(Huonekasvit)
En löytänyt tälle vielä sopivaa kohtaa. Täällä pikkukylässä olisi tarjolla taikurinkukka. Onko kellään kokemuksia, kuinka hankala kasvi on noin niinkuin pitemmäksi aikaa?
(Huonekasvit)
En löytänyt tälle vielä sopivaa kohtaa. Täällä pikkukylässä olisi tarjolla taikurinkukka. Onko kellään kokemuksia, kuinka hankala kasvi on noin niinkuin pitemmäksi aikaa?
Jatkan tätä yksinpuhelua… Ei sitä enää siellä puodissa ole, mutta jäi silti kaiveleen hampaanväliin. Onko tuo hankalakin kasvi? Sen nimi muuten oli Crossandra Fiesta ja paljon oli nuppuja tulossa, kirkkaat isot lehdet,vähän niinkuin gardenialla tai hibiscuksella. Mutta jos vaikka tulis vielä uudestaan myyntiin…
Hankalaksi asukiksi olen kokenut, vaikka viherhuoneessa olen yritänyt.
Talvehtinut huonosti ja tuholaisia tulee herkästi, en myöskään saa sitä kasvamaan, vaan tyrehtii paikallaan.
Minä lankesin taikurinkukkaan tänään kun oli viherpeukaloissa ale pöydällä. Ihan uusi tuttavuus minulle ja ihana sellainen
Kauniit ja erikoiset nuput ja kukkaset. Ihanan oranssia. Toivottavasti saan siitä pistokasmatskua vesiviljeltäväksi varmuuskopioiksi sillä nythän se on mullassa ja minulla yleensä hankaluuksia multakasvien kasvatuksessa… Tosi vähän netistä löytyy tietoa ja sekin lontoon murteella joka onneksi taipuu.
tälläinen kukka lähti mukaan kukkatalosta.toivotaan et ei heti paikalla kupsahda,siinä on kaksi pikkuista oksaa jotka aijon poistaa juurtumaan.
Oliko tuossa nimeä?
Tälläinen nimilapussa oli Crossandra infundibuliformis
Voi hurja miten nuo lehdet muistuttaa kahvipensaan -lehtiä.
Hidaskasvuinen,viihtyy kosteassa ja lämpimässä ilmastossa. Keväästä syksyyn valossa mutta ei auringoss, talvella eteläikkunalla.
Tasainen kosteus haaleaa vettä ainakin tarvitsee kasteluvetenä, muuten voi kuolla.
Ravinnetta kesäisin joka 14 päivä, talvella kerran kuussa.
Lisäys maaliskuussa pistokkaista 21 asteessa:)
Leikata voi mullan vaihdon yhteydessä keväällä.
Kiitos hyvistä ohjeista,tarpeeseen tuli kun on uusi tuttavuus minulle.
Taikurinkukka on ihme ja kumma vielä elossa. Kukkii koko ajan ja välillä on ollut ihan henkihieverissä kun en ole muistanut kastella. Liika kosteus ei näköjään haittaa mutta kuivahtaminen selkeästikkin pahasta kun heti nuupottaa lehdet ja on ihan raatona. Juuri eilen olin sydän kurkussa kun katselin taikurinkukan lehtien käpristelyä ja roikkumista. Ajattelin jo että nyt ei enään toivu mutta oli yön aikana vironnut kun annoin akvaariovettä ja huputin läpinäkyvään pussiin löyhästi. Uusia nuppuja väsää ja kukkiipi mutta pituuskasvua ei näy juurikaan. Mites nuo ohikukkineet kauran näköiset palot…leikataanko ne pois vai annataanko olla jos tuottaisi vaikka siemeniä?
Googletin ja pistokas tai siemenlisäys on lisäystapa ja lakavat ilmeiseti siement kohta kypsymään kun ohikukkineet kukinnot ovat kuin kuivia viljatähkiä…Sitä en vielä selvittänyt että milloin siemenet ovat kypsiä tai valmiita, ainakaan siemenet eivät vielä irtoa helposti joten annan siemenien olla paikallaan vielä pari viikkoa.
Sen opin kokemuksesta ja eilisestä lukemisesta että älä anna taikurinkukan ikinääääään kuivua kokonaan eli nyt minun pitää nostaa kukka ruokailuhuoneen pöydälle jossa on silmien alla monta kertaa päivässä, en muuten taho muistaa kastella sitä kun on vielä mullassa. Vesiviljelykasvejanihan juotan aina 2-3viikon välein.Keväällä sitten jos ja kun kukka olla porskuttaa saan siitä leikattua pistokasmatskua varmuuskopioksi vesiviljeltäksi ennenkuin siirrän emokasvin vesiviljelyyn.
Ai kuinka olenkaan onnellinen. Otin ja pesin taikurinkukan juuriston puhtaaksi mullasta leikkelin ronskisti juuria ja istutin lecasoraan. On elossa ja kasvattaa jo pikkuisen uutta kasvustoa. Eli tämä todistaa että jos uskaltaa niin voi onnistua kasvin siirron/juurruttamisen vesiviljelyyn näin epäedullisenakin aikana:) Lisävaloa ja kosteutta oli tarjolla ja pohjalämpönä toimi vain sanomalehti:)
Taikurinkukka porskuttamedelleen ja on pikkuisen alkanut jo kasvamaankin eli nyt on siirrosta vesiviljelyyn toivuttu ja voin alkaa lannoittelemaankin pikkuhiljaa.
Siemeniä olisi tarjolla jos joku haluaa kokeilla siemenestä kasvatusta. Itsekkin ajattelin tänään niitä kylvää kun vähän jo kylvöpeukkua… syyhyttää:)
Sain vesiviljelyyn siirrettäessä 2 terhakkaa tohtoria jotka kumatkin alkoivat kasvaman ja olivat siirrosta hyvin selvinneeinä kun toinen sitten sanoi sopimuksen irti ja kupsahti. Pääsivät kerran kuivahtamaan liikaa ja toinen toipui mutta toinen ei. Uskaltaisikohan tuosta leikellä pistokasta jotta saisi uuden varmuuskopion juurrutettua…? Uutta kasvua on jo monta senttiä joten pari latvapistokasta saattaisin saada mutta…hidastaakohan se leikkely sitten kukintaa…onko kelään kokemusta?
Tänään löysin kukkiksesta taikurinkukan
Makso huimat 2 €
Taikurilla on ihanan väriset kukat
Sain oksia näistä, mutta ei onnistunu mulla kasvattaminen.
Tämä kuva on ollut täällä aikaisemminkin. Tässäpä haastetta Jadetsulle!
Oliko tuo se melekein mun naapurin puska?
Joo, sieltä suunaltahan tämä! Useamasa talosa on tätä, kun tielekin näkyi jostain, niiku oli puhetta.