Kerään jo olemassaolevat Tahran, lian ja pinttymien poistoniksit tähän.
Tarvitsen kipeästi niksejä, miten saan mustikkaiset kädet ja sormet puhtaaksi. Löysin eilen hyvän mustikkapaikan ja 10 l on poimittuna. Niiden perkaaminen on työlästä, koska ovat märkiä ja poimuria kun käytin, kovin roskaisia. Miten tämä perkaaminen kävisi kätevästi? Olen tähän mennessä ostanut mustikkani torilta, joten ongelmia ei ole ollut.
Minä käytän kaupasta myytävää pyöreää muoviritilää. Siihen pari desiä marjoja, heiluttelu, ja sitten poimin isommat ritilään jääneet roskat käsin.
Käsistä sinisyys lähtee kulumalla ;D. Jos on IHAN pakko saada kädet puhtaaksi, voisi varmaan kokeilla sitruunaa? En tiedä.
Raparperillä lähtee mustikka käsistä, sitä vaan puristelemaan ja hieromaan käsiin.
Kiitos neuvoistanne! Raparperiä onneksi omasta takaa, joten edes kauppaan kehtaan mennä!
Kankaasta lähtee mustikkatahra kiehuvan kuumalla vedellä (ainakin tuoreena). Ei tarvitse hangata yhtään, kaataa vaan veden päälle.
Koitin äsken telkkarissa ollutta niksiä: Sitruuna halkaistuna mikroaaltouuniin 2,5 min ajaksi, tehot täysillä. Sitten vain pyyhkäisin mikron puhtaaksi.
Ei ole ainakaan myrkkyjä, sitruuna omasta puusta .
Pohjaanpalaneeseen kattilaan laitan kuumaa vettä ja suokasoodaa, liotuksen jälkeen voi huuhtaista moskan pois, termospullot ym puhdistaa turvallisesti.
Konetiskiaineissa on klooria, (ensimmäisen maailmansodan aikaan käytetty taistelukaasuna) enkä hirvittävästi pruukaa taistelukaasuja tiskikoneen ulkopuolella keitellä
Jos otetaan vaikka termospullo mitaksi niin kuinka paljon laitat siihen ruokasoodaa?
Pohjaan palanut kattila on helppo puhdistaa laittamalla puolikas konetiskitabletti tai vähän jauhetta pienehköön määrään vettä. Sitten keitellään vähän aikaa!
Olen myös hyväksi ja helpoksi kokenut. Aina on toiminut.
konetiskiaineella minä olen liottanut pohjaan palaneet mannapuurot irti eikä ole kuumaa vettä tarvinnut onneksi käyttää. Tuo ruokasooda onkin uusi juttu ja pitääpi kokeilla het kun seuraavan kerran tarvitsee jotain kattilanpohjasta liottaa:)
Ruokasooda tahnalla sain pinttyneen kahvinsuodattimen puhtaaksi.
Imuroin ruokasoodaa puhtaaseen pölypussiin, pitää tunkkaisen hajun loitolla pidempään. Tiskialtaan putsaan liottamalla konetiskiainetta ja näytän vähän tiskiharjaa, johan hohtaa hankaamatta. Neutralisointi käsitiskiaineella on paikallaan. Tummuneet sosimet keitän pulverivedessä, kompostikipan liotan etikkavedessä ja altaan pohjalle ennen kuorimisia repäisen sivun vanhasta puhelinluettelosta (jonka voi ripustaa narulla tai ohuella sidontarautalangalla tiskikaapin oveen). Tiskiharja kannattaa pestä silloin tällöin tiskikoneessa, hammasharjan päälle mukiin kaadaan kiehuvaa vettä (on kestänyt varsin hyvin).
Likaisen WC-pöntön pesuharjan puhdistan siten, että laitan kloritea reippaasti pönttöön ja ja jätän harjan myös desinfioitumaan sinne, tulee hohtavan valkoista;-)Ja siihen harjan säilytyskuppiin laitan myös kloritea+vettä, pelkkä huuhtaisu puhtaalla vedellä riittää.
(en ole lukenut, mitä aiemmin on kirjoitettu, joten voin ehkä toistaa jo olleita juttuja)
Kertokaas miten saa vessanpytystä ruosteraidan (siis oikeesti ruostetta, vesi on rautapitoista) pois. Ilmeisesti säiliön tiiviste vuotaa, ja jatkuva pieni virta tekee pyttyyn ruskean raidan. Ongelmana on, että mitkään aineet ei tietenkään pysy pystysuoralla pinnalla niin kauan, että ehtisivät vaikuttaa.
Sama vika täälläkin...hanskat käteen, Sampo-jauhetta karhunkieleen ja eiku hankaamaan.
Auttaa ainaskin vähän aikaa...
Heitän tämän vinkin myös tänne ( alunperin aivan väärässä ketjussa ) eli
Pohjaanpalanut kattila puhdistuu hankaamalla sokerinpalalla…
Voisin vannoa että tänään luin niksin saunan lasioven pesusta. Ei löydy, ei vaikka kuinka olen selannut viestejä. Mikä se oli, muistaako kukaan? Muistan vaan että vaikutti helpolta ja ajattelin että tuota kokeilen.
Tuota niksiä minäkin kaipaan! Saunanovi on aina inhan näköinen. Taikasieni auttaa jonkun verran kyllä, mutta ei se silläkään ihan puhtaaksi lähde.
Mikä ihme siihen jättääkin niin lähtemättömät pisarajäljet?