minulta löytyy tuota samaa, jota on Tarleenan kuvassa sivulla kolme. Punertavat lehdet on ainakin siinä. On jo senverran iso, ettei kuvasta taida olla paljon hyötyä.

Pieni peppermint aloitti jo kukkimisen.

Kirjavalehtisen löysin Tommolan tilalta.

Puutarhalta ostettu pieni taimi aloitti ekana kukinnan. Tämä on miun mielestä tosi kaunissydän

Isän antamista leimuista valkoinen alkoi kukkiman, muissa väreissä nuppuja.

Tämä on luonnossa jonkin verran tummempi