Tähtilobelia, Laurentia

Minulla kasvoi suurissa ruukuissa parvekkeella, muiden kukkien vieruskaverina. Siinä ne sai vettä kun muutkin. En muista, että olisi ensimmäisten joukossa ollut lötköttämässä, jos multa oli päässyt kuivumaan. :slight_smile:

Kiitos, välke!

Minulla on siis vasta yhden kesän kokemus tästä kesäkukasta. Tänä kesänä kokeilussa valkoisen lisäksi vaaleanpuna- ja violettikukkaista. Erivärisillä on lehdet selkeästi erilaiset keskenään, valkoisella mielestäni näteimmät. Myöskin taimivaiheessa kasvussa oli eroja, vaaleanpunainen oli kitukasvuisin. Tekee reippaasti siemeniä, eli varmaankin kukkien nyppiminen pidentää kukintaa, tosin minä en jaksanut sitä tehdä kovinkaan ahkerasti ja kukki silti.

Tästä tuli kesän mittaan meille uusi lemppari. Ostin keväällä ison, kukkivan taimen ja tömpsäytin sen miljoonakellojen, tuoksupielusten ja joidenkin isojen, harmaana pysyvien kasvien (ömmhh??) sekaan kesäkukkamaahan tuohon havupenkin etuosaan. Siinä tähtilobelia kukki komeasti koko armaan kesän - ja kukkii vieläkin, samoin tuoksupielus. Vain miljoonakello on vähän jo hillinnyt kukintaansa.

Pahimmilla helteillä kastelin niitä ehkä kerran pari viikossa, muuten saivat vettä varsin satunnaisesti. Puutarhan punaista ne saivat aina silloin kun vettäkin, eli aika harvoin. Kukkia en nyppinyt kertaakaan.

Tosi kiitollinen kasvaja ja kukkija tämä tähtilobelia. Kyllä tällainen muuttaa meille ensi keväänäkin.

Nobile

Minulla oli tänä kesänä kolmea erilaista tähtilobeliaa kokeilussa, joista vaaleanpunakukkainen päätti kukkia vasta syyskuussa ensimmäisillä kukilla, vaikka kylvin siemenet jo helmi-maaliskuussa. Upean lehtipuskan kyllä kasvatti kesän aikana, vain kukat puuttui. Sitten vähän googlailin, ja joltain sivulta löysin maininnan, että olisikin jossain päin (lyhytikäinen?) perenna. Tarttisko nuo puskat kiikuttaa kellariin, vai suosiolla heittää kompostiin?

Löytyi kuva koko kasvistakin. Taitaa olla lähtöisin välkkeen siemenkirjeestä ja laitoin näitä maahan, koko loppukesän ovat kiltisti kukkineet :slight_smile: Ei ehkä ole niin rehevä, kuin voisi olla…

Onneksi otin eilen muutaman siemenen Välkkeen kirjeestä:)

Valkoinen tähtilobelia kannattaa kylvää tiuhaan, niin tulee rehevät puskat.

Minun (Välkkeen siemenistä kasvatetut) valkoiset tähtilobeliat ovat kukkineet tosi runsaasti heinäkuusta asti ja vieläkin on kukkasia.

Tykkään sairaasti.

Nostin pari ruukkua pakkasilta piiloon kylmäkuistille toiveissa saada niistä edes jonkin verran siemeniä talteen. Joka päivä täytyy käydä kurkkimassa, josko joku siemenkodista olisi auennut. Hyppysellisen siemensatoakin ole jo saanut kerätyksi. Vielä kun muutaman siemenkodat saisin kypsymään, niin olisi jo jotakin tuleviin siemenkirjeisiinkin laittaa.

Meilläkin kukki koko kesän, eilen purin vasta kesäkukkaistutukset, tähtilobeliat siinä samassa. Muistaakseni minunkin siemenet oli välkkeeltä lähtöisin. Osasta tuli valkoisia, osasta hennon vaaleanpunaisia. Minulla on nyt siemeniä yllin kyllin ja ylikin ensi kesäksi. Ahdekaunokillekin riittää, jos itse et saa siemeniä omistasi.

Yksi iloisimmista yllättäjistä viime kesänä oli juurikin Välkkeen siemenistä lähtöisin olevat tähtilobeliat. Ovat siksi päässeet myös avattareeni. Siemeniä tuli niin runsaasti, että näyttää kylväjältä vähän ropsahtaneen liian kanssa, vai mitäs sanotte?

Kiva kun tykkäsit! 

Suosittelen koulimaan reiluina tuppaina

No nyt nuo on koulittu, sain 36 tainta, kun tosiaan koulin reiluina tuppaina :smiley: Olis tullut enemmänkin, mutta purkit loppui.

nyt näkyy omissa kylvöksissä eloa :slight_smile:

Olen tehnyt kokeen: Yksi valkokukkaisista tähtilobelioistani selvisi hengissä tämän talven tuolla meidän kylmäkuistilla, jossa pahimmilla pakkasilla ollut kuitenkin hiukan (ehkä pahimmillaan noin +5) plussaa.

Pari viikkoa sitten napsin siitä lavoja pistokkaiksi ja tökkäsin multaan juurtumaan. Toistaiseksi emokasvi ja kaikki 10 poikaspistokasta on elossa ja uutta kasvuakin jo niissä näkyy.

Nyt seuraan jännityksellä, mitä tapahtuu, juurtuvatko ja kukkivatko…

Hyvä koe, tärkeää tutkittua tietoa :slight_smile: Minulla on vaaleanpunaiset edelleen partsilla, tuskinpa ovat talvehtineet, vaikka jostain luin, että olisi lyhytikäinen perenna jossain päin maailmaa.

Olenkohan nyt hirveän myöhässä, jos vasta huomenna kylvän omani? Luin ketjun alusta ja katsoin, että kaikki olivat viime vuonna kylväneet jo helmikuussa.

Tähtilobelia-pistokaskokeilun tuloksia:

Pari viikkoa sitten multaan laittamani tähtilobelian pistokkaat näyttävät juurtuneen, koskapa uutta kasvua on kaikissa pistokkaissa silminnähden havaittavissa ja taimet näyttävät hyvinvoivilta.

Tein myös lisäkokeen selvittääkseni, kuinka tähtilobelia juurtuu vedessä. Muutama päivä sitten vesilasiin laittamani pistokkaat ovat kasvattaneet jo noin 3 senttisen juuren.

Tämän mukaan vedessä juurruttaminen toimii paremmin. Toinen asia on, miten nämä vedessä juurrutetut reagoivat, kun ne siirretään multaan.

• Toistaiseksi annan pistokkaiden olla vedessä ja siirrän ne taimimultaan vasta, kun ovat kasvattaneet kunnon juuriston.

Koulituista tähtilobelioista ilmestymässä ekoja oikeita lehtiä :slight_smile:

Mua kans kiinnostaa Ahdekaunokin kokeilut. Luin meinaan kans jostain että olis perenna.

Mun siemenet on Laurentia petraea mutta onkos toi nyt sit sama kun Laurentia axillaris? Käsitin että petraeat on valkosia ja axillarikset sinisiä mutta tolla petraea nimellä mikä mun pussissa lukee ei löydy oikein mitään tietoa, edes englanniks.