Syysleimu, Phlox paniculata

Täälläkin leimu kukkii...Tarha-alpi taustalla lopettelee jo kukkimistaan...Ja pikkuprinsessa ei ole vielä aloittanutkaan edessä...

Toinen syysleimu myös kukassa...

Sofiina2, hieno on toi leimukukkasi väri.

Minulla aloittaa tällainen väri (myös isän peruja).

Tässä nämä tänä kesänä istutetut syysleimun taimet. Osaako joku sanoa lehtien perusteella mikä lajike kyseessä? Jonkun vaaleanpuna-valkokirjavan muistelen ostaneeni...

valitettavasti ei ole syysleimu vaan todennäköisesti enemmänkin rikka, tummarusokki, Bidens tripartita

Kaksi ensimmäistä syysleimua kukassa. Peruspinkkiä ja sitten tällainen lilan sävyinen. Kuvassa näyttää enemmän lilalta ku oikeesti on.

No voi ei!!! Näitä mä olen sitten vaalinut aivan turhaan :frowning: Kasvavat vaan juuri niillä paikoilla, mihin olin juurakot kesän alussa istuttavanani eikä sieltä mitään muuta vastaavaa ole noussut esiin. Voi ketun kettu. Mä vähän ihmettelinkin noita sahalaitaisia lehtiä, kun missään kuvassa en ole semmoisia nähnyt. Täytyy siis ostaa uudet juurakot. Kiitos nyt kuitenkin.

Mitä ihmettä harmaata on ilmestynyt osaan syysleimojeni lehtiin?

Pirkkis, se on suurella todennäköisyydellä härmää. Syysleimut on sille tosi herkkiä.

Onkos siihen hoitoapua? Ja mistäs se tulee, kyselee taas tietämätön!

Puutarhaunelmissa kerrottiin, että härmää voi torjua ruiskuttamalla lehdistö puolukka-, pihlaja- tai karpalomehulla. Marjat sisältävät antiseptisia aineita, jotka estävät härmän leviämistä.

Jos harmaahome on kyseessä, pitäisi kasvusto pitää ilmavana, varoa liikaa kastelua ja poistaa sairaat kasviosat leikkaamalla.

Härmään kasvitohtori suosittelee ruiskutusliuosta, jossa 2 tl ruokasoodaa ja 2 tl mäntysuopaliuosta sekoitetaan noin 1 litraan vettä.

Kokeilin humalaan tuota ruokasooda+mäntysuopaliosta. Meni vaan suutin heti kohta tukkoon. Mutta sen verran mitä siitä silloin humalan lehdille meni, niin näytti auttavan.

Meilläkin kukkii syysleimu! Ekaa kertaa kuuteen vuoteen siihen ei ole iskenyt härmä tai joku tuholainen ja kukinta on juhlava (rankkasateen jälkeen hieman he tuossa nuokkuvat). Leimun tuoksu tuo heti mieleen loppukesän - ja lapsuuden kesät eritoten.

Joku kertoi että humalaan ei tule härmää seuraavana kesänä, jos laittaa tyvelle tuhkaa. Toimisikohan tuo leimuilla, vai tykkäisivätkö ne kyttyrää tuhkasta?

Ei toimi ainakaan siperianhernepensaalla. Talven aikana on tuhkat kipattu sen juurelle, ja taas on härmää.

Minun syysleimuissa ei nyt ole pahasti härmää, mutta etupihan jättipoimulehdissä on (takapihalla ei). Taidanpa kokeilla Atamonia.

Toluliuoksella suihkuttelu sateella auttoi.

D.formosan leimu on hyvän värinen, sievä vaaleanpunainen, eikä kuitenkaan se tavanomainen! Omissa leimuissa ei vielä hääviin nuppuja erota. Ei vielä ole härmääkään, kuten siperianhernepensaassa.

Tällainenkin alkaa kukkimaan

Samoin, vaan vähän sateen piiskaamana.