Tähtiputki , Astrantia

Keväinen alku.

Laitanpa vielä kuvan uudelleen kun on niin helppo vertailla. Mitä mieltä?

Kun pääsee näin lähekkäin vertailemaan, ei taida sittenkään olla toivottu isotähtiputki.surullinen

Maire, eikös tuo olle ritarinkannuksen taimi , meillä niitä löytyy mistä milloinkin , onko sinulla sitä jossain lähettyvillä ? aurinko

Miten olette saaneet isotähtipukea siemenestä lähtemään? Minulla ei näy missään mitään. Tein kahdella tavalla, sekä ulos kesällä, että talvella sisällä.. tyhää näyttää molemmissa.

Satues, Niin luulin minäkin, mutta vertasin omiin ritarikannuksiini niin lehti oli kyllä ihan eri näköinen.

Isotähtiputkeni on tänä kesänä päässyt jo vauhtiin, tosin toisen paikka on vaihtunut. Olisiko ollut kontiaisen aikaan saannosta, se kun hoiteli kukkien siirtopuuhia toissa kesänä..

muuten, aiemmin tuolla ihmettelin, kun ei siemenet itänyt. Hitaita ovat kovin olleet ja harva lukuisia. Muutama pieni taimi on noussut, yhdenkäden sormin voi laskea..

Meillä on isotähtiputken viereen kasvanut runsaasti pikkutaimia, myös viime vuoden keväällä kylvetyt siementaimet ovat hyvin kasvaneet. Milloinkahan kukkivat. Kasvi on kaunis ja leikkokukkanakin kestävä,meillä on paljon punertavampi kuin nuo kuvissa olevat.

Toisena, tai viimeistään kolmantena vuotena kukkivat. Ja siementävät lisää......no-jaa

Tähtiputki tummempi punainen on avautunut.

Tähtiputki, vaalean hempenän värinen (eikä tuo edellinen ihan avautunut ollutkaan). Tämä vaaleampi on minusta somempi.

Valtsun punainen tähtiputki on kaunis, oma  vaaleani ei ole mitään tuon rinnalla  apea

Myös edestä hymy.

Kiva tuo tummanpunainen tähtiputki. Onpa jännää nähdä, saanko tuollaisen? Ostin tuon värisen siemeniä ja pari tainta on nyt pikku ruukuissaan kasvamassa.

Minustakin valtsun tumma on tosi nätti. Oma vaaleani pihtailee kukkien avaamisessa. Nuput ovat olleet jo muutaman päivän puoleksi auki.

Tällainen tähtiputki kukkii meillä:

Minä sain Tähtiputken kukivana viime vuonna, joskus loppukesällä. Tänä keväänä ihmettelin, että mitä riivatun vaahteraa kasvaa tosi paljon isossa kukkapenkissäni. Ehdin jo melkein puolet repiä, ennenkuin tulin ajatelleeksi, että ne voisivat olla Tähtiputken siementaimia. Näyttävätkö ne ihan pieninä sellaisilta kiiltäviltä "muratin" lehdiltä. Jos ne ovat Tähtiputken taimia, putkia on penkissä ensi kesänä tosi paljon.

Näyttää ne ja se on kiitettävän hyvä sikiämään.

Kiitos tiedosta Kurpitsa. Olipa hyvä, että en kiskonut kaikkia taimia pois. En tiennyt, että Tähtiputkin on yhtä kova siementämään, kuin esim. Sormustinkukka. Se on kaunis perenna, joten saa se hieman levitäkin. Toivottavasti se kuitenkin pysyy jonkinlaisessa kurissa tulevina vuosina. Ainahan voi leikata kukinnon pois ennen siementämistä.

Tähtiputki -taustalla- ei minun karussa penkissäni ole levinnyt valitettavasti, mutta toiveissa olen saada siitä kukkapuutarhaan/niittyyn pärjäävän lajin. Unikko sentään lilakukkaisena säilyy ja pitää tähtiputkelle seuraa....