Perustan nyt yhteisen palstan tädykkeille. Kun laittaa sitten tekstiosaan suomenkielisen ja tieteellisen nimen, niin Haku ehkä joskus löytää jutut, kunhan saavat systeeminsä pelaamaan.
Loistotädyke, Veronica austriaca subsp. teucrium aloittelee kukintaansa.
ahhaa, siis tuommoinen se on "oikeasti". Ostin viime keväänä yhden taimen, mutta kärsivältä se näyttää... Huoh
Raakki, siirrä tuo joskus laittamani Kirjounelmatädyke, Veronica gentianoides ''''Variegata'''' , tähän samaan paikkaan...vai voiko sitä enään siirrellä ?
Saat helpommin tehtyä sen itse, kun laitat vaan viestisi uudestaan tänne ja poistat sieltä toiselta palstalta ja sitten minä hävitän sen palstan pois.
(En kyllä huomannut sitä palstaa ollenkaan, mutta eiköhän kuitenkin ole hyvä, että kaikki tädykkeet löytyvät samasta paikasta?)
Loistotädyke on upeampi kuin odotinkaan. Pihalla odottaa taimi istutustaan. Kuinka korkeaksi kasvaa suunnilleen?
Hyvässä paikassa noin 30cm. Se muuten on hyvin hentokasvuinen ja tahtoo herkästi lakoontua, jos sattuu tulemaan kova sade tuulen kanssa.
Täytyy laittaa sitten tuki alusta alkaen, meillä kun tuulee aina. Ja sataakin välillä : )
Niin tuo loistotädyke tosiaan kukkiessaan kaatuu vähän miten sattuu ja onneksi tulin sen istuttaneeksi lähelle verkkoa, jonka ruutuihin käyn varsia kääntelemässä ajoittain. Ehkäpä loistotädyke olisikin parhaimmillaan jossain vähän nostetussa kasvupaikassa? Kivimuurilla tai kohopenkin reunamalla...se ei kuitenkaan mielestäni kestä kovin paljon kuivuutta, joten multatilaa pitää olla riittävästi.
Oma verkkopyörylä kunkin tädykkeen ympärillä kyllä saattaisi myös korjata asiaa.
Ed. pysyy hyvin pystyssä, mutta loistotädykkeelle olen miettinyt tukemista. Tähkätädyke taas retkottaa jo nyt pitkin maata, siihen tuli mustia kirvoja (?) ja suihkuttelin sitä kylmällä toluvedellä. Saa nähdä tuleeko siihen kukkia ollenkaan tänä kesänä. Tädykkeissä ei meillä ole koskaan ennen ollut mitään ottiäisiä.
Mulla taas unelmatädyke rötkyilee jonkin verran. Kukkansa nostaa kuitenkin pystyyn vaikka varsi meniskin vähän matkaa maata pitkin. Tänä vuonna siinä on pienemmät kukat kuin viime kesänä.
Minulla on jotakin tädykettä etupihalla, ne olen tukenut kuihtuvilla narsissin varsilla.
Aronja, tiedätkö tarkempaa nimeä?
Tädyke kukkii, Loistotädykkeenä sain, mutta joku oli sitä mieltä, ettei ole se.
Ihana tuo vuokkiksen mikä liekin.
Ririesa, tarkemmasta nimestä ei kuulemma hajuakaan (jälleen siis äidin kukkapuskasta kyse), jostain saatu nimellä "valkoinen tädyke"
Ok. Nätti se on, kuka sitten lieneekään.
Laitan tämän kirjounelmatädyk
keen kuvan tänne ja poistan sen tuolta toisesta paikkaa