Tähtiputki , Astrantia

Kiva jos tuo mun vaalea leviäisi. Kestääkö se kuivuutta miten?

Kasvupaikka taitaa olla syy leviämiseen/siemen kautta lisääntymiseen.

Kotona puutarhamaassa leviää siemenistä ja kasvustot myös sivusuuntaan.

Mökillä tönkkösavea/ kuivaa moreenimaata eikä siementaimetkaan tahdo pysyä hengissä.

No hyvä tietää. Täytyy sitten huolehtia siitä, että pääsevät paremmalle paikalle. Nykyinen on kuiva ja paahteinen. Miten tähtiputki pärjää varjossa?

Tässä näkyy ero, kuivassa ja kosteammassa paikassa kasvavat. Varjoisemmassa paikassa viihtyy. 

Mulla nämä vaihtoivat väriä valkoisesta pinkin suuntaan kukinnan edetessä. Todella somia!

Ihana, herkkä tähtiputki kukki niin kauniisti koko kesän. Sain juurakot pari vuotta sitten miehen tyttären pihalta. Nyt huomaan, että kasvusto on levinnyt jo huomattavan paljon. Aika nopeakasvuinen ja elinvoimainen kasvi siis.

Tykkään myös tähtiputkesta ja sen pitkään kestävästä kukinnasta. Itsellä myös tuollainen vaalean rosa. Istutin pari vuotta sitten punaisen pionin ja valkoisen perhosangervon ryhmään. Toivottavasti ei ole liian elinvoimainen.
Otin toissa kesänä siitä siemeniä ja hyvin itivät ja kasvoivat toisessa kohteessa.

Tähtiputket , Astrantia

Tähtiputket ovat reheviä perinneperennoja. Suomessa kasvatetaan yleisimmin isotähti-, alppitähti- ja punatähtiputken lajikkeita. Korkeus 50-90 cm pystykasvuinen. Perhosten suosima ja vaivaton tähtiputki menestyy lähes minkälaisessa kasvualustassa tahansa, jopa kosteassa savimaassa. Alustan tulee olla läpäisevä, kasvi ei kestä talvimärkyyttä. Kasvualustaa on hyvä olla 20-40 cm. Kasvupaikka aurinkoinen / puolivarjoinen. Ei kestä paahdetta.

Ei vaadi erityisiä hoitotoimenpiteitä. Kukkavarret kannattaa leikata ennen siementen kehittymistä jos haluaa rajoittaa tähtiputken leviämistä. Kukinta heinä-elokuussa.

Tähtiputkista isotähtiputki talvehtii Suomessa parhaiten, mutta muutkin lajit ovat kestäviä.

Isotähtiputki (Astrantia major )

1 tykkäys

On tätä mullakin, muistaakseni Nopsiksen peruja

Kuva 16.7.2021

2 tykkäystä

Kaukasiantähtiputki

4 tykkäystä

Jänönpoikien herkku

2 tykkäystä

3 tykkäystä

4 tykkäystä

Minkälaisia kokemuksia teillä on tän leviämisestä ? Oon ollut ihan siinä uskossa ettei oo kova leviämään koska mulla se on koko ajan pysynyt omassa penkin nurkassaan ne ehkä viitisen vuotta mitä se siinä on ollut.

Ei minulla ainakaan liikaa ole levinnyt.

Kylväytyy kyllä siemenistä, mutta täällä saisi levitä enemmänkin.

Sama täällä kylväytyy jonkin verran mutta varsinkin punainen ei oo vielä levinny ollenkaan. On tosi nätti.

Se mun maatiaislaji leviää tehokkaasti hyvässä maassa.

Täällä vasta alullaan.

5 tykkäystä

Henni, sille sulta saadulle tähtiputkelle on olemassa ihan oma paikkansa. N. 5 m pitkä ja vajaa metrin leveä uusi penkki johon aattelin laittaa sekä sen tähtiputken että myös reilusti sitä kirjoukonhattua. Ei mitään muuta. Näinollen se ei pääse leviämään muiden pienempien perennojen “päälle”.

Ne pienet tähtiputken taimet jotka on mulla laitettu siihen leveämpään isoon kaksiosaiseen penkkiin on taimivaihdossa kurpalta saadut joita jaoin siinä vielä pikkusen useammaksi. Jospa ne ei leviäis siihen malliin kuin se sun maatiaislaji :+1:

1 tykkäys