Mun muistiin ei oo nyt hirveesti luottaminen, mut jos olen oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin kerään tuosta (ja muistakin tädykkeistä) siemeniä talven kirjeisiin.
Hyvä tietää, ja miulla on “määrätyissä asioissa” aika hyvä muisti.
Ihanaa tämä Virginiantädyke… se on minulla "keräämisprojektina"…
Olen useamman vuoden yrittänyt siemenistä… en vaan onnistu… eivät minulla vaan idä…
Miulla jäi nyt vieläkin vähän epävarmaks , kuin lyhyeks loistotädykkeen voi leikellä nyt kun se (ne) on kukkinu ?? On aika kamalan näkösiä sykkyrämykkyröitä koko puskat, erittäin sinisensininen ja kaunis kukkiessaan mutta nyt ei oo.
Onko kellään kokemusta punaisesta tähkätädykkeestä Red Fox? On kuulemma aika uusi juttu ja yhden raaskin hankkia, kun ei ole tietoa kestävyydestä.
Hosuli paineli taas nappia turhan hätäseen... anteeksi.
Äiti ja lapset eri kuvissa.
Loistotädyke reunuspäivänkakkaran kaverina, väriparina nakkaa jo imelän puolelle.
Ei kuvassa niinkään mutta livenä kyllä.
Pieni imelyys on aina kiva.
Siperiantädykekin kukkii tässä asennossa tänä kesänä. Yleensä on tomerasti pystyssä vaikka kaverit vierestä kaatuu mutta tänä suvena sekin on antanu periksi.
Sain loistotädykkeestä, tähkätädykkeestä ja unelmatädykkeestä isot alut ja nyt kauhulla olen lueskellut tukemistarpeesta ja loppukesän siivottomuudesta . Onko jollakin kokemusta siitä, mikä kasvi voisi toimia tukena tai piilottaa sen puskan kukinan jälkeen?
Muuta konstia en oo keksiny kuin että leikkaan ne alas kukinnan jäläkeen.
Ja edellisen sivun kuvassa loistotädyke alasleikattuna piiloutuu kyllä hyvin reunuspäivänkakkaran suojaan, joka rehottaa ja kukkii sitt vähän myöhemmin.
Virginiantädyke
Veronica spicata First glory
Mutta mikä veronica tämä on? Kaksinkertaisesti korkeampi, kuin tuo ensimmäinen, hyönteisten suosima.
Rayalta kaunis punainen veronica ‘Rotfuchs’. Tässä pitkänä roikaleena vielä nojailee pihapöytään. Purkitin sen ja en vielä raaskinut leikata sitä poikki.
Tästä tädykkeestä mie tykkään, ei kumartele joka suuntaan ja on tosi sininen.
mätästädyke Nestor alottelee, Maariankellolta alunperin siemenet
Se mätästädyke siementää kivasti. Mulla se on tiputtanut sepelille siemenet kukkapenkistä ja siinä sepelillä se kukki kivasti. Siirsin niitä muualle kukkapenkkiiin. Tykkään siitä kovasti.
Mätäs vain suurenee Veronica First Glory
Polku,
Kahden polun risteys, loistotädyke se kyllä osaa levittäytymisen taidon mutta kunhan on kukkinu leikkaan taas alas niin kas kummaa , polutkin löytyy