(Kukkasipulit ja mukulat)
Laitan tähän tähtihyasintin palstan, kun päivällä otin siitä kuvan. Tähtihyasintti kasvaa ja voi hyvin,niinkuin aina. Se on varma talvesta selviytyjä Onko kene
lläkään tätä valkoisena ?
(Kukkasipulit ja mukulat)
Laitan tähän tähtihyasintin palstan, kun päivällä otin siitä kuvan. Tähtihyasintti kasvaa ja voi hyvin,niinkuin aina. Se on varma talvesta selviytyjä Onko kene
lläkään tätä valkoisena ?
Nyt se sitten kukkii kauniisti.
On kyllä aivan ihana! Kasvaako vuodesta toiseen? Onko jo ollut monta vuotta sama? Tuota kyllä voisikin ajatella laitettavaksi johonkin, jossa haluaa kukkaloistoa ennen kesäkukkia.
Vuokkis, tuo on ollut tuossa samassa paikassa varmaan kymmenen vuotta ,eikä se edes leviä minnekään, mutta joka kevät se ilmestyy ilahduttaman minua
Meillä myös on ollut vuosikaudet samassa paikassa. Ei leviä mutta muuttuu aina vaan isommaksi puskaksi. Yksi meikäläisen ehdottomia suosikkeja kevätkukkijoista.
Minulla on nyt tuota tähtihyasinttia kylvettynä. Onnistuukohan siemenistä kylvö? Millaisesta paikasta se tykkää?
Pari vuotta sitten sain yhden valkoisen tähtihyasintin sipulin, näyttää siltä että on toisestakin talvesta selvinnyt kun uutta alkua “piippaa” taas. Kasvaa aurinkoisella paikalla, viettävällä paikalla, pionien kaverina. Muistelen lukeneeni jostain että olisi arka märkyydelle. Viime syksynä keräsin siemeniä, ovat olleet kylmäkäsittelyssä kasvarissa jonkin aikaa mutta ei niissä mitään taimettumista näy.
Meidän valkoinen ei piippaa eikä sinisestäkään näy jälkeäkään. Ja se on sentään ainakin 10 vuotta vanha. Ne on juuri perskuleen penkissä, jonka ovat myllänneet sekä peltikset, metsikset että kontiaiset. Toivotaan, että ovat vain hitaita.
Tomsku, kyllä ne sieltä tulee, ei näkynyt meilläkään vielä alkuja,mutta täällä on muutenkin kaiki myöhässä.
Mulla on kyllä märässä, mutta aurinkoisessa paikassa,syksyllä siinä lilluu vesi ja talvella jäätyy ,mutta elossa ovat pysyneet monta monta vuotta.
Nyt se kukkii, onko Tomskun oma lähtenyt kasvamaan ?
Aloin tutkailemaan tähti- ja isotähtihyasinttia, kun huomasin siemeniäkin myytävän. Tämä on kuitenkin sipulikasvi, oletan, joten siemenkasvattelu kuulostaa kärsivällisen puuhalta. anita ja Fellow ovat näköjään kylväneet, kuinkakohan kävi?
muutama (4?) vuosi sitten ostimme isotähtihyasinttipussukan puoliksi naapurin kanssa. nyt juuri pari viikkoa sitten nostin yhden neljästä tupsusta pois ja sanomalehtikääröön kuivaan odottamaan syksympää. tila kun oli käynyt liian pieneksi. yhden sipulin sijasta tupsusta löytyi seitsemän komeata sipulia. kovin oli kannattava sijoitus se pussinpuolikas:-)
Kolme “heinää” on siinä purkissa minkä vein talvella kasvariin kylmäkäsittelyyn.
Aa. Toivottelen kasvatusonnea sitten Taitaa olla sipulien metsästäminen minulle sopivampi tapa. Kiitos
Alan liikkeessä oli tähtihyasintin sipuleita, melkein jo tarrasin kiinni, mutta sitten älysin sen verran, että siinä lukikin Hyacinthusjotain, eikä Camassia. (Minä oon nääs oppinu tän Camassian)
Tarkemmin tutkiessa oli korkeuttakin vain jonkun 20cm tyyliin, kuvassa kyllä ihan samannäköinen. Kuuklaillessa mainittiin jossain myös isotähtihyasintti, se vissiin Camassia, jota siis metsästelen mutten taida tavan kaupasta löytää Mutta nyt siis tiedän, ja kaikille tiedoksi, että tiedän :),löytynee isoa ja pientä tähtihyasinttia.
isotähtihyasintti on todella camassia leichtlinii. - on ollut harvakseltaan saatavissa pk-seudun puodeissa.
periaatteessa pientenkin tähtihyasinttien täytyy olla camassioita:-)
hyasintit - ja varsinkin kauppiaiden myyntinimet - ovat sitten melkein mitä tahansa:-)
Heksu, Viher**ukaloiden nettisivuilla on myynnissä jotain. Onko hakemasi?
No lähtipä viesti kiiruusti. Tilasin viime syksynä noita mainostamiani ja olivat keväällä / alkukesällä aivan valtavan kokoisia! Keräilin siemeniä talteen. Lähtevätköhän ne siemenestä?
Minä kylvin keväällä, ja kyllä itivät. hentoisia heiniä muutama nousi, mutta kuivuivat kesän aikana pois. Onkohan niillä toivoa nousta vielä ensi keväänä?
eikös kaikki sipulikukat tee juuri noin? kun lehdistö on aikansa kerännyt “muonaa” sipuliin ensi kauden kukintaa varten, se tarpeettomana kuihtuu pois. ei minulla ainakaan ole yhdenkään sipulikasvin lehtiä enää näkyvissä. - helmililjat kyllä yleensä alkavat tähän aikaan kasvaa uudestaan ja kunhan saan ilmasipulit maahan, ei kauan kestä kun versot aloittavat.