Tahran, lian, pinttymien poistoniksit

Nyt löysin sen saunan lasioven vinkin, oli tänään lehdessä eikä täällä. Laitan nyt tännekin: “Uunipellit saat puhtaaksi kun kostutat pellin ja hankaat kuivalla konetiskiainetabletilla. Samoin saunan oven ikkunat”.

Harmi, ei ole kotona nyt niitä tabletteja. Olisin mielenkiinnosta heti kokeillut kun ne roiskeet ei tosiaankaan tunnu mitenkään irtoavan siitä oven lasipinnasta :frowning:

Höh, minä en käytä konetiskiainetabletteja, vaan nestemäistä pesuainetta.

Kahvinkeittimen puhdistus: 2rkl ruokasoodaa täysinäiseen vesisäiliöön ja keitin päälle. Toisen kerran puhdas vesi läpi, minä jouduin laskemaan kolmannenkin kerran puhtaan veden läpi. Edellisestä kerrasta vierähtänyt tovi… jopa nopeutui kahvin valmistus !

Emo, kosteaan riepuun puuntuhkaa ja hinkkaat sillä. Tuhka käy kaikkiin keraamisiin pinttyneisiin pintoihin.

Meillä on vedessä rautaa, joka ruskettaa kaikki lavuaarit ja pytyt, ei ole osunut niksiä niiden putsaamiseen. Konetiskiaine auttaa jonkin verran, mutta pahimmin pinttyneeseen ei auta sekään, olisikos täällä apuja moiseen?

Rautaisesta vedestä jääneen raidan putsaukseen vessanpöntöstä oli just niksi, katso muutamia viestejä taaksepäin olisko sellainen jota voisit käyttää.

Eikös sen Coca-Colan pitäisi auttaa pinttyneisiin vessanpyttyihin, auttaneeko ruosteeseenkin? En ole kokeillut, mutta oikeasti on kehuttu.

Niin ja Swarfega, se autonrasvaisiin käsiin tarkoitettu pesuaine, auttaa todella hyvin kankaisiin tulleisiin rasvatahroihin, sillä saa puhtaaksi vaaleisiin vaatteisiin tulleet mustat rasva/öljytahratkin. Hierotaan Swarfegaa tahraan, annetaan vaikuttaa jonkun aikaa ja heitetään sitten normaaliohjelmalla pyykkikoneeseen.

Muistelisin apteekista saatavan oksaalihapon auttavan ruoste- ja kalkkisaostumiin, vuosia vuosia sitten oon semmoisella pessyt lypsyaseman kaakeleita. En tiedä, saako sitä vielä.

Kaikkein parhaiten ruoste- ynnämuut tahrat lähtee Universal Stonella. http://www.universalstone.fi/

Samaa ainetta löytyy muidenkin nimisinä, elikkä semmonen valkea kakku josta kostutetulla sienellä/rievulla hieraistaan ainetta ja sitten putsataan. Ei tarvi hangata ikuisesti! Löytyy muunmuassa Prismoista. Sillä voi puhdistaa puuta, metallia, posliinia, muovia ihan kaikkea. Ja on ympäristöystävällinen. :) Tiskialtaasta tulee tällä aineella niin kiiltävä, että näyttää ihan uudelta ja voit käyttää vaikka peilinä jos vessa on varattu kun pitää vedellä aamumeikit naamaan! naurua

Maailman paras puhdistusaine Super10 ohella!

Niin, Super 10 ei ole ihan ihmeaine vaikka sitä lähenteleekin :slight_smile: Sillä minä suihkin pinnat, pesen lattiat, poistan tahrat vaatteista… LDC taas on käytössä naamapesuaineesta lähtien. Muita en tiennyt tarvitsevanikaan… Jos Super 10:n käyttäjä kehuu jotain muutakin ainetta noin kuin Kerria niin osuu ja uppoaa :slight_smile:

Mullahan on tuota UStonea, eipä tullut mieleen kokeilla pyttyyn.

Nuu, kylläkyllä! pomppivaa naurua Poikaystäväni rakas äiti on mua näissä ohjeistanut, hän on hyvä siivoamaan!

Minä en ole ihan niin ihastunut Universal Stoneen kuin monet muut. Liekö meillä sitten pinttyneemmät tahrat?

Saunan lasioven puhdistusniksiä äsken kokeilin. Eli kostutin oven vedellä ja hankasin sitten konetiskiainetabletilla (pirkka-paketin kävin ostamassa). Lopuksi huuhtelin lämpimällä vedellä suihkuttamalla ja kuivasin mikrokuituliinalla.

Menihän siihen puolisen tuntia aikaa mutta nyt kiiltää ovi täysin puhtaana ja tahrattomana! Olen tämän 3 vuoden ajan joka me on tässä asuttu hangannut sitä ovea vaikka kuinka, ja roiskeet on vaan istuneet kuin maalattuina. Luulin ettei sitä ole mahdollista saada enää puhtaaksi. Suosittelen lämpimästi tätä niksiä, se toimii

Aivan harmaaksi aikojen kuluessa pinttyneen pesuhuoneen hanan ja suihkun hankasin pesuliinaan murennetulla konetiskitabletin palasella. Kiiltelevät kuin suoraan kaupan hyllyltä tuotuna :slight_smile: Ja aikaa meni vain pieni hetki. Tässähän ihan innostuu siivoamaan…

EcoStar ja All tiptop ovat samanlaisia kuin Universal Stone. Äitini pesuhuoneen kaakelit sain All tiptopilla puhtaaksi, kun muut aineet eivät tehonneet. Vaatii hyvän huuhtelun. Ei muuten, mutta saattaa jäädä valkoista jauhoa pinnalle.

Tosi pinttyneeseen tiskipöytäänkin tehoo, mutta työtä saa tehdä. Kun tytär muutti vanhaan opiskelija-asuntoon, niin en jaksanut kerralla jynssätä sitä tiskipöytää.

Nuu,heti huomenna kiiltelee meidänkin saunanovi!naurua

Hyvä kun joku huomasi vinkin :slight_smile: Tulin just suihkusta ja oli aivan kuin uuden suihkun alla olisi seisoskellut - kiilteli niin upeasti. Ja pesty saunan ovilasi heijasti valoa ilman tahran tahraa. Varsin tyytyväinen olo on :slight_smile:

Tuota en ole vielä kokeillut… Olisi yksi suihkukaappikin pesua vailla!