pistän nyt tänne tän vaik ei kuulu tänne kun en tiiä minne panna tää juttu mutta asiaan! tietääkö kukaan hoito-ohjeita TACCA chantrierille suomenkielinen nimi on tässä Takka. on erikoinen lepakkoa muistuttava musta kukka kaakkosi-aasian sademetsistä. ja kiitos kaikille
kiitos Nuu yritän koko ajan saata sitä kahta sataa viestii että saan laitettuu tälläsii harvinaisuuksia siihen kohtaan jossa vaatitaan 200 viestiä
Sen nimi on suoraan englanninkielestä käännettynä lepakkokukka ja siitä löytyy netissä tietoa.
kiitos
ei nyt löytynytkää tietöä netistä eli tietääkö kukaan tietoa siitä
Jos englanti jotenkin sujuu tai saat apua, siitä löytyy latinankielellä enkuksi valtavasti tietoa esim täältä http://www.ehow.com/way_5764683_plant-care-tacca-chantrieri.html. Olen sen nähnyt luonnossa ja se on tosi, hmm, erikoinen ja kaunis. Lähinnä kai se on niin että multa ei saa olla tiivistä ja vaikka hiekkaa joukkoon, multa ei saa kuivahtaa kasteluiden välillä, talvisin ei alle 13 asteen lämpöä ja silloin saa pitää viileässä aika kuivana mutta ei ihan korppuna, kesällä ulos ja pikkuisen varjoon, lannoita säännöllisesti. Siinä ne pääasiat. Itää helposti mutta aika herkkä on taimipoltteelle joten kannattaa kylvää kaikki siemenet eri multaan. Niin neuvottiin kun me muinoin saatiin kasvamaan niitä ja komeita kukkia ihailtiin. Lopulta annettiin puutarhalle se maskotiksi enkä tiedä onko enää hengissä.
ok ja kiitos
Tuo oli kyllä uutuus että helposti itää minä liotin lämpimässävedessä ja pidin 3kk lämpimässä sitten sain mumimyyltä vinkin ja nyt on jääkaapissa eikä vieläkään ole mitään tapahtunut. Minulla on myös tämän kukan valkoisen version siemeniä itämässä eli TACCA INTEGRIFOLIA ALBA. Minua kovasti kiinnostaa jos joku on saanut tämän siemenestä itse kasvatettua.
Mulla kaksi iti siemenestä. Toinen kuoli totaalisesti, mutta tässä toisessa on hyvä juuri. Taisin huonolla englanninkielelläni hukuttamaan sen toisen. Nyt pidän sitä kosteassa, mutta kuivemmassa mullassa. Josko tämä vielä tästä virkoaisi. Taidampa tilata Exotic-Gardenilta uuden pussin ja laittaa paremmilla evästyksillä kasvamaan. Kiitos teille tästä keskustelusta. Minä ainakin tulin paljon viisaammaksi.
Ikävä kyllä Taccalle ei suomeksi hoito-ohjeita oikein löydy. Itse pidin taimea lasimaljassa siihen asti kunnes se kasvoi liian isoksi. Sitä kannattaa suihkutella kerran/pari päivässä. Multa täytyy pitää kosteana, mutta se ei saa olla jatkuvasti märkä. Kasvualustan pitäisi olla sellaista joka päästää osan vedestä läpi. Taimelle kuitenkin käy taimi/kylvömulta. Siemenet kannattaa idättää vuoden alussa, että kasvi ehtii kasvattaa itseään talveksi. Jos ei omista kasvikaappia yms. talvesta tulee tämän kanssa todella vaikea. Oma Taccani on nyt yli vuoden ikäinen. Talvella suurin osa lehdistä kuoli, mutta kasvi selviytyi ja tekee taas uutta lehteä.
Tässä vielä tuo Tacca chantrierin taimi. Ikää sillä on nyt noin 1v 8kk ja lehdetkin ovat kasvaneet takaisin.
Tämä talvi on Taccan kanssa ollut helpompi. Siinä on edelleen kaikki viime vuonna kasvaneet 8 lehteä ja yksi lehdenalku. Alimmat lehdet ovat hieman kellastuneet vuoden kuluessa ja lehtien päissä ja reunoissa on vaurioita kuivasta ilmasta, mutta niitä on vaikea kerrostaloasunnossa välttää. Viime kesänä tilasin Saksasta Tacca nivean mukulan, josta oli leikattu kaikki lehdet ja juuret pois. Sain tuon mukulan kasvattamaan juuret ja lehtiäkin, mutta ikävä kyllä menin kesken kasvukauden vaihtamaan sille kasvualustan ja mukula alkoi mätänemään. Siitä oli kuitenkin hyötyä tuon chantrierin kannalta. Nyt tiedän, että täysikasvuisen Taccan pystyy talvettamaan ilman lehtiä ja juuriakin tarvittaessa. Toinen asia minkä olen huomannut on tuo lehtien painuminen alas. Nykyään kastelen sen usein vasta sitten, kun lehdet on selvästi alhaalla. Se yleensä piristyy siitä noin tunnissa ja alkaa taas nostamaan lehtiä ylös. Tämä lehtien painuminen voi myös johtua kuivasta huoneilmasta, joten jos ne alkavat painua alas muutama päivä kastelusta niin olen yrittänyt nostaa ilmankosteutta/ suihkutella kasvin varsiosaa ja pintamultaa. Lehtien suihkuttamista kannattaa välttää, jos kasvi on kuivassa huoneilmassa. Niihin tulee helposti vaurioita. Ensi keväänä edessä on vielä yksi ruukun vaihto. Nyt halkaisijaltaan 28 cm ruukku vaihtuu halkaisijaltaan noin 35-40 cm ruukkuun, johon kasvi toistaiseksi jää. Ensi vuonna tuon pitäisi myös viimein olla täysi-ikäinen. Eli se ei tarvitse enää niin paljon valoa ja hyvällä tuurilla saattaa jopa kukkia loppukeväästä.
Taccalle vaihdettiin ruukku tammikuun lopussa. Saviruukku on halkaisijaltaan 34 cm. Kasvi näytti ihan hyvältä ruukun vaihdon jälkeen, mutta viikkoa myöhemmin, kun menin leikkaamaan kellastuneet alalehdet pois. Se ei enää suostu nostamaan osaa lehdistään takaisin ylös. Syksyllä ilmestynyt lehden alku on kasvanut hieman, mutta se jää kitukasvuiseksi (sama tapahtui viime vuonnakin). Helmikuun puolella kasvi aloitti tekemään uutta lehteä. Kasvu on ollut nyt alkuun aika hidasta, kun ruukku on juuri vaihdettu. Parin viikon aikana se on kuitenkin nopeutunut huomattavasti. Arviolta kuukauden kuluttua se tekee taas uutta lehteä ja kasvattaa sitä edellistäkin siinä samalla. Nyt täytyy vain odottaa, että näkee kuinka suuria nuo uudet lehdet tulevat olemaan. Niiden pitäisi kuitenkin olla yli 20 x 50 cm.
Puoli vuotta tämän kanssa sai tapella. Rakensin sille oman "teltan" kesän alussa, jotta se pärjäisi vähemmällä hoidolla. Siellä se nyt tyytyväisenä kasvattelee uusia lehtiä. Ainakin toistaiseksi. :)
Minä tilasin äsken Tacca siemeniä.
Luin sellaisen ohjeen, että pienet taimit eivät välttämättä tykkää mullan vaihdosta, mutta vuosittain täytyy siltikin vaihtaa isompaa ruukkuun. Siksipä siemenet kannattaa istuttaa 5cm ruukkuun.
Liian kirkkaasta valosta ei tykkää. Tasaista kosteutta tarvitsee, mutta ei runsas kastelu.
Missään vaiheessa multa ei saa kuivua, joten muoviruukku saattaa olla parempi kuin saviruukku.
Voi mennä muutama vuosi ennen kuin Tacca kukkii.