Tädyke, Veronica

Viime vuonna vuosia samassa paikassa kukkinutta unelmatädyketttä ei löytynyt mistään. Surin kovasti koska se on niin kaunis ja iloni oli suuri kun keväällä muutama lehti ilmestyi ja pari kukkavartta nousi. Eipä ole ennen piiloitellut, mutta tämä todistaa että muutkin kuin kärhöt voivat pitää välivuoden.

Samoin piti välivuoden meilläkin unelmatädyke viime vuonna, eikä ollut ainoa välivuoden pitäjä, jopa kiiltoleimut olivat nukkumassa ja muutama nätti unikko. Se oli se kylmä kevät silloin.

Miten tuo tädyke lisääntyy? Mihin jonoon käteni siis ojennan?

Kaukaasiantädyke, Veronica filiformis. Tälle on oma otsikkonsakin mutta ajattelin laittaa kuvan myös tänne.

Kukka lähempää

Mahtaako tuo Raakin loistotädyke olla jokin tavallinen viljelyjäännös Suomessa kun sitä tuntuu puutarhassa kasvavan ojissa ja rajoilla? Vai mahtaako tuolle löytyä jokin sukulaiskasvi joka viihtyy ojanpenkoilla... Kauniina olen kasvia aina pitänyt, mutta en ole onnistunut sitä siirtämään perennaksi penkkiin... kieli ulkoa Täytynee vielä kokeilla josko sen saisi siirrettyä ojanpientareelta ennenkuin jäävät loputkin lehti- ja oksakatteen alle...

Kasvaako teillä muilla unelmatädyke jotenkin rötköllään? Meillä kukkavarretkin rötkyilee ja nyt kukintojen ohimentyä myös kasvin lehtiosat ovat kenollaan sinne tänne. Harmittaa moinen kun on muuten niin nätti kasvi ja kasvaa vielä melko näkyvällä paikalla. Vai johtuisko kasvupaikasta? Muistelen nimittäin papulan pihasta, että kasvaa ihan nätisti kuivassa maassa.

Unelmatädyke unelmoi pitkällään päiväunia. Meillä makaa terassin päällä, jossa ihmisten tulisi maata auringossa, ei muun luomakunnan?

No onpa kaunis väri ja runsas kukinta! Mulla on sitä melkein valkeaa vaalean sinistä. Sen kukatkin on paljon pienemmät kuin monessa täällä olevassa kuvassa. Epistä ärtynyt

Pötkötteleviä rötkäleitä ovat tädykkeet minullakin, mutta niin upean väriselle ja kauan kukkivalle kasville senkin suo. Olen laitellut niitä vähän muiden kasvien taakse. Saavat muista tukea, ja kukat pilkistävät kivasti muiden lomasta.

Vastaanpa itse aikaisempaan kysymykseeni. Googletin omalle villikkotädykkeelle nimeksi nurmitädyke, kauniin sininen ja ilmeisesti loistotädykkeen yms. kantaemoainesta. Jatkokeskustelu kuulunee siksi luonnonkasvipuolelle... Sievähän se on, mutta vaikea saada ainakaan minun opeillani menestymään perennapenkissä. Täytynee koettaa vaalia sitä jotenkin ojanvierustalla.

Kuvia tuosta löytyy varmasti ainakin googlettamalla: Nurmitädyke/Germander Speedwell/Bird''''''''s-eye/Teveronika.

Eikös tämäkin ole jokin tädyke?

Olisikohan rantatädyke, oikein hyvä perenna.

Eiih... taas päätyi yksi perenna hankintalistalle (rantatädyke)... ja kohta tulee uusi pihakin hankintalistalle silmän isku

Minulla on muutama rantatädyke kukkapenkissä, ja vähän petyin sen kasvutapaan, ei ole niin tuuhea puska kuin saisi olla. Vähän harvahko, mutta nätti kyllä...

Kyllä se siitä pitäisi tuuhentua ja kukkineet kukat kun poistaa, kukkii myöhäiseen syksyyn saakka.

Tämä on nyt könöttänyt samassa paikassa n.kolme vuotta, eikä ole levinnyt mihinkään. Vaikka toki kyllä saisi sen tehdä Kiitos kurpitsalle vinkistä, pitääpi poistaa kukinnot kun lakastuvat.

Pikkupalleron rantatädykkeestä voi tulla kallis hankintanaurua

Vai voisiko tuo olla tähkätädyke?

Ai ihan tosi? No enpäs tuota tiennytkään kukkien poistamisesta! Pitääpä heti napsia kukkavarret pois, kunhan on kukkinut. Tuuhettunut ei kyllä paljon ole, ja ovat varmaan neljättä vuottaan kukkapenkissä... ei kyllä ole levinnytkään, jokunen siementaimi vain on ilmaantunut.

Minulla on tuoksutädyke, ja useita muitakin jotka ovat loisto,ja rantatädykkeen tapaisia mut erivärejä...lisääntyvät siemenistä ja kasvullisesti..vaativat aikas pitkän ajan olla paikallaan että tuuheentuvat....