Tähtiputki , Astrantia

Tähtiputki tuttavani puutarhassa

Tähtiputki kukkii pitkään ja hartaasti. Mukava kasvi, kunhan muistaisi nyppiä kuihtuneet kukat hillittömän siementämisen estämiseksi.

Voi miten ovat kauniita, menee mielitekojen listalle

Mahdottoman pitkä kukinta-aika on näillä isotähtiputkilla. Ne ovat aloittaneet kukinnan heinäkuun alussa ja edelleen kukkivat. Osassa varsissa on jo siemenet kypsyneet, mutta uusia kukkavarsia tulee koko ajan lisää. Kuvat on otettu eilen ja vielä näin hienosti kukkivat. Valkoinen Astrantia major on nimeltään Shaggy. Punaisen nimeä en tiedä.

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Mulla on tuota vaalea kukkaista ja se on alkanut vasta nyt ruskistaa kukkiaan, yli 2 kk:n kukinnan jälkeen.

Haluaisin tietää miten iso on tähtiputken kukka? Omani ovat tosi pieniä.

Ai hitsi, pitääkin muistaa leikellä ne siemenensä melkein kypsyttäneet kukkavarret pois... Minä kun luulin että ehei, ei mulla isotähtiputki leviä... se on ollut jo monta vuotta, ja tänä kesänä löysin rutkasti pikkutaimia! Olen yleensä leikellyt varret pois, mutta enpä ole aina muistanut... esimerkiksi viime syksynä!

Kukat on pieniä mutta ah niin kauniita! Ja mua harmittaa että en aikanani saanut tuota punaisempaa, minulla on hailakkaa vaaleanpunertavaa. Punainen olisi nätimpi.

Ei kukat kovin mahdottoman isoja ole. Kävin ihan mittaamassa. Halkaisijaltaan ovat 3-5cm. Toisessa penkissä on huonompi multa ja siellä ovat pienempiä, mutta uudemmassa penkissä kukat ovat selvästi isompia. Taitaa hieman riippua maan vahvuudesta se kukkien koko. Yhtä kauniita ovat kuitenkin isot ja pienet kukat.

Viisisenttinen kukka on jo tosi iso tälle lajille. Meillä kukat on 2,5 cm halkaisijaltaan. Sais ne tosiaan olla isommat niin näkyis nuo kukat paremmin kun ovat niin turkasen sieviä.

Peukaloinen, saisko tuosta vaaleanpunaisesta siemeniä jos keräät niitä?

Kiitos vastauksistanne. Minulla vasta ensimmäinen kukintavuosi, joten ensi kesänä ehkä hiukan kookkaampia. Kaunis on kyllä kukinto.

5 cm???? Mistä niin isokukkaisia tähtiputkia saa???

onpa ihanan värisiä tähtiputkia. Mulla on vaan tuota vaaleaa, mutta kaunis on sekin. Ja tuoksuu kivalle...

Aloin itsekin epäilemään, että olenko puhunut palturia kerrottuani kukan halkaisijan olevan 5 cm. Otin äsken muutaman kukan ja minusta näiden halkaisija on ainakin lähes 5 cm. Kuuluvathan nuo laidalla olevat lehdetkin kukkaan.

kukka tai kukinto, samapa tuo. mutta ompas tosiaan komeita! oho

Vasta nupulla, mutta jo niin kaunis...

Kuinka korkeita teidän isotähtiputkenne ovat?Mulla on mitättömän matala, noin 10 -15 cm, en tiedä mikä vaivaa, kun on ollut sellainen jo kolmisen vuotta.

Mittasin juuri. 70cm.

Valtsu!! Mahtaisiko tuosta sinun punaisesta tähtiputkestasi löytyä siemeniä?

Hillittömästi siementäväksi kehutaan - oletan siis siemeniä tulevan. Olen kyllä maljakkokukiksi paljonkin leikellyt, mutta lopetan moisen tuhlauksen: daalioita riittää leikkokukiksi.