Ostinpa ihania tuoreita taateleita kaupasta ja törkkäsin herkuttelun jälkeen kolme siementä multaan. Siemenet olivat ihanan isoja, kaipa ne kasvaa multaa tungettuna? En ole taatelia koskaan kasvattanut, siemenistä puhumattakaan. En löytänyt topicia taatelille, toivottavasti joku voisi tätä tylleröä auttaa. Kiitos ja nauttikaa helteistä!
Myydäänkö tuoreita taateleita ihan tavallisissa ruokakaupoissa? En ole itse koskaan huomannut, tosin enpä ole kyllä mitenkään erityisesti etsinytkään. Olisi mielenkiintoista kuitenkin kokeilla taatelin kasvattamista siemenestä.
Jokos löysit keskustelut? Minäkin olen laittanut sinne kuvia ja kirjoittanutkin. Tosin minun taatelin taimet kuolivat, kun en muistanut kastella niitä ja oli niin paljon muuta touhua ja tohinaa talvella. Tuoreista en tiedä, mutta kuivatut ainakin itävät. Täytyypä laittaa uudelleen kasvamaan, kun on noita Israelin taateleita vielä syömättä.
Kolme vuotta kasvattamani taatelipalmut ovat päässeet kuivahtamaan niin, että lehdet ovat vetäytyneet ihan haitariksi ja menneet kuiviksi. Onko kellään kokemusta, kannattaako ressukoita vielä yrittää elvytellä vai nakkaanko kompostiin?
Hilma, kyllä ne taatelipalmut siitä voivat vielä elpyä. Meillä jäi taatelipalmu kerran kesällä kastelematta kahdeksi viikoksi, ja lehdet olivat kaikki kuivuneet. Luulin sen jo heitäneen henkensä, mutta kun rupesin sitä vain kastelemaan, niin sepä kehitti jonkin ajan päästä uudet lehdet, ja voi edelleen hyvin. Aika kestävä kasvi siis. Kerroinkin tästä tuolla vanhan puutarhanetin puolella pari vuotta sitten. Eli sinne pääset tuosta: Taatelipalmu
Agsu, kunhan vaikka alkuun pari - kolme kuukauttakin katselet alkaako mullan keskeltä nousta esille vihreää "naulankärkeä"… Ja kannattaa liottaa niitä taateleita vuorokausi, pari ennen kylvöä. Ei liene välttämätöntä, mutta tuskin on haittaakaan minkään kovien siementen idätyksessä.
Toin Ranskasta kanariantaatelin siemeniä ja ohjeena oli seuraava teksti:
“Laita siemenet pieneen muovipussiin, jossa on kosteaa hiekkaa tai sahanpurua. Sulje pussi huolellisesti ja aseta se lähelle lämmönlähdettä. Muutaman päivän tai viikon päästä, riippuen lämpötilan korkeudesta, siemenestä pitäisi sojoittaa ulos kermanvaalea juuri. Siirrä se astiaan, jossa on kevyttä multaa. Pidä multa hieman kosteana, esimerkiksi siten, kuin olisit juuri kastellut ja puristanut kuivaksi pesusienen. Siemenen täytyy olla mullassa kyljellään. Lehti kasvaa juuresta eikä siemenestä. Palmu kasvattaa pian ensimmäisen lehtensä.”
Olen tehnyt juuri ohjeen mukaan, ja ensimmäinen vaalea, n 1 cm pituinen juuri oli tullut ulos 5 päivän lämmittelyn jälkeen. Uskon, että tuo lämpötila on juuren idättämisessä tärkein tekijä. Itse laitoin tuon pienen muovipussin toiseen muovipussiin, joka roikkui kylpyhuoneessa pyyhekoukussa lämmityspatterin päällä. Toivottavasti edellisestä ohjeesta on jollekin apua.
Kanariantaatelipussissa oli siis 5 siementä, vaikka pussin kyljessä luki 2. Kiva yllätyshän se oli, mutta niistä iti vain yksi. Ilmeisesti avasin idätyspussin liian aikaisin ja/tai hiekka oli liian kosteaa. Mutta tuosta yhdestä itäneestä on nyt tullut tällainen pienokainen:
Onko tuo normaalinnäköinen kanariantaatelitaimi? Onko muilla ollut samanlaista? Alan epäillä, että pussiin oli eksynyt jokin ylimääräinen vieras…
Varsi näyttää punertuvan hieman, eli puutumista. Palmua voisi kuitenkin odotella.
Onko normaalia, että pikkutaatelin alimmat eli vanhimmat lehvät pikku hiljaa ruskistuvat ja kuolevat? Mulla on ollut pikkutaateli muutaman kuukauden, ja se tekee jatkuvasti uusia lehviä, mutta nyt ovat alimmat alkaneet ruskistua ja kuolla.